اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در سال های اخیر ارز های دیجیتال مختلفی راه اندازی شده اند که بسیاری از آنها بر تقویت حریم خصوصی و ناشناسی متمرکز بوده اند و این ارز ها به درجات مختلفی از موفقیت رسیده اند. تعدادی از ارز های دیجیتال، تراکنش ها را در معرض دید عموم قرار می دهند و عده ای نیز رعایت حریم خصوصی را به صورت اختیاری در پروژه خود گنجانده اند و کاربران می توانند به اختیار خود حفاظت از حریم خصوصی را فعال کنند. از طرف دیگر، تعدادی از ارز های دیجیتال نیز نما هایی برای حریم خصوصی ارائه داده اند که سخت گیرانه از حریم خصوصی افراد مراقبت می کنند. ارز دیجیتال مونرو به خاطر ویژگی های مبتنی بر حریم خصوصی خود به سطح بالایی از محبوبیت و پذیرش دست یافته است. در این نوشتار به بررسی مفاهیم و ویژگی های مونرو به همراه چالش های رویاروی آن پرداخته می شود.

مونرو چیست؟
مونرو در سال 2014 راه اندازی شد و یک ارز دیجیتال متن باز و مبتنی بر حریم خصوصی است که بر روی بلاک چین ساخته شده است و در بستر بلاک چین فعالیت دارد. بلاک چین که فناوری زیربنای ارز دیجیتال است، یک دفتر کل عمومی از فعالیت های مشارکت کنندگان است که همه تراکنش ها را بر روی شبکه نشان می دهد. بلاک چین مونرو عمدا به شیوه ای تار تنظیم شده است و با مخفی کردن آدرس ها، جزئیات تراکنش را ناشناس نگه می دارد. در استخراج مونرو سعی شده است که رویکردی منصفانه در پیش گرفته شود و همه از فرصت هایی برابر برخوردار باشند. توسعه دهندگان مونرو بعد از راه اندازی این ارز دیجیتال، هیچ سهمی برای خود برنداشته اند و با استفاده از مشارکت ها و حمایت جامعه اقدام به توسعه این ارز دیجیتال کرده اند.

آموزش کامل استخراج مونرو (Monero)

افراد برای استخراج مونرو می توانند به استخر های استخراج بپیوندند و یا خود به تنهایی اقدام به استخراج کنند. استخراج مونرو را می توان بر روی یک کامپیوتر استاندارد انجام داد و به سخت افزار خاصی برای انجام این کار نیاز نیست. مونرو را می توان بر روی همه سیستم عامل های برجسته مانند ویندوز، اندروید و غیره راه اندازی کرد.

مونرو چگونه حریم خصوصی را بهبود می بخشد؟
مونرو نگرانی های حریم خصوصی را با استفاده از مفاهیم امضای حلقوی (ring signatures) و آدرس های مخفی (stealth addresses) بهبود می بخشد.

  • امضا های حلقوی باعث می شوند که ارسال کننده هویت خود را از دیگر مشارکت کنندگان در گروه مخفی کند. امضا های حلقوی به امضا های دیجیتال ناشناسی گفته می شوند که از جانب یکی از اعضای گروه هستند و عضو تایید کننده تراکنش را آشکار نمی کنند. پلتفرم مونرو برای ایجاد یک امضای حلقوی از ترکیبی از کلید های اکانت فرستنده استفاده می کند و آنها را با کلید های عمومی بر روی بلاک چین تجمیع می کند که این بلاک چین را منحصر به فرد و خصوصی می کند. این باعث می شود که بتوان هویت فرستنده را مخفی کرد.
  • آدرس های مخفی لایه دیگری از حریم خصوصی را اضافه می کنند. آدرس های مخفی آدرس هایی هستند که به صورت تصادفی ایجاد شده اند. این آدرس ها یکبار مصرف هستند و در هر تراکنش به خاطر گیرنده ایجاد می شوند. استفاده از این آدرس ها باعث مخفی شدن مقصد نهایی تراکنش ها می شود و هویت فرد گیرنده نیز در این میان مخفی می شود.
  • علاوه بر این، تراکنش های محرمانه حلقوی (RingCT) باعث مخفی کردن مقدار تراکنش می شوند. بعد از موفقیت در مخفی کردن هویت فرستنده و گیرنده، عملکرد RingCT در ژانویه 2017 معرفی شد و برای همه تراکنش های شبکه مونرو اجباری شد.

