اