اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پلمب دفاتر تجاری

بر اساس قانون، همه شرکت ها موظف اند دفاتر خویش را پلمپ نمایند. دفاتر روزنامه و دفتر کل از جمله دفاتری هستند که در شرکت ها می بایست پلمپ شوند. دفتر روزنامه مرتبط است با فعالیت ها و اعمال روزانه یک تاجر و تاجران می بایست همه مطالبات و کالاهای وارداتی و صادراتی که در هر روز با آن ها سر و کار دارند را در این دفاتر ذخیره نمایند.

بنا بر تعریفی که از دفتر کل در ماده 8 مقررات تجارت وجود دارد، تاجر می بایست تمامی معاملات را حداقل هفته ای یک بار از دفتر روزنامه بیرون آورد و هر نوع مخصوص از آن را به صورت جداگانه، در صفحه خاصی خلاصه و ذخیره کند.

چگونگی انجام پلمپ دفاتر

این عمل به واسطه اداره ثبت شرکت ها و ادارات غیر تجاری انجام می شود. در مرحله اول همه صفحات موجود را شماره گذاری می کنند و بعد از آن شماره ثبت مربوط به هر شرکت را در صفحه می نویسند و مهر مرجع ثبت شرکت در آن مندرج می گردد. به این طریق، تغییر یا جا به جایی داده ها غیر ممکن می شود. در آخر هر سال مالی، هر شرکت موظف به ارائه دفاتر خود به اداره مالیات است. این دفاتر بعد از تاریخی که درخواست شده اند، تنها در همان سال مالی اعتبار دارند.

ماه اسفند در هر سال مهلت پایانی برای درخواست پلمپ دفاتر است و این مهلت برای دفاتر سال 98 هم، تا پایان اسفند ماه است.

اشتباهات رایج

خیلی از افراد به اشتباه فکر می کنند زمانی که شرکت فعالیتی نداشته است، لازم نیست فرآیند پلمپ دفاتر انجام شود. اما لازم است بدانید این عمل در هر شرایطی لازم و اجباری می باشد، حتی وقتی شرکت در طول سال فعالیتی نکرده باشد.

طریقه پر کردن دفاتر و قواعد موجود در این خصوص

پس از آشنایی با چگونگی پلمپ دفاتر، باید بدانیم که برای انجام این فرایند، برخی قواعد وجود دارد، که عبارت اند از:

  • تمامی صادرات، واردات و به طور کلی معاملات را باید بر اساس تاریخ و در صفحه ویژه ای از این دفاتر نوشت.
  • عموما به جهت این که دفاتر کل و دفاتر روزنامه تمیز باقی بمانند و خط خوردگی نداشته باشند، اطلاعات ابتدا در چک نویس نوشته شده و پس از مطمئن شدن از صحت مبالغ و دیگر اطلاعات مربوطه، این اطلاعات را در دفاتر اصلی ثبت می کنند.
  • دفاتری که تاجران در امور تجاری از آن استفاده می کنند، زمانی که بر اساس قوانین تنظیم شوند ما بین تاجران در امور مربوط به تجارت، سندیت خواهد داشت ولی اگر بر اساس مقررات و قوانین موجود تنظیم نشده باشند، علیه مالک آن معتبر و موثق است.

مراتب پلمپ دفاتر

افراد حقوقی و حقیقی می بایست سال، ماه و روز مالی را تعیین کنند و آدرس واضحی را برای گرفتن دفتر در سامانه ذخیره نمایند. دفاتری که وجود دارد، دفاتر 50 برگ، 100 برگ و 200 برگ است.

تاریخ آخر سال مالی به واسطه سامانه، خودکار محاسبه می شود. البته که زمان ذخیره شخص حقوقی و طلب پملپ دفاتر، اساس شروع سال و ماه و روز مالی نیست. ولی باید در کامل کردن اطلاعات سامانه دقت زیادی داشته باشید و پیغامی که به صورت خودکار به وجود آمده و مرتبط با اعتبار دفاتراست را با خواست خود مطابقت دهید.

چند توصیه در این خصوص

اگر شرکت شما در طی سال فعالیت و معاملات فراوانی انجام می دهد، بهتر است که همان ابتدا سفارشی که می دهید، دفتر 200 برگ باشد تا مجبور به دوباره انجام دادن عمل پلمپ دفاتر نباشید.

