اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

Maker نامی است که مبتدیان ارز دیجیتال و مشتاقان بلاک چین غالبا در سایت ها و جامعه تریدرها می بینند. با این وجود، خواندن در مورد میکر و کوین دارای ارزش ثابت آن (stablecoin) یعنی DAI بدون داشتن پیش زمینه، سخت است زیرا این فناوری چند لایه است و پیچیدگی آن را نمی توان انکار کرد. در حال حاضر، میکر یکی از بهترین برنامه های مالی بلاک چینی غیر متمرکز در بازار می باشد. بنابراین حتی بدون توجه به نقشی که شما در بازار کریپتو دارید، باید گفت که درک بهتری در مورد این برنامه لازم است.

Maker چیست؟
میکر (Maker) نام یک پروژه بلاک چینی خاص است که جنبه های متعددی دارد، از جمله آنها می توان به دو ارز دیجیتال، یک قرارداد هوشمند و اکوسیستمی که وابسته به بلاک چین اتریوم است، اشاره نمود. اولین و مهم ترین چیزی که باید در مورد میکر درک کرد، این است که از لحاظ ماهیتی، مالی می باشد و کل مجموعه متوازن و دقیق عملکردی که بر اساس آن میکر طراحی شده دارای یک هدف می باشد و آن پیوند دادن ایده لوریج(اهرم) از بازار های متمرکز به بازار های غیر متمرکز می باشد.

DAI
اولین مولفه میکر کوین با ارزش ثابت DAI می باشد. DAI یک ارز دیجیتال بلاک چینی مانند اتریوم یا بیت کوین است اما به نسبت دلار نوسان کمی دارد. این ارز دیجیتال بسیار شبیه تتر، TrueUSD، USDC و یا دیگر کوین های دارای ارزش وابسته به دلار می باشد. ارزش یک DAI همیشه معادل یک دلار است. اما DAI با دلار فیزیکی موجود در یک حساب بانکی پشتیبانی نمی شود بلکه توسط اتریوم پشتیبانی می شود و توسط یک قرارداد بسیار هوشمند بنام CDP مدیریت می شود.

CDP
دومین واحد میکر می باشد و کوتاه شده عبارت Collateralized Debt Position است. CDP قرارداد هوشمندی است که اتریوم را ذخیره می کند و کوین DAI را بر روی بلاک چین صادر می کند که اتریوم به کار رفته به عنوان وثیقه عمل می کند. این دقیقا مانند یک وام بانکی است که از دارایی های مادی به عنوان وثیقه استفاده می کند.

MKR
مولفه نهایی؛ ارز دیجیتال MKR است. دارندگان توکن MKR مسئول حفظ درستی و صداقت شبکه، مدیریت وثیقه CDP و تضمین مدیریت سازگار می باشند. منظور از این مسئولیت، این است که دارندگان MKR توسط کارمزد ها پاداش داده می شوند؛ اما آنها همچنین آخرین خط دفاعی هستند و تنها یک حادثه بر هم زننده می تواند تعادل ظریف میکر را از بین ببرد.

Maker چگونه کار می کند؟
هدف Maker این است که به دارندگان ارز دیجیتال اجازه دهد که از دارایی های خود استفاده بهینه کنند و اگر مایل باشند، دسترسی آنها به بازار را افزایش دهد. افراد به آسانی می توانند اتریوم خود را به یک CDP واریز کنند و از DAI صادر شده، به عنوان مثال برای خرید اتریوم بیشتر استفاده کنند. با این وجود، سوالاتی در مورد ثبات DAI بدون پشتیبانی با دلار فیزیکی وجود دارد و همچنین سوالاتی مانند این که چگونه این ارز به حرکت های غیر عادی در روند کریپتو پاسخ می دهد و نقش عظیم تر Maker در سیستم مطرح است. حتی بدون پشتیبانی فیزیکی هم DAI پول رایگان نیست. وقتی فردی اتریوم خود را به یک CDP می فرستد، این اتریوم ضبط می شود و دیگر مال آن فرد نیست، مگر اینکه همان مقدار DAI را که در ابتدا صادر شده واریز نماید.