مونرو چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟
بیت کوین بر روی پروتکلی کار می کند که تلاش می کند از هویت کاربر با استفاده از آدرس های ساختگی محافظت کند. این آدرس های ساختگی به صورت تصادفی ایجاد می شوند و ترکیبی از حروف و عدد هستند. اما این رویکرد حریم خصوصی اندکی را ارائه می دهد زیرا آدرس های بیت کوین و تراکنش ها بر روی بلاک چین ثبت می شوند و در معرض دید عموم قرار می گیرند. حتی آدرس های مستعار نیز کاملا خصوصی نیستند و تراکنش هایی که توسط یک کاربر در مدت زمان خاصی انجام می شوند، همگی به آن آدرس مستعار مرتبط می شوند و این باعث می شود که افراد بتوانند تمایلات و در نهایت هویت آن فرد را شناسایی کنند.

یکی از مزایای دیگر مونرو به نسبت بیت کوین تعویض پذیری است که بدین ترتیب دو واحد از این ارز می توانند به صورت متقابل جایگزین یکدیگر شوند و تفاوتی بین آنها نباشد. در حالی که دو اسنکاس یک دلاری دارای ارزش برابری هستند، اما قابل تعویض نیستند و شماره سریال آنها با هم تفاوت دارد. اما دو مثقال طلا از یک رده، هم ارزش برابری دارند و هم قابل تعویض هستند. با استفاده از این مثال می توان گفت که بیت کوین مانند همان اسکناس است و مونرو نیز مانند مثقال طلا است.

تاریخچه تراکنش هر بیت کوین بر روی بلاک چین ثبت می شود. این باعث شناسایی بیت کوین هایی می شود که به فعالیت های کلاه برداری، دزدی و غیره مرتبط بوده اند و ممکن است در نهایت منجر به مسدود شدن و ممنوعیت آن بیت کوین ها شود. تصور کنید امروز بیت کوین هایی را دریافت کنید و چند روز دیگر این بیت کوین ها به دلیل ارتباط با قمار، ممنوع شوند. قطعا این مسئله می تواند مشکل آفرین باشد. سابقه تراکنش مونرو قابل پیگیری نیست و کاربران از امنیت بیشتری برخوردارند. کاربران مونرو با این ریسک مواجه نیستند که روزی دارایی های آنها در لیست سیاه قرار بگیرد.

چالش ها
در حالی که این مزیت های حریم خصوصی باعث تسریع پذیرش این ارز دیجیتال شده اند، اما چالش هایی را نیز برای آن مطرح کرده اند. ویژگی های حریم خصوصی و عدم ردیابی مونرو باعث می شوند که از این ارز دیجیتال برای مقاصدی غیر قانونی و در بازار هایی بحث برانگیز استفاده شود. در تعدادی از بازار های دارک وب، افزایش استفاده از مونرو مشاهده شده است و این می تواند به اعتبار این ارز دیجیتال لطمه بزند. همین اواخر بود که هکرها اقدام به آلوده کردن کامپیوتر ها کرده بودند و این کامپیوتر ها مونرو استخراج می کردند و آن را به کره شمالی می فرستادند. مونرو برای فرار از مالیات و اقدامات غیر قانونی دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرد که این به دلیل ویژگی های حریم خصوصی آن است.

نتیجه نهایی
این ویژگی های حریم خصوصی برجسته مونرو باعث شده است که این ارز دیجیتال از ارز های بزرگ بازار از لحاظ حجم باشد و در بسیاری از صرافی های برجسته و مطرح معامله شود. البته همان طور که گفته شد، این ویژگی های حریم خصوصی سوالاتی را در مورد استفاده های غیر قانونی مونرو مطرح کرده اند و چالش هایی را برای این ارز دیجیتال ایجاد کرده اند. فراموش نکنید که سرمایه گذاری در ارز های دیجیتال بسیار پرریسک است و نیازمند تحقیق و بررسی است. هرگز قبل از تحقیق و مشورت با افراد صاحب نظر اقدام به سرمایه گذاری در این زمینه نکنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>