پس از کامل کردن اطلاعات در سایت و انتخاب گزینه پذیرش نهایی بهتر است از رسید آن پرینت یا کپی بگیرید. بعد از تایید اعتبار به واسطه کارشناس مرجع ثبت شرکت ها، می توانید به وسیله پیگیری درخواست، هزینه های ناشی از این عمل را به صورت اینترنتی پرداخت کنید.پس از طی این فرایند، دفاتر پلمپ شده به وسیله پست پیشتاز به همان آدرسی که در سایت ذخیره کرده اید، فرستاده می شود.

بر اساس ماده 6 قوانین تجارت، شرکت هایی که در اداره ضبط شرکت ها، تأسیس می شوند حتما باید اقدام به پلمپ دفاتر کنند. لذا مهم ترین اقدام پس از ضبط شرکت، گرفتن پلمپ دفاتر شرکت است و یک شخص پس از تأسیس شرکت خود، بیشترین فرصتی که برای معرفی شرکت به اداره مالیات جهت گرفتن دفاتر مالیات دارد، 2 ماه است.تنها زمانی قادر خواهید بود از درخواست خود انصراف دهید که، وضعیت پذیرش شما پذیرش موقتی باشد. در بقیه شرایط انصراف دادن امکان پذیر نخواهد بود.

عواقب پلمپ نکردن دفاتر

یک شرکت فقط در صورتی می تواند کد اقتصادی اخذ کند که دفاتر خود را قبلا پلمپ کرده باشد. و پس از اخذ این کد، قادر است مفاصا حساب مالیاتی  خویش را اخذ نماید.نخستین گام به جهت این که شرکت ثابت کند در امر مالیات واضح و شفاف است، ارائه این دفاتر است. زمانی که یک شرکت از ارائه دفاتر خودداری کند و یا نقص و ایرادی در دفاتر موجود باشد، توسط اداره مالیات جریمه خواهد شد.

شرکت هایی که تازه تأسیس شده اند باید بعد از ضبط شرکت، بلافاصله برای سال جاری و سال مالی بعد خویش درخواست پلمپ دفاتر را به شیوه الکتریکی کامل کنند و در صورتی که این مراحل انجام نشود، هر نوع مسئولیت پلمپ نکردن دفاتر، بر اساس مقررات با مدیران شرکت ها خواهد بود. در شرکت های سهامی پلمپ دفاتر الزامی نیست ولی داشتن دفتر سهام ضروری است.

چند توصیه در این خصوص

فرایند پلمپ دفاتر هزینه زیادی ندارد و به همین جهت بهتر است در اول سال اقدام به پلمپ دفاتر کنید تا مشکلات مالیاتی پیش نیاید. مناسب ترین زمان، حداکثر تا آخر دی ماه می باشد.دفاتر پلمپ نشده، بین تاجران قابل استناد و موثق نخواهد بود وبه خاطر این که با مشکلی در آینده، رو به رو نشوید، باید اقدام به پلمپ دفاتر کنید.

فعالیت هایی که با پلمپ دفاتر ارتباط دارند

به غیر از دریافت کد اقتصادی که به پلمپ دفاتر احتیاج دارد، برای یک سری فعالیت های دیگر نیز پلمپ دفاتر ضروری است. یکی از این فعالیت ها گرفتن کارت بازرگانی است که برای اخذ آن می بایست تمامی افراد حقوقی و حقیقی دفاتر خود را پلمپ نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست پلمپ دفاتر

  1. برای دفاتر تجاری حقوقی: کارت ملی به همراه شناسنامه تمامی اعضای هیات مدیره، اسناد مربوط به شرکت مثل؛ نهایی ترین تغییرات صورت گرفته در هیات مدیره، وکالت نامه امضاء شده توسط مالک امضاء شرکت، آگهی تأسیس، مدارک مربوط به حق امضاء و هم چنین کامل کردن اظهارنامه ای که برای پلمپ، در سایت است.
  2. برای دفاتر تجاری حقیقی: کارت ملی به همراه شناسنامه فرد تقاضا کننده، اسناد یا مجوز های دال بر معاملات و فعالیت های فرد حقیقی، امضاء وکالت نامه توسط مالک امضاء شرکت ضروری می باشد.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>