اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ممکن است از قبل با پروژه تزوس (Tezos) به دلیل عرضه اولیه کوین بسیار موفق آن در جولای 2017، آشنایی داشته باشید. در خلال این عرضه اولیه تیم تزوس (Tezos) معادل 232 میلیون دلار بیت کوین و اتریوم را جذب کرد و رکوردی از خود بر جای گذاشت. در صورتی که عرضه اولیه این کوین را از دست داده اید، باید گفت که تزوس (Tezos) اخیرا دوباره مورد توجه قرار گرفته و وارد طبقه 20 ارز دیجیتال رده بالا از لحاظ حجم بازار شده است و حجم بازار آن به بالای یک میلیارد دلار رسیده است. تیم تزوس (Tezos) چشم انداز روشنی دارد. تعداد زیادی از ارز های دیجیتال و بلاک چین ها بسیار ناکارآمد هستند و با این وجود اگر بخواهیم بهترین مدل را پیدا کنیم، بسیاری از رویکرد های مختلف ضروری هستند. آنها این ایده را در تزوس (Tezos) گنجانده اند و این پلتفرم اجازه می دهد قرارداد های هوشمند و برنامه های غیر متمرکز بر بالای آن ساخته شود. این پروژه پیوسته توسط جامعه آن در حال توسعه است و عیب ها و مشکلات آن برطرف می شوند. تزوس (Tezos) اولین پلتفرم بلاک چینی و ارز دیجیتال خود اصلاح جهان است، بنابراین تیم این پروژه بی پروا این دارایی دیجیتال را "آخرین ارز دیجیتال" می نامد. تیم این پروژه از ابتدا تا کنون اوضاع آرامی را نگذرانده است. درگیری های قانونی مختلف و نگرانی های جامعه منجر به انتشار اخبار بد و تاخیرات پیوسته شد، با این وجود به نظر می رسد که تیم بسیاری از مشکلات را حل کرده است و اخیرا نسخه آزمایشی شبکه تزوس (Tezos) را راه اندازی کرده است. در این مقاله به طور کامل پروژه بلاک چینی تزوس (Tezos) را در وضعیت حال حاضر آن مورد بحث و بررسی قرار می دهیم.

تزوس (Tezos) چیست؟
همچنان که در وبسایت تزوس (Tezos) بیان شده است، تزوس (Tezos) در حال رسمیت بخشیدن به یک نوع مدیریت بلاک چینی است که در آن سرمایه گذاران و نگهدارندگان کوین، پروتکل را مدیریت کنند. موضوع اصلی در اینجا این است که تزوس (Tezos) پلتفرم جدیدی برای قرارداد های هوشمند و برنامه های غیر متمرکز است. در این پلتفرم، تمرکز خاصی بر اعضای شبکه تزوس (Tezos) است و هدف این پروژه این است که به نگهدارندگان توکن تزوس (Tezos) اجازه دهد که کاملا پلتفرم را مدیریت کنند و کیفیت اکوسیستم را بهبود ببخشند. تزوس (Tezos) راه اندازی شده تا یک جامعه دیجیتال واقعی را ایجاد نماید، شبکه ای که در آن همه افراد درگیر شده و صدایشان شنیده شود و وفاداری مشترکی را داشته باشند.

مدیریت روی زنجیره
تزوس (Tezos) اساسا یک پلتفرم بلاک چینی است و در همان مقوله پروژه هایی مانند اتریوم، NEO و EOS قرار می گیرد. تنها تفاوت تزوس (Tezos) با پلتفرم های مذکور، سیستم مدیریتی است که مورد استفاده قرار می دهد. تزوس (Tezos) فرآیندی را طراحی کرده که ارتقا های مداوم پروتکل آن را از طریق مدیریت روی زنجیره مقدور می سازد. این باعث می شود که پردازش تزوس (Tezos) به مرور زمان افزایش پیدا کند و مانند پروژه های دیگر نباشد که هرازگاهی تغییراتی بنیادین در آن روی دهد و منجر به هارد فورک شود که این هارد فورک ها نیز در واقع در شبکه شکاف ایجاد می کنند. تزوس (Tezos) شدیدا علیه هارد فورک است و پلتفرمی را تجسم می کند که مجبور به گذر از هارد فورک نیست زیرا مرتبا بر اساس پیشنهاد ها و رای کاربرانش ارتقا می یابد. هر پارامتری از پروتکل تزوس (Tezos) می تواند توسط شبکه تغییر یابد. برای ارتقای این پلتفرم، توسعه دهندگان مستقلا پیشنهاد هایی را برای ارتقای پروتکل ارائه می دهند. این پیشنهاد ها همچنین شامل پاداش مورد انتظاری است که توسعه دهنده برای توسعه و بیرون دادن این ارتقای خاص آرزو دارد. دارندگان توکن تزوس (Tezos) می توانند در مورد این پیشنهاد ها رای بدهند و اگر این پیشنهاد ها تصویب شدند، توسعه دهندگانی که پیشنهاد داده اند قادر به شروع کار بر روی این ارتقا های پیشنهادی می باشند. وجوه توسط پروتکل تزوس (Tezos) به وثیقه گذاشته می شود و زمانی که ارتقای پیشنهادی عملی و پیاده شد، این وجوه آزاد شده و توزیع می گردد. از آنجا که پاداش توسعه دهندگان به طور غیر متمرکز داده می شود، انها می توانند مستقلا و پیوسته تا زمانی که تایید جامعه را داشته باشند، به کار خود ادامه دهند. این پروتکل برای فراهم کردن انگیزه جهت پیشرفت خودش طراحی شده است.

قرارداد های هوشمند تایید رسمی
تزوس (Tezos) زبان برنامه نویسی قرارداد هوشمند خود را دارد که Michelson نام دارد. این زبان عملکردی به طور خاص برای تسهیل ایجاد قرارداد های هوشمند بر روی بلاک چین تزوس (Tezos) طراحی شده است. از Michelson برای مقدور کردن تایید رسمی قرارداد های هوشمند استفاده می شود. در این فضا، تایید رسمی فنی است که از لحاظ ریاضیاتی صحت تراکنش های مدیریت کد را اثبات می کند. این یعنی کاربران می توانند ویژگی های قرارداد خود را مستند کنند و بنابراین امنیت قرارداد های هوشمند مالی یا حساس را به طور قابل ملاحظه ای افزایش دهند. روش های تایید رسمی اغلب در فرآیند های مهندسی که جای کمی برای خطا موجود است مانند طراحی هواپیما و توسعه هسته ای مورد استفاده قرار می گیرند. نیاز به وجود چنین فرآیندی با شکست قرارداد های هوشمند خودش را نشان می دهد که از جمله این شکست ها می توان به هک DAO در سال گذشته و خطای Batch Overflow برای چندین توکن ERC-20 اشاره کرد. به دلیل مدل مدیریت تزوس (Tezos)، این زبان پیوسته می تواند با توجه به آرزو های جامعه تزوس (Tezos) تغییر یابد.

گواه اثبات سهم نیابتی (DPoS)
برای رسیدن به اجماع در این پلتفرم، تزوس (Tezos) از الگوریتم گواه اثبات سهم نیابتی استفاده می کند. از آنجا که این الگوریتم به جای استخراج فیزیکی مانند گواه اثبات کار بیت کوین، استخراج مجازی را ممکن می سازد بنابراین یک پروتکل اجماع بسیار مقرون به صرفه از لحاظ انرژی می باشد. هر دارنده توکنی می تواند بخشی از فرآیند استخراج تزوس (Tezos) باشد و می تواند به عنوان نماینده (delegate) یا رای دهنده برای نماینده ها عمل کند. اگر کاربری تصمیم بگیرد که برای یک نماینده رای دهد، این یعنی که آن نماینده رای آن کاربر را کنترل خواهد کرد تا برای پیشنهاد ها رای بدهد. این امر فرآیند مدیریت را کارآمد تر می کند و از طرف جامعه بر نماینده ها فشار وارد می آورد تا بنا به علایق و منافع شبکه عمل کنند. سوء استفاده از قدرت یک نماینده منجر به منسوخ شدن رای های آن نماینده می شود. بر خلاف دیگر پروژه های گواه اثبات سهم نیابتی (DPoS) محدوده ای برای تعداد نماینده های تزوس (Tezos) نیست. هر فردی می تواند تبدیل به نماینده شود و هر فردی نیز می تواند نمایندگی توکن های خود را به دیگران واگذار کند.

راه حل مقیاس پذیری
مقیاس پذیری در حال حاضر یکی از مهم ترین موضوعات صنعت بلاک چین می باشد. تزوس (Tezos) رویکردی را اعمال کرده که مقیاس پذیری دراز مدت پلتفرم را تضمین کند و از مفاهیم Zero-Knowledge Proof برای این کار استفاده می کند که مکانیسمی است که توسط پروژه زی کش معروف شد. این مفهوم برای اجرای قرارداد هوشمند و جداسازی اجرای واقعی یک قرارداد هوشمند و تایید آن توسط نود های اجماع مورد استفاده قرار می گیرد. این کار به طور برجسته ای بار کاری نود های اجماع را که تنها به تایید مدرک قرارداد هوشمند می پردازند و نیاز به اجرای کل قرارداد هوشمند ندارند، تقلیل خواهد داد. علاوه بر کاهش بار کاری، این روش می تواند به طور عظیمی هزینه های تراکنش شبکه را کاهش دهد و به قرارداد های هوشمند پیچیده اجازه اجرای کارآمد تر را بدهد. بعد از عرضه اولیه کوین ها، وجوه تزوس (Tezos) توسط بنیاد تزوس (Tezos) مدیریت شده است. این بنیاد غیر انتفاعی واقع در سوئیس همچنین دارای قدرت وتو برای مسدود کردن پیشنهاد ها در خلال سال اول شبکه می باشد. این قدرت به ارائه پیشنهاد ها اعمال نمی شود و همه آنها باید به طور دموکراتیک تایید شوند. بنیاد تزوس (Tezos) از قبل برنامه ریزی کرده که به تدریج از قدرت آنها برای تحقق تمرکز زدایی کم شود و نهایتا این قدرت از بین برود. این فرآیند توسط رای های جامعه هدایت خواهد شد.

اقتصاد توکن
توکن بومی بلاک چینتزوس (Tezos)، دارای نام (Tezzies (XTZ می باشد. Tezzies به عنوان ذخیره ارزش پلتفرم و برای پرداخت کارمزد های تراکنش شبکه و همچنین به عنوان نیروی محرکه قرارداد های هوشمند مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجا که بلاک چین تزوس (Tezos) از مکانیسم اجماع گواه اثبات سهم نیابتی استفاده می کند، این توکن همچنین برای مدیریت پلتفرم مورد استفاده قرار می گیرد که در آن هر توکن معرف یک رای است. این آرا به نمایندگان داده می شوند و آنها نیز از این رای ها برای تایید و یا رد پیشنهاد های بهبود بخش استفاده می کنند. اعتبار بخشی به تراکنش ها در شبکه baking، تزوس (Tezos) نامیده می شود و شبیه استخراج بیت کوین است با این تفاوت که بر اساس گواه اثبات سهم می باشد. برای baking و در نتیجه اعتبار بخشی تراکنش ها روی بلاک چین و ایمن کردن شبکه، به baker ها پاداشی به صورت توکن Tezzies داده می شود. این توکن همچنین توسط نود های اجماع برای خرید سهام سرمایه گذاری و به عنوان عاملی برای محاسبه پاداش baking مورد استفاده قرار می گیرد. می توانید توکن Tezzies را از صرافی ها بخرید و آنها را در کیف پول Tezbox که یک کیف پول توسعه یافته توسط جامعه این پروژه است و همچنین در کیف پول تزوس (Tezos) Blue که در حال حاضر کار بر روی آن ادامه دارد و به عنوان نسخه سبک کیف پول تزوس (Tezos) راه اندازی شده است، ذخیره نمایید.

