اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

مالیات بر مصرف خانواده

پرداخت مالیات یک مسئولیت اجتماعی است که تک تک افراد جامعه به دلیل استفاده از امکانات و منابع کشور و نیز کمک به ارتقاء این امکانات و منابع موظف به پرداخت آن می باشند. در این نوشتار قصد داریم مشخصا در مورد مالیات بر مصرف صحبت کنیم.می توان به مالیات این گونه نگاه کرد:

دولت شرایطی را فراهم آورده است تا افراد جامعه بتوانند به سود و درآمد برسند پس بخشی از این درآمدها متعلق به دولت است که این بخش همان مالیات است.

مالیات در ایران به دو دسته

  1. مالیات مستقیم
  2. مالیات غیر مستقیم

تقسیم بندی می شود.

مالیات مستقیم شامل

  • مالیات بر دارایی
  • مالیات بر درآمد
  • مالیات بر درآمد کشاورزی
  • مالیات بر درآمد حقوق
  • مالیات بر درآمد مشاغل
  • مالیات بر درآمد اتفاقی
  • مالیات بر املاک
  • مالیات اشخاص حقوقی

مالیات غیر مستقیم شامل

  • حقوق و عوارض گمرکی
  • مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر مصرف

مالیات بر مصرف چیست ؟

همان طور که گفتیم مالیات بر مصرف از انواع مالیات غیر مستقیم می باشد پس ابتدا بهتر است کمی بیشتر در مورد مالیات غیر مستقیم بدانیم.

مالیات غیر مستقیم چیست ؟

مالیات غیر مستقیم مالیاتی است که در آن پرداخت کننده مشخص نیست. این نوع مالیات بسته به نوع فعالیت اقتصادی و عملیاتی افراد و با قابلیت انتقال بسیار زیاد تعیین می شود. جوامع کمتر توسعه یافته نسبت به جوامع توسعه یافته بیشتر به این نوع مالیات روی می آورند زیرا از این طریق تامین مخارج دولت محقق می شود.

مالیات غیر مستقیم باعث تقلیل مصرف شده و نرخ سرمایه گذاری بالا می رود و نیز باعث رشد ضریب افزایش پس انداز می شود.مالیات بر مصرف به عنوان بخشی از مالیات غیر مستقیم کسب می شود.

شما هنگام خرید یک کالا علاوه بر پرداخت قیمت اصلی آن، مالیات بر مصرف آن کالا را نیز می پردازید. هر چه مصرف آن کالا توسط شما بیشتر باشد، مالیات بیشتری پرداخت می کنید. درست است که این مالیات در نهایت توسط مشتری که مصرف کنننده نهایی است پرداخت می شود اما از نظر قانونی تولید کنندگان و فروشندگان موظف به پرداخت آن هستند.

مالیات بر مصرف شامل موارد زیادی است که در ایران از مهم ترین موارد آن می توان به مالیات بر مصرف دخانیات و مالیات بر مصرف مشروبات غیر الکلی ماشینی اشاره کرد.از دیگر موارد مالیات بر مصرف می توان مالیات بر فرآورده های نفتی، تولید الکل طبی و صنعتی و مالیات اتومبیل را نام برد.

مالیات بر مصرف جزئی از قیمت کالاست به شکلی که مصرف کننده نمی داند چه مقدار از قیمت کالا به عنوان مالیات توسط تولید کننده یا فروشنده به دولت پرداخت می شود.در اکثر موارد مالیات بر مصرف مشمول کالاها و خدماتی می شود که در برابر تغییرات قیمت حساسیت شان پایین است و به همین دلیل این نوع از مالیات جزء منابع مهم درآمد دولت می باشد.

در اکثر کشورها کالاها و خدماتی مانند قند، شکر، دخانیات، بنزین و نیز مواردی از کالاهای تزئینی و تجملاتی شامل مالیات مصرف می شوند. این مالیات نباید بر کالاها و اقلام ضروری زندگی مردم وضع شود زیرا در این صورت طبقات کم توان مالی تحت فشار قرار می گیرند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>