اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ثبت شرکت در عمان

کشور عمان با اقصاد کلان جهان مثل عربستان و امارات از راه های دریایی و هوایی و راه آهن، دسترسی تجاری دارد و مکانی ایده آل برای شرکت های بازرگانی می باشد. ثبت شرکت در این کشور، مزیت های فراوانی به دنبال دارد. در ادامه به اصلی ترین آن ها خواهیم پرداخت:

  • فراهم شدن این امکان که به همه نقاط دنیا، کالا صادر و وارد کنیم و از بند محدودیت های جهانی ایران فارغ شویم.
  • در دسترس بودن بیشتر بنادر با اهمیت به واسطه خلیج فارس، خلیج عمان و اقیانوس هند و توانایی مبادله به شیوه هوایی با استفاده از فرودگاه های بین المللی این کشور.
  • عمان عضو اداره تجارت جهانی WTO است که یک مزیت بزرگ برشمرده می شود.
  • این کشور به لحاظ امنیت و ثبات مالی بسیار مطمئن است و فرصت خوبی برای سرمایه گذاری های طولانی مدت است.

چگونگی ثبت شرکت در کشور عمان

قوانین کشور عمان به گونه ای است که اگر بخواهید هر نوع فعالیتی در این کشور داشته باشید، می بایست در مرحله اول به صورت قانونی شرکت خود را ثبت نمایید.ثبت شرکت در این کشور، به شیوه های زیر قابل انجام است:

  • ثبت شرکت Local یا محلی که خود به پنج مرحله تقسیم می شود. 
  • ثبت با سرمایه گذاری خارجی.
  • ثبت درجه اول و درجه ممتاز.
  • ثبت در ناحیه آزاد صنعتی industrial free zone.
  • ثبت با تصاحب صد درصد مشارک ایرانی.

ثبت Local یا محلی

مبنای پنج درجه در نظر گرفته شده برای این شرکت ها، میزان سرمایه اولیه آن ها می باشد. بیشترین درجه، درجه اول و کم ترین درجه، درجه پنجم می باشد.این شرکت ها باید به گونه ای باشند که سهم شریک عمانی از 50 درصد بیشتر باشد و بر اساس قوانین عمان، صاحب اصلی، شریک عمانی خواهد بود و این شریک عمانی حق و توانایی کنترل تمامی حساب های بانکی و اموال دیگر شرکا را دارد.

این شیوه از ثبت شرکت برای ایرانیان پیشنهاد نمی شود. بلند مدت ترین اقامت برای فرد ایرانی که بیشترین سهم ممکن (49 درصد) را داشته باشد، به مدت دو سال خواهد بود و اقامت به عنوان مدیر عامل شرکت می باشد.

شرکت درجه اول یا First Grade

سرمایه ثبتی در این روش می بایست 150.000 ریال عمانی باشد.بیشترین سهم برای شرکای ایرانی در این روش، هفتاد درصد خواهد بود و سی درصد دیگر سهم شریک عمانی است. کمترین سهم در نظر گرفته شده برای شرکای ایرانی ده درصد است. تعداد حداکثری شرکای ایرانی 3 نفر می باشد و این نوع از شرکت ها کارت بازرگانی درجه اول اخذ می کنند.

شرکت درجه ممتاز یاExcellent Grade

سرمایه ثبتی 250.000 ریال عمانی خواهد بود.بیشترین سهم شرکای ایرانی هفتاد درصد و تعداد حداکثری آن ها 7 نفر است. با اضافه شدن هر شریک ایرانی، سرمایه ثبتی به میزان 50.000 ریال عمانی افزایش پیدا می کند. به این صورت سرمایه ثبتی شرکت ممکن است از 300.000 الی 450.000 ریال عمانی در تغییر باشد. این نوع از شرکت ها کارت بازرگانی ممتاز اخذ می کنند و هم چنین قادر به گرفتن تسهیلات بانکی بیشتر خواهند بود.

ثبت شرکت با سرمایه گذاری خارجی و امتیازات خاص آن

  • گرفتن اقامت یک ساله با بهترین درجه شهروندی.
  • داشتن حساب بانکی.
  • گرفتن اقامت برای همه شرکا و خانواده آن ها.
  • بهره برداری از تسهیلات خاص بانکی.
  • گرفتن ویزای کشورهای اروپایی و آمریکایی که برای شهروندانی که در عمان اقامت دارند بسیار راحت تر است.
  • وارد شدن به بازار های بی نظیر کشورهای آفریقایی و عربی.

کسانی که دارای کارت اقامت کشور عمان هستند، به آسانی می توانند ویزای کشورهای کانادا، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی را اخذ کنند و هم چنین می توانند به صورت نامحدود به کشورهای کویت، قطر و امارات متحده سفر کنند.

ثبت در ناحیه آزاد صنعتی این کشورعمان 4 ناحیه آزاد صنعتی دارد. این منطق عبارت اند از:

  • منطقه آزاد صحار
  • صلاله
  • دقم
  • المزیونه

برای ثبت شرکت در هر یک از این مناطق، تقاضا کننده ملزم است طرح پیشنهادی تجاری و صنعتی و بیزینس پلن خویش را به مدیریت ناحیه آزاد صنعتی تحویل دهد که بررسی آن بسته به نوع فعالیت کارخانه مورد نظر که در پروپزال ذکر شده، 1 الی 3 ماه کاری به طول می انجامد.فرد تقاضا کننده ملزم است پیش از تایید شدن طرح، ثبت شرکت را با سرمایه ثبتی 150.000 ریال عمانی و افتتاح حساب بانکی برای شرکت خودرا انجام دهد. در این نوع از ثبت شرکت، کم ترین میزان سهام شرکای ایرانی ده درصد می باشد.

اگر طرح پیشنهادی به واسطه منطقه آزاد مورد تایید قرار گیرد، اجازه تأسیس کارگاه یا کارخانه داده می شود و محل احداث بر اساس ضرورت های فنی طرح مورد نظر، انتخاب می گردد. به طرح تایید شده مقدار زمین مورد نیاز فرد متقاضی، برای مدت 25 سال اجاره داده می شود و البته این مدت زمان، قابل تمدید می باشد. فرد متقاضی می بایست در زمینی که به او اجاره داده شده، به اجرای پروژه صنعتی و ساخت سوله بپردازد.

در این منطق آزاد، اجاره هر متر مربع از زمین 1.5 الی 5 دلار است. این نکته لازم است ذکر شود که با توجه به تحریم ها، اگر هیچ شریک عربی در شرکت وجود نداشته باشد، ممکن است ایرانیان قادر نباشند حساب بانکی باز کنند.

مزایای ویژه ثبت در ناحیه آزاد صنعتی

  • مالکیت صد درصدی برای شرکای ایرانی.
  • به فرد تقاضا کننده برای مدت یک سال کارت اقامت داده می شود.
  • اگر شرایط زیر رعایت شود و کارمندان استخدامی شرکت عمانی باشند.
  • شرکت تا 25 سال از دادن مالیات معاف خواهد شد.

شرایط

  • ده سال اول شروع به کار، حداقل پانزده درصد کارمندان باید عمانی باشند.
  • از سال دهم الی پانزدهم، حداقل 25 درصد کارمندان عمانی باشند.
  • از سال بیستم الی بیست و پنجم، حداقل 50 درصد کارمندان عمانی باشند.

ثبت شرکت با سهام صد درصدی و بدون نیاز به داشتن شرکای عمانی

با داشتن یک میلیون ریال عمانی، قادر خواهید بود در شهر مسقط یک شرکت که صد درصد مالکیت آن با شما باشد را به ثبت برسانید ولی با وجود تحریم های جهانی و با نداشتن شریک عرب، ایرانیان قادر نخواهند بود حساب بانکی باز کنند، که این نکته حائز اهمیت است.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت و گرفتن اقامت عمان

  • کپی از حساب بانکی شش ماهه.
  • گواهی جهت نداشتن سوء پیشینه.
  • عکس رنگی در ابعاد 4*3.
  • اسکن پاسپورت.

