اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اعلام عدم فعالیت شرکت ها

اشخاص حقیقی به منظور انجام فعالیت های خود در حوزه کسب و کار اقدام به ثبت شرکت و ایجاد یک شخصیت حقوقی می نمایند این اقدام با مراجعه به اداره ثبت شرکت ها و انجام مراحل آن صورت می گیرد که پس از اتمام فرآیند ثبت، شرکت مورد نظر دارای یک شخصیت حقوقی متمایز از شخصیت های حقیقی سازنده می شود.

در برخی مواقع پس از ثبت شرکت، به هر دلیلی ممکن است شرکت به فعالیت نپردازد و به اصطلاح، عدم فعالیت آن محرز گردد. در این صورت در واقع تمام مراحل ثبت به پایان رسیده است اما شرکت مورد نظر هیچ گونه گردش بانکی ندارد که به آن شرکت بدون فعالیت گفته می شود و می تواند این عدم فعالیت، دلایل زیادی داشته باشد.

شرکت های بدون فعالیت

تمامی انواع شرکت های 7 گانه ای که در قانون تجارت از آنها استفاده می شود، برای آغاز فعالیت خود باید در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسند. سپس اشخاص حقیقی به اداره دارایی مراجعه نموده و اقدام به دریافت پرونده مالیاتی و پلمپ دفاتر تجاری می کنند.

گاهی اوقات در طول فرآیند ثبت شرکت، موانعی به وجود می آید که یکی از این موانع این است که اشخاص برای دریافت پرونده مالیاتی و تعیین حوزه مالیاتی کسب و کار خود، اقدامی انجام نمی دهند. همچنین ممکن است پس از اتمام مراحل ثبت، بنا به هر دلیلی شرکت از انجام فعالیت خودداری نماید. در این صورت اصطلاحا گفته می شود که شرکت بدون فعالیت می باشد.

بنابراین باید گفت که پس از ثبت شرکت، مشخصات شرکت از طریق اداره ثبت شرکت ها به اداره دارایی گزارش می شود. بنابراین باید این نکته را مد نظر قرار داد که عدم فعالیت یک شرکت به معنی عدم تشکیل پرونده مالیاتی آن نمی باشد.

معیار های تشخیص شرکت های بدون فعالیت

  • شرکت هیچ گونه گردش بانکی و پولی نداشته باشد.
  • شرکت هیچ گونه فعالیت کاری نداشته باشد.
  • شرکت هیچ گونه قرارداد خرید و فروشی نداشته باشد.

اقدامات ضروری شرکت های بدون فعالیت

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد اما به هر دلیلی در ابتدای آغاز فعالیت شرکت و یا در اواسط کار، از انجام فعالیت خودداری نماید، باید اقداماتی انجام دهد که در ادامه به مهم ترین این اقدامات اشاره شده است:

1-شرکت های بدون فعالیت پس از ثبت، موظفند که حوزه مالیاتی خود را تعیین نمایند. برای این منظور باید اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی در اداره مالیاتی کنند.

2-شرکت ها موظفند که اظهارنامه مالیاتی خود را در 4 ماه اول سال ارسال کنند. شرکت های بدون فعالیت نیز باید اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت سفید ارسال نمایند.

3-شرکت های بدون فعالیت نیز مانند شرکت های فعال باید دفاتر قانونی خود را پلمپ نمایند. بنابراین تا پایان اسفند ماه باید اقدام به پلمپ دفاتر قانونی سال بعد خود نمایند.

4-شرکت هایی که فعالیت ندارند، موظفند که در مهلت مقرر، نامه عدم فعالیت ارسال کنند.

5-اظهارنامه های ارزش افزوده به صورت صفر در مهلت مقرر تحویل داده شوند.

6-عدم فعالیت شرکت مربوط به سال مالی قبل است. در خصوص سال مالی آتی نمی توانند اعلام عدم فعالیت کنند.

7-انجام هر گونه خرید و فروش توسط اعضای شرکت در صورت عدم فعالیت ممنوع می باشد. این امر به این دلیل است که خریدهای شخصی نیز به عنوان فعالیت شرکت محاسبه می شود.

8-شرکت ها باید برای هر سال مالی، اقدام به اعلام عدم فعالیت کنند؛ به عبارت دیگر اعلام یک بار عدم فعالیت شرکت برای کل حیات شرکت کافی نمی باشد.

9-در صورتی که مدت زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد شرکت منحل خواهد شد.

10-شرکت مذکور بدون تشکیل پرونده مالیاتی و یا دارایی نمی تواند نامه عدم فعالیت تنظیم نماید.

11-در صورتی که فاکتور خرید و فروشی در تضاد با مدارک ارائه شده توسط شرکت های بدون فعالیت به اداره مالیاتی ارائه شود، شرکت های بدون فعالیت مشمول جریمه های سنگین مالیاتی می شوند.

12-اگر در اساسنامه آورده نقدی دارند، باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود.

ماده 184 قانون مالیات های مستقیم

ادارات ثبت مکلفند در آخر هر ماه فهرست کامل شرکت ها و موسساتی را که در طول ماه به ثبت می رسند و تغییرات حاصله در مورد شرکت ها و موسسات موجود و نیز نام اشخاص حقیقی یا حقوقی را که دفتر قانونی به ثبت رسانده اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره های آن به اداره امور مالیاتی محل اقامت موسسه ارسال دارند.

سازمان امور مالیاتی به صورت ماهانه آمار شرکت های ثبت شده را دارد. از زمان ثبت، تا هر زمانی که شرکت فاقد فعالیت باشد، مراتب باید طی نامه ای کتبی به واحد مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>