اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کد اقتصادی

در این مطلب قصد داریم شما را هرچه بیشتر با کد اقتصادی و اهمیت داشتن این کد برای مالکان بنگاه های اقتصادی آشنا کنیم. و از مزایا و کاربردهای این کد برای فعالان حوزه اقتصادی صحبت خواهیم کرد و در پایان بررسی خواهیم کرد چه افرادی ملزم به گرفتن کد اقتصادی هستند و چه افرادی از این قانون مستثنا می شوند.

کد اقتصادی چیست ؟
شماره 12 رقمی، که مالکان بنگاه های فعال در حوزه اقتصاد مکلف به دریافت آن از اداره امور مالیاتی هستند. دریافت این کد برای بنگاه های اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار است.از مزایا و کاربرد این کد می توان هنگام بستن قرارداد های مهم و سود آور تجاری با دیگر شرکت ها و موسسات مالی خصوصی و دولتی اشاره کرد و همچنین برای ثبت و قانونی کردن مراودات مالی شرکت ها ملزم به دریافت این کد هستند در صورت عدم دریافت، تمامی مراودات مالی از لحاظ قانونی فاقد ارزش و اعتبار است. بنابراین اهمیت لزوم دریافت کد اقتصادی برای شرکت ها و موسسات امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

ضرورت داشتن کد اقتصادی

همان طور که گفتیم لازمه بستن قراردادهای مهم و سودآور تجاری با دیگر شرکت ها و موسسه ها داشتن کد اقتصادی است و اگر بنگاه های اقتصادی قادر به ارائه این کد نباشد دیگر شرکت ها و موسسات مالی از بستن قرارداد با آن ها سر باز می زنند. پس بر این اساس و با وجود بازار پر رقابت اقتصادی داشتن کد اقتصادی ضروری است.همچنین از لحاظ قانونی تمامی معاملات مالی بنگاه های اقتصادی وابسته به داشتن این کد است.

چه اشخاصی می توانند کد اقتصادی دریافت کنند ؟

تمامی اشخاص حقوقی که در حیطه کار های تولیدی و صادرات و واردات مشغول فعالیت هستند و هم چنین تمامی افراد حقیقی که در حوزه تولید، مونتاژ و دیگر موارد خدماتی دارای مجوز کسب از امور مالیاتی هستند و یا مالک مکانی برای پراختن به کارهای تجاری هستند مشمول دریافت کد اقتصادی می شوند.

توضیحی مختصر برای دو مورد فوق الذکر، مجوز کسب و مکان تجاری.

  1. اشخاص حقیقی: تمامی اشخاص حقیقی، داری مجوز رسمی برای فعالیت تجاری از سازمان های مربوطه، موظف به گرفتن کد اقتصادی هستند برای مثال مجوز داروخانه از وزارت بهداشت 
  2. مکان تجاری: کلیه مکان هایی که برای فعالیت های اقتصادی مورد تایید شهرداری و یا دیگر ارگان های مرتبط باشد و به هر شکلی بتوان در این نوع مکان ها به فعالیت های تجاری پرداخت شامل دریافت کد اقتصادی می شوند حال این که این مکان در تصرف مالک اصلی باشد یا اجاره ای.

چه اموری معاف از دریافت کد اقتصادی هستند ؟

  1. اماکن مذهبی و دیگر موارد مربوط به آن شامل دریافت کد اقتصادی نمی شوند.
  2. فعالان حیطه هنری اعم از طراحان، نویسندگان، مترجمان، ویراستاران، سازمان های فیلم سازی و بخش های مربوط به آن از این قانون مستثنی می شوند.
  3. پیمانکارانی که کل مبلغ در آمد آن ها در یک سال بیشتر از 50 میلیون تومان نباشد مشمول دریافت نمی شوند.