تیم
تزوس (Tezos) از 2014 در حال توسعه بوده است و توسط یک زوج متاهل به نام های Arthur Breitman و Kathleen Breitman بنیان گذاری شد. Arthur سابقه برجسته ای در ریاضیات کاربردی و علوم کامپیوتر دارد. او تنها 18 سال داشت که مدال المپیاد بین المللی علوم اطلاعات را برد و بعد از آن نیز به تحصیل در آن حوزه ها ادامه داد. Arthur Breitman بعد از فارغ التحصیلی در Google X به عنوان مهندس تحقیق و در Goldman Sachs به عنوان تحلیل گر کمی کار کرد. Kathleen هم به همان اندازه رزومه برجسته ای دارد و پست هایی استراتژیک را در شرکت هایی مانند Accenture، Bridgewater Associates، ژورنال وال استریت و کنسرسیوم R3 بلاک چین عهده دار بوده است. در سخن از رهبری تزوس (Tezos) نام Ryan Jespersen را هم باید ذکر کرد. او بعد از اینکه تبدیل به صدای نگرانی های جامعه تزوس (Tezos) در خلال آزمایش ها و محک های سخت حقوقی آن زمان شد، به ریاست بنیاد تزوس (Tezos) رسید. به دلیل اقداماتی مانند عرضحال ها و انتشار خبر ها با مدیریت جامعه، چنین پستی به او داده شد و او با استحکام به مشارکت در ادامه این پروژه پرداخت. بقیه اعضای تیم عمدتا ناشناس هستند و تخمین زده می شود که متشکل از 8 توسعه دهنده اصلی باشند. Dynamic Ledger Solutions شرکتی است که در پشت تزوس (Tezos) است و هنوز کد زیربنای پروتکل تزوس (Tezos) را کنترل می کند. DLS تعهد کرده که کد را به صورت متن باز تحت پروانه MIT در Github انتشار دهد اما این امر هنوز اتفاق نیافتاده است. این پروژه از پشتیبانی تعدادی سرمایه گذار جدی برخوردار است که اعتبار این پروژه را در طول سال پرتلاطم گذشته تقویت کردند. یکی از این سرمایه گذاران Tim Draper است که همیشه معتقد به صعود بیت کوین است. او پیوسته به انتقاد ها در مورد این پروژه پاسخ داده است. یک سرمایه گذار برجسته دیگر سازمان سرمایه گذاری Winklevoss می باشد. دوقلو های Winklevoss با صرافی Gemini در صنعت کریپتو محبوبیت یافتند اما آنها در دارایی های دیجیتال زیادی سرمایه گذاری نمی کنند. تزوس (Tezos) یکی از معدود پروژه های ارز دیجیتال است که این دوقلو های با نفوذ علاوه بر بیت کوین، اتریوم و زی کش در آن سرمایه گذاری کرده اند و بعضی گمان می کنند که این امر می تواند نشانه لیست شدن تزوس (Tezos) در صرافی Gemini در آینده ای نزدیک باشد.

