اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اواخر سال 2017 متخصصان بسیاری از صنعت فناوری بلاک چین، پیش بینی های خود از سال 2018 را ارائه دادند. این پیش بینی ها به اندازه تعداد ارزهای دیجیتال موجود در بازار متفاوت بودند. با این مقیاس در کریپتو و فضای فناوری بلاکچین تقریبا هر چیزی امکان پذیر است. فناوری دیجیتال با سرعت شگفت انگیزی در حال پیشرفت است و همراه آن پروتکل هایی به وجود می آید که چند سال پیش غیرممکن به نظر می رسیدند. از یادگیری عمیق تا یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و حتی ظهور اینترنت اشیا (IoT)، صحنه فناوری دیجیتال دستخوش توسعه های مثبت بسیاری شده است. در این عرصه دائما رو به رشد نوآوری های چشمگیر، برنامه های غیرمتمرکز (DApps) به عنوان یکی از حوزه های مورد توجه ظهور پیدا کرده است.

برنامه غیرمتمرکز به عنوان دستاورد مستقیم پیدایش بلاک چین در نظر گرفته می شوند. پس از اجرای موفق بلاک چین بیت کوین توسط ساتوشی ناکاموتو، دنیا نسبت به احتمال ایجاد برنامه های غیرمتمرکز مستقل و آزاد آگاهتر شد. یکی از پیش بینی های انجام شده توسط متخصصان در خصوص کربپتو و فناوری بلاک چین در سال 2018 این بوده است که سال 2018 سال پروژه های برنامه غیرمتمرکز است. قبل از اقدام به ارائه تحلیل جامع چنین پیش بینی هایی، لازم است به طور خلاصه برنامه های غیرمتمرکز را توضیح دهیم.

برنامه غیرمتمرکز چیست؟
تعریف ساده برنامه غیرمتمرکز هم چنان دشوار است. مفهوم آن با تمام پیچیدگی هایش هنوز کاملا درک نشده است. با این وجود می توان برنامه های غیرمتمرکز را بر اساس 4 ویژگی تعریف کرد. این ویژگی ها عبارتند از:

  • غیرمتمرکز

برنامه غیرمتمرکز (DApp) باید غیرمتمرکز باشد؛ این بدان معناست که تمام ثبت های عملکرد، اقدامات و تراکنش های برنامه در دفترکل عمومی ذخیره شود. بنابراین برنامه های غیرمتمرکز بر روی بلاکچین یا شبکه های کریپتوگرافیک شبه بلاکچینی اجرا می شوند که هیچ سرور مرکزی یا شبکه سلسله مراتبی در آن وجود ندارد و تمام نودها (گره ها) با یکدیگر برابر هستند. این دفتر کل عمومی غیرمتمرکز باید برای تمام نودهای حاضر در برنامه غیرمتمرکز در دسترس باشد.

  • طرح های تشویقی

ویژگی تشویقی برنامه غیرمتمرکز براساس نیاز به ایجاد یک سیستم جایزه دهی است که نودهای شبکه را به حضور در برنامه غیر متمرکز تشویق می کند. پس از حذف ویژگی متمرکزسازی در شبکه، این وظیفه به عهده نودها است تا به صورت انفرادی یا جمعی وظایف سرور مرکزی را انجام دهند. برنامه های غیرمتمرکز دارای توکن هایی هستند که مخصوص همان برنامه است و برای انجام تراکنش ها و تایید بلاک چین برنامه مورد استفاده قرار می گیرند. این توکن ها ارزشی را ذخیره می کنند تا به جایزه مناسبی برای حضور در شبکه برنامه غیرمتمرکز تبدیل شوند.

  • متن باز

تمام برنامه های غیرمتمرکز پروژه هایی متن باز هستند و کدهای منبع آنها در دسترس عموم است. فرض کلی برنامه غیرمتمرکز ایجاد کلاس جدیدی از برنامه هایی است که هیچکسی نمی تواند ادعای مالکیت آن را داشته باشد و نمی تواند آن را تعطیل یا از دسترس خارج کند. برای دستیابی به تمام این پارامترها، پروژه برنامه غیرمتمرکز باید پروژه متن بازی باشد که با همکاری جامعه مورد نظر ایجاد می شود. توسعه دهندگان و مشتاقان سراسر جهان در یک نقطه مشخص نقشه دیجیتال دور هم جمع می شوند تا پروتکل برنامه غیرمتمرکز را ایجاد کنند. همانند تمام پروژه های متن باز، تصمیم گیری و نظارت در برنامه های غیرمتمرکز نیز به صورت جامع می باشد.

  • سازوکار اجماع

از آنجایی که نظارت برنامه غیرمتمرکز به صورت خودکار است، برای کسب الگوریتم جامع برای بلاک چین برنامه غیرمتمرکز به پروتکل فعال نیاز است. هر تصمیمی در برنامه غیر متمرکز بر اساس چنین پروتکلی گرفته می شود و معمولا به شکل پروتکل هشینگ کریپتوگرافیک اجرا می شود. چندین پروتکل وجود دارد که الگوریتم های اثبات کار و اثبات سهام محبوب ترین و رایج ترین آنها هستند.

برای اینکه برنامه ای به عنوان برنامه غیر متمرکز در نظر گرفته شود باید 4 ویژگی ذکر شده را داشته باشد. در نتیجه این موضوع صحیح است که بگوییم بیت کوین یک برنامه غیر متمرکز است. البته برنامه پیشرفته و سطح بالایی نیست و به منظور ارائه عملکردهای برنامه غیرمتمرکز به لایه بندی پروتکل بسیار زیادی نیاز دارد. اگرچه اتریوم تعاریف بسیار ساده ای از این نوع برنامه دارد اما می توان آن را به عنوان یک برنامه غیرمتمرکز دسته بندی کرد. اتریوم را بیشتر می توان یک پلتفرم در نظر گرفت که به توسعه دهندگان امکان ایجاد برنامه های غیر متمرکز خود را می دهد. در نتیجه بسیاری از برنامه های غیرمتمرکز محبوب دیگر نظیر آگِر (Augur)، گولم (Golem) و آراگون (Aragon) بر بستر شبکه اتریوم ایجاد شده اند.

  • تأثیر بالقوه برنامه های غیرمتمرکز بر موضوعات جهانی

برنامه های غیر متمرکز به طور کل مزایای بسیار مشابهی با پروتکل بلاک چین ارائه می دهند اما این کار را به روش پیشرفته تری انجام می دهند. برنامه غیرمتمرکز را همانند پروتکل بلاک چین بسیار ساده و موثرتر در نظر بگیرید که یک راه حل خاص یا مجموعه ای از راهکارها را ارائه می دهد. برنامه های غیرمتمرکز معمولا بدون نیاز به واسطه گری شخص ثالث، بین کاربران و ارائه کنندگان خدمات بسیاری از بخش های تجاری پلی ایجاد می کنند. بعضی از تأثیرات بالقوه برنامه های غیرمتمرکز که می توان در سال جاری با آن مواجه شد عبارتند از:

  • بهبود حقوق مالکیت داده ها

بسیاری از کاربران عادی اینترنت این موضوع را متوجه نمی شوند اما داده ها با ارزش ترین دارایی در دنیای دیجیتال هستند. در ساختار رایج اینترنت متمرکز، علیرغم این موضوع که داده ها توسط کاربران تهیه می شوند، مالکیت و کنترل داده ها در دستان پلتفرم های شبکه های اجتماعی، برنامه ها و وبسایت ها است. هنگامی که اطلاعات شخصی خود را در پلتفرم شبکه اجتماعی قرار می دهید، این اطلاعات تبدیل به دارایی آن پلتفرم می شود.

برنامه های غیرمتمرکز فضایی را ایجاد خواهند کرد که مالکیت داده ها از شرکت های اینترنتی به دست افرادی برخواهد گشت که آن داده را ایجاد و قرار داده اند. به جای اینکه کسب درآمد منحصر به شرکت های بزرگ اینترنتی باشد، کاربران معمولی اینترنت قادر خواهند بود تا با استفاده از اینترنت کسب درآمد کنند.

  • یکپارچگی اینترنت اشیا (IoT)

به واقعیت تبدیل شدن مفهوم IoT قسمت هیجان انگیز ماجرا است. برنامه های غیرمتمرکز در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از فرآیند اینترنت اشیا هستند. این موضوع به دلیل آن است که متخصصان متوجه شده اند، بلاک چین ها راه حل واقعی مشکل انتقال داده ها هستند زیرا تعداد دیتا پوینت ها و نقاط دسترسی به اینترنت از اشیا افزایش یافته است.

بلاک چین ها سرورهای مرکزی ندارند و انتقال داده ها نیاز به اتصال به نزدیکترین نود همتا دارد. با چنین پروتکل سریع و موثری، برنامه های غیرمتمرکز نقش اصلی به واقعیت رسیدن اینترنت اشیا را ایفا خواهند کرد.

  • پیشرفت امنیت دیجیتال

پروتکل های کریپتوگرافیک موجود در چارچوب برنامه های غیرمتمرکز، ویژگی های امنیتی ممتازی ارائه می دهند که باعث بهبود امنیت دیجیتال خواهند شد. بلاک چین از نظر تئوری تغییرناپذیر است و با رشد اندازه، این تغییرناپذیری نیز حفظ می شود. برنامه های غیرمتمرکز، بلاک هایی را برای امن تر و ایمن کردن اینترنت ارائه خواهند داد که در آن، داده های کاربران از هکرها و جاسوسان دیجیتالی محافظت می شود.

نتیجه گیری
با وجود تعداد زیاد پروژه های برنامه های غیرمتمرکز که از قبل به اجرا درآمده اند، احتمال دارد که در سال جاری بسیاری از آن ها وارد فازهای آزمایشی پیشرفته شوند. هر پروژه برنامه غیرمتمرکز دارای پتانسیل هیجان انگیز مخصوص است و تمام آن ها در صدد ایجاد اکوسیستم دیجیتال پیشرفته تر هستند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>