توافق نامه بین شرکای ایرانی و عمانی

مشخص کردن محدوده اختیارات و روشن کردن تکلیف سهام بین شرکای ایرانی و عمانی، یکی از موارد مهم حقوقی جهت ثبت شرکت است.

به همین خاطر، تفاهم نامه ای تنظیم می شود و شریک عمانی اعلام می کند که هیچ حقی در برابر سهم شریک خود ندارد و عهده دار همه مسئولیت های شرکت، شریک ایرانی می باشد و هم چنین هیچ سهمی از سود و ضررهای شرکت ندارد. در برابر این تعهدات، از طرف شریک ایرانی حقوق سالیانه دریافت خواهد کرد.

مقدار زمانی که برای به اجرا در آوردن خدمات قابل ارائه در این کشور صرف می شود

همه مراحل ثبت، گرفتن اقامت، کارت بازرگانی، باز کردن حساب بانکی، ایجاد توافق نامه بین شرکا، انجام آزمایشات فرد متقاضی و گرفتن تاییدیه سازمان بهداشت کشور عمان برای اخذ کارت شهروندی در طی 30 روز کاری انجام می شود.برای همه این مراحل نیاز به حضور فرد ایرانی در عمان نیست و تنها برای گرفتن اقامت شهروندی و آزمایشات پزشکی، فرد متقاضی ملزم است حداکثر چهار روز در کشور عمان حضور داشته باشد.

برخی از نکات دیگر

ثبت Local یا محلی شرکت در کشورهایی که در حوزه خلیج فارس هستند به شکل 51 درصد سهم شریک عربی و 49 درصد سهم شریک ایرانی است ولی طبق مقررات جدید عمان، می شود به شیوه سرمایه گذاری خارجی اقدام به ثبت شرکت کرد که همان طور که پیش تر گفته شد، 70 درصد سهم شریک ایرانی و 30 درصد سهم شریک عمانی است.

هم چنین امکان ثبت شرکت با مالکیت 100 درصدی شریک ایرانی در ناحیه آزاد صنعتی و با سرمایه اولیه یک میلیون ریال عمانی فراهم است اما با توجه به مشکلاتی که بر سر راه باز کردن حساب بانکی به دلیل نبود شریک عمانی وجود دارد، پیشنهاد می شود که شرکت با سهم 70 درصد شریک ایرانی و 30 درصد شریک عمانی ثبت شود.

کارت بازرگانی در عمان

هر شرکتی با موضوعات صادرات و واردات و برای انجام فعالیت های صادراتی، ملزم به گرفتن کارت بازرگانی از اتاق بازرگانی این کشور است. این کارت ها بر اساس درجه شرکت، اعتبار یک تا سه ساله دارند و البته قابل تمدید می باشند.

واردات و صادرات به عمان

واردات و صادرات در این کشور پس از ثبت شرکت و گرفتن کارت بازرگانی، امکان پذیر می شود و هر شریک ایرانی بر اساس موضوعی که شرکت خود را ثبت کرده است، می تواند اقدام به واردات و صادرات کالاها کند.

هزینه گمرکی مربوط به واردات کالا در عمان

تعرفه گمرکی مربوط به هر کالا بر اساس استانداردهای سالیانه گمرک این کشور تعیین می گردد. متوسط حق گمرکی وارد شدن کالا به این کشور، 5 درصد از بهای آن است.

جواز شهرداری شرکت

هر شرکت برای هر نوع فعالیت اقتصادی و در هر جای این کشور که باشد، ملزم به گرفتن جواز شهرداری است. با تحویل اجاره نامه قانونی و دیگر اسناد شرکت، جواز شهرداری اخذ می شود.

مالیات سالانه

بر اساس مقررات وزارت مالی این کشور، بعد از تحویل دفاتر مالی و مشخص شدن سود خالص شرکت، میزان سود خالص که به صورت سالیانه به دست آمده، 15 درصد از آن به عنوان مالیات گرفته می شود. تا سقف 20.000 ریال عمانی، سود مالیات گرفته نمی شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>