دریافت کد اقتصادی

شرکت ها پس از ثبت و قانونی شدن فعالیت آن ها به مدت دو ماه فرصت دارند جهت دریافت شناسه اقتصادی و تکمیل پرونده مالیاتی، به اداره امور مالیات و دارایی مراجعه کنند در صورت عدم دریافت این کد مجوز شرکت در مناقصات و مزایده ها به شرکت های خاطی داده نمی شود. بستن قرارداد های مهم با ارگان های دولتی و شرکت های خصوصی و هم چنین دریافت حساب بانکی وابسته به گرفتن کد اقتصادی است.

اینک به چند مورد از مزایای دریافت کد اقتصادی اشاره خواهیم کرد

  1. فرستادن فاکتور رسمی که مورد تایید اداره امور مالیاتی است.
  2. دریافت کارت بازرگانی: تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند با دریافت این کارت در عرصه واردات و صادرات مشغول به فعالیت شوند.
  3. رتبه بندی و دریافت گرید: گرید روشی است برای ارزیابی شرکت ها از لحاظ مالی، شرکت ها برای بستن قرارداد های مهم و سودآور تجاری ملزم به دریافت گرید هستند رتبه بندی شرکت ها هر چه بالاتر باشد شانس بیشتری برای برنده شدن در مزایده ها و مناقصات را دارند.
  4. بنگاه های اقتصادی برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها ملزم به گرفتن کد اقتصادی هستند در صورت ارائه این کد این بنگاه ها از شرکت در این مناقصات منع نمی شوند و با توجه به بازار پر رقابت تجاری عواقب بد آن دامن گیر همین شرکت ها می شود.
  5. از شرایط بستن قرارداد با ارگان های دولتی برای بنگاه های اقتصادی داشتن کد اقتصادی است بنابراین در صورت عدم ارائه این کد از عقد قرارداد با شما سر باز می زنند و همچنین انعقاد قرارداد با شرکت های خصوصی منوط به داشتن همین کد است.

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی افراد حقیقی

  • درخواست کتبی از طرف متقاضی
  • کپی از تمامی مدارک شناسایی
  • عکس 3 در 4 متقاضی سه قطعه
  • کپی مجوز کسب و کار
  • کپی از کارت اقتصادی سابق یا فیش کامپیوتری
  • پرداخت مبلغ 10000 ریال و ارائه فیش پرداختی

مدارک لازم جهت دریافت کد اقتصادی افراد حقوقی:

  • درخواست کتبی شرکت
  • کپی از تمامی صفحات شناسنامه
  • عکس 3 در 4 متقاضی سه قطعه
  • کپی مجوز کسب
  • آگهی تأسیس شرکت در روزنامه رسمی
  • تکمیل فرم اطلاعات هویتی افراد حقوقی
  • کپی از کارت اقتصادی سابق یا فیش کامپیوتری دریافتی از واحد مالیاتی مربوطه
  • پرداخت مبلغ 10000 ریال و ارائه فیش پرداختی

مراحل اداری دریافت کد اقتصادی

در وهله اول باید تمامی مدارک لازم را به اداره امور مالیاتی ارائه دهید در صورت تایید کارشناسان این اداره، مدارک لازم به ثبت می رسد و از آن جا به اداره نظارت و پیگیری فرستاده می شود پس از تایید و بررسی، مدارک به اداره اطلاعات و خدمات مالیاتی ارجاع داده می شود و از آن جا به اداره امور شماره اقتصادی، پس از بررسی و تایید، کد اقتصادی توسط اداره مذکور صادر می شود.

عواقب عدم دریافت کد اقتصادی

اجتناب از عدم دریافت کد اقتصادی عواقب بدی برای بنگاه های اقتصادی دارد و با افراد متخلف بر خورد قانونی صورت می گیرد. طبق قوانین مربوطه افراد متخلف الزام به پرداخت دو برابرکل معاملات خود هستند چنان چه برای بار دوم مرکتب تخلف شوند به مدت سه ماه محل تجاری پلمپ می شود اگر برای بار سوم تخلف صورت گیرد مدیران شرکت ها به 3 تا 6 ماه حبس محکوم می شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>