مقدار DAI که می توان با اتریوم ایجاد کرد، همواره در حال تغییر است که با نوسان در خود اتریوم نیز مبارزه می کند. به عنوان مثال، روزی می توانید یک اتریوم را واریز کرده و 66 DAI را دریافت کنید اما همان مقدار اتریوم روز بعد ممکن است 75 DAI ایجاد نماید. زمانی که این 66 یا 75 DAI دریافتی را به CDP واریز کنید، اتریوم خود را پس خواهید گرفت. این نسبت وثیقه نامیده می شود و یکی از اجزای حیاتی قرارداد هوشمند CDP است. این امر همچنین به طور دوره ای توسط دارندگان MKR به رای گذاشته می شود که این بخش بزرگی از کار آنهاست. علاوه بر این، همیشه ارزش این کوین یک دلار دقیق نیست. در بعضی روز ها ارزش این کوین تا 0.98 دلار پایین می آید و در بعضی روز ها تا 1.02 دلار بالا می رود. ممکن است این گستره تغییر گسترده به نظر نرسد، اما حتی اندکی فاصله گرفتن از ارزش دلار می تواند هرج و مرج ایجاد کند. برای مقابله با این حقیقت که DAI گاها ارزشش به بالای یک دلار می رسد، میکر (Maker) الگوریتمی دارد که کارمزد ها و نسبت وثیقه را تنظیم می کند و آن را برای ایجاد DAI دارای سود بیشتر می کند. از طرف دیگر، بالا رفتن قیمت اتریوم صرفا وثیقه گذاری DAI را بیشتر می کند و منجر به مشکلات واقعی نمی شود. در این حالت تنها لازم است که نسبت وثیقه تنظیم شود.

اگر این سیستم شکست بخورد
اگر DAI ارزشی کمتر از دلار داشته باشد، کمی مشکل ساز می شود. این زمانی رخ می دهد که قیمت اتریوم سریعا افت کند و بنابراین قیمت DAI نیز به پایین کشیده شود. اگر این رویداد ادامه یابد و راه حلی برای آن اندیشیده نشود، این سیستم دچار فروپاشی می شود. در صورت افت قیمت اتریوم و DAI، سیستم میکر به طور خودکار قبل از این که مقدار اتریوم داخلی به زیر ارزش DAI ایجاد شده برسد، شروع به نقد کردن CDP می کند. این در واقع ریسک لوریج است. سایت میکر حتی یک پنل سودمند دارد و همه CDP های فعال همراه با ارزش و آی دی آنها لیست می کند و در زمان سقوط بازار به این امر باید توجه زیادی مبذول داشت. اگرچه این کوین های DAI به وثیقه گذاشته شده اند، اما بازار ارز های دیجیتال در زمان بازار خرسی بسیار متفاوت از رویداد های ناگهانی عمل می کند. در این زمان است که دارندگان MKR وارد صحنه می شوند. مشوق آنها کارمزد ها هستند؛ اما نقش اضطراری نهایی Maker این است که اگر کل سیستم دستخوش فروپاشی شود، Daiها همراه با اتر در هر CDP نقد می شوند. به این دلیل است که ارزش MKR اینقدر بالا می باشد. کنترل یک ایده مالی غیر متمرکز تحول زا، در واقع موقعیت سودآوری می باشد اما ریسک مالی خاص خود را نیز دارد.

چرا ما به Maker نیاز داریم؟
دیدگاه Maker در زمینه یک کوین دارای ارزش ثابت کاملا غیر متمرکز برای نسل آینده ایده های تراکنشی ساخته شده بر روی بلاک چین حیاتی است. پلتفرم های وام دهی، سایت های شرط بندی و حتی اپلیکیشن های ارسال وجه نمی توانند هیچ نوسانی را تحمل کنند زیرا نوسان برای آنها بسیار خطرناک است. تصور کنید که می خواهید برای دوستی در خارج پول بفرستید و قبل از رسیدن پول به دست دوستتان ارزش آن دچار نوسان 20 درصدی شود. پروژه های انتقال بهای غیر متمرکز باید قادر به فراهم آوردن نهایت امنیت برای مشتریان خود باشند و برای این کار نیاز به بانک یا مقام دیگری برای ضمانت برگشت وجوه نباشد که در این زمینه راه حل های جدیدی مورد نیاز است. اتکا به سیستم قانون برای تضمین این که دارندگان توکن در مواقع کلاه برداری سریع عمل کنند، در حال حاضر امکان پذیر نیست؛ زیرا این کوین های ثابتی که توسط دلار پشتیبانی می شوند اساسا گواهی نامه ای هستند که نشان می دهد که شما برای هر کوین مالک یک دلار هستید، اما تنها از طریق سیستم قانونی سنتی است که امکان بازپرداخت به شما وجود دارد. ایده میکر انقلابی و بدون وجود دلال و واسطه است و حتی خبر از واسطه هایی که در رویداد های مصیبت بار می توان به آنها مراجعه کرد نیز نیست. با توجه به این که Maker عملکرد جدیدی را برای بازار جوان ارز دیجیتال به ارمغان آورده است، طراحی پیچیده این پروژه را می توان به فال نیک گرفت. تریدر های ارز دیجیتال با هر سطح از تجربه باید خودشان را در اسرع وقت با میکر آشنا کنند تا برای بخش مالی مستقل و بسیار با شکوه بازار کریپتو که میکر پیشگام آن است، آماده شوند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>