اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تغییر سال مالی

یکی از کار های مهمی که هر شرکتی بایستی آن را انجام دهد، انتخاب سال مالی می باشد. این سال مالی انتخاب شده برای برآورد هزینه ها و صورت وضعیت های مالی، ارائه و پلمپ دفاتر، محاسبه میزان مالیات، ارائه اظهارنامه و ترازنامه مالی شرکت و همچنین محاسبه صورت سود و زیان شرکت می باشد.

بسیاری از شرکت ها و سازمان ها سال مالی خود را با توجه به تقویم شمسی انتخاب می کنند و تعداد کمی از شرکت ها مایلند که سال مالی آنها بر اساس سال مالی شرکت های خارجی یعنی از 11 دی ماه تا 10 دی ماه سال بعد، باشد.

این نکته را نیز باید به خاطر داشت که سال مالی ممکن است بر اساس زمان مشخص شده برای انبارگردانی شرکت ها تنظیم شود. در هر صورت شرکت ها می توانند سال مالی خود را با تصویب در مجامع عمومی خویش، تغییر دهند.

تغییر سال مالی و مزایای آن

سال مالیاتی عبارت است از یک سال شمسی که از اول فروردین ماه هر سال شروع و به آخر اسفند ماه همان سال ختم می شود. اما در مورد اشخاص حقوقی مشمول مالیات که سال مالی آنها به موجب اساسنامه با سال مالیاتی تطبیق نمی کند درآمد سال مالی آنها به جای سال مالیاتی مبنای تشخیص مالیات قرار می گیرد و موعد تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان و سر رسید پرداخت مالیات آنها چهار ماه شمسی پس از سال مالی است»

اما در قانون تجارت، در مورد سال مالی با این صراحت که در قانون مالیات های مستقیم تعریف شده است، صحبتی نشده است و واضح ترین آن در بند 19 ماده 8 اصلاحیه قانون تجارت دیده می شود که می گوید:

تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت در موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان به مجمع عمومی سالانه که باید صاحبان سهام در طرح اساسنامه شرکت سهامی درج کنند.

مزیت تغییر سال مالی شرکت ها

در استاندارد های حسابداری، موضوعات و اعمال بر اساس سال مالی انجام می شوند که بر همین اساس در تعریف دوره گزارشگری آمده است:

صورت های مالی باید حداقل به طور سالانه ارائه شود.در این صورت شرکت ها آزادند که سال مالی خود را بر اساس یک سال، انتخاب نمایند. در این خصوص صاحبان شرکت می توانند زمان تأسیس شرکت و یا پس از آن سال مالی شرکت را به دلخواه خود تغییر دهند. بسیاری از شرکت ها سال مالی خود را منطبق بر سال شمسی انتخاب می کنند اما اگر این سال با سال شمسی منطبق نباشد، دارای مزایایی خواهد بود که در ادامه شرح داده می شود.

بنابراین می توان گفت تغییر سال مالی برای شرکت های زیر دارای فوایدی می باشد

  • شرکت هایی که در ماه پایانی سال مالی کم ترین میزان موجودی انبار را دارند، می توانند محدوده زمانی را انتخاب نمایند که هزینه انبارگردانی آنها ارزان تر شود.
  • شرکت هایی که مایلند اطلاعات مالی سالانه آنها منطبق با شرکت های خارجی باشد، می توانند سالی مالی خود را منطبق با سال میلادی انتخاب کنند.
  • شرکت هایی که عضو شرکت های مادر هستند و سال مالی آنها با همدیگر منطبق نیست می توانند سال مالی خود را هماهنگ نمایند.
  • شرکت هایی که مثلا در ابتدای سال شمسی ترافیک کاری دارند و بایستی جوابگوی مشتریان خود باشند، می توانند سال مالی خود را به نیمه دوم سال تغییر دهند.
  • شرکت هایی که قصد دارند دوره بستن حساب ها، انجام حسابرسی مالی و برگزاری مجامع آنها و همچنین انجام حسابرسی مالیاتی شرکت آنها تا 29 اسفند ماه تمام شود، می توانند سال مالی منتهی به 31 مرداد ماه را انتخاب نمایند.

مدارک مورد نیاز تغییر سال مالی شرکت

برای تغییر سال مالی ارائه مدارک و مستنداتی لازم می باشد که این مدارک بسته به نوع و قالب فعالیت شرکت متفاوت هستند. اما در کل عموم مستندات و مدارک مورد نظر برای اعمال تغییر در سال مالی به شرح زیر می باشد:

  • صورت جلسه مجامع عمومی فوق العاده که به امضا و تایید همه اعضا و شرکا
  • ارائه لیست شرکا، سهامداران با تعیین میزان سهم الشرکه و سهام هر یک از آنها
  • ارائه برگه نمایندگی نمایندگان اشخاص حقوقی شریک و یا سهامدار در شرکت
  • اصل آگهی دعوت از اعضا مجامع عمومی فوق العاده مطابق با اساسنامه شرکت و با رعایت موارد ماده 6 قانون تجارت
  • در صورت نیاز ارائه مجوز از مراجع ذی صلاح
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>