نقشه راه تزوس (Tezos)
اگرچه ICO این پروژه در جولای 2017 تمام شد اما Tezzies یک سال بعد در یکم جولای 2018 به صرافی ها راه یافت. تیم تزوس (Tezos) از تاخیراتی جدی به دلیل نگرانی های قانونی و نزاع اعضا هیات مدیره و دیگر شرایط ناگوار رنج برد. اینها دلایل اصلی برای مدت زمانی بودند که طول کشید تا این توکن قابل ترید شود. این اختلافات بعد از ماه ها اتلاف وقت به پایان رسید و Johann Gevers رئیس بنیاد تزوس (Tezos) در فوریه استعفا داد. بعد از این ماجرا ها بود که تیم این پروژه به کسب و کار برگشت و بیرون دادن شبکه آزمایشی تزوس (Tezos) را در 30 ژوئن مدیریت کرد. بر طبق گفته تیم این پروژه، نسخه آزمایشی بلاک چین تزوس (Tezos) کاملا عمل گرا و با این وجود بسیار آزمایشی می باشد. خرابی و حتی هارد فورک هنوز در این مرحله ممکن است. در زمان این نوشتار هنوز یک نقشه راه رسمی موجود نیست و بنابراین پیشرفت برنامه تزوس (Tezos) نامعلوم است. این امر منجر به نگرانی هایی در جامعه این پروژه شده زیرا اکثرا توسعه شبکه تزوس (Tezos) پشت در های بسته اتفاق می افتد و جامعه این پروژه در مورد وضعیت پلتفرم بی اطلاع گذاشته می شود. در حال حاضر، جزئیات کمی در مورد فرآیند توسعه بلاک چین تزوس (Tezos) معلوم شده است.

نتیجه گیری
این پروژه اگرچه با تاخیر ها و مسائل قانونی آزار داده شده است اما به نظر می رسد که با انتشار نسخه آزمایشی شبکه در حال فاصله گرفتن از این مشکلات است. نسخه آزمایشی هنوز کار زیادی لازم دارد اما در واقع اعتماد به نفس را تقویت می کند و حاکی از آن است که پروژه هنوز زنده و سالم است. اما تیم توسعه این پروژه احتمالا باید به بهبود خود بپردازد تا بتواند رقیبی جدی برای اتریوم، EOS و همه پلتفرم های بلاک چینی دیگر باشد. در خلال ICO این پروژه هنوز یک چیز جدید بود اما در حال حاضر پلتفرم های بلاک چینی در همه جا در حال ظاهر شدن هستند و این پروژه کار سختی در پیش خواهد داشت. ویژگی های خاص تزوس (Tezos) می تواند این امر را محقق سازد. رویکرد این پلتفرم که بر اساس تصمیمات جامعه دموکراتیک مدام در حال افزایش است، قادر به متمایز کردن این پلتفرم از دیگر رقبا می باشد اما از طرف دیگر می تواند آن را کند و بی میل به بهبود های بنیادین نیز کند. زبان عملکردی تزوس (Tezos) براستی قرارداد های هوشمند را ایمن تر می کند زیرا صحت آنها را می توان از لحاظ ریاضیات اثبات کرد. این امر به پلتفرم نوعی برتری به نسبت مثلا اتریوم می دهد که در آن اشکالات و عیب ها بیش از یک بار اتفاق می افتند. علاوه بر آن پیاده سازی Zero-Knowledge Concept Proofs به تزوس (Tezos) یک مزیت رقابتی در زمینه مقیاس پذیری می دهد.

دیدگاه بنیان گذاران تزوس (Tezos) ایجاد یک پلتفرم خود اصلاح است که مدام در حال تکامل باشد. این تکامل کاملا توسط شبکه تزوس (Tezos) رهبری می شود و آن را تبدیل به یک پلتفرم بلاک چینی کاربر محور واقعی می کند. عناصر زیربنایی به نظر آماده می رسند و در حال حاضر در حال آزمایش هستند اما مشخص نیست که در نهایت چه خواهد شد. این پروژه طوری طراحی شده که موفقیت آن کاملا بستگی به تلاش های جامعه اش دارد که در ماه های آینده از این تلاش ها پرده برداشته خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت آنها مراجعه کنید و یا تویتر و وبلاگ آنها را در Medium دنبال کنید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
سجاد:
عالی بود.♥ انتقاد: تاریخ انتشار این مطلب نامشخص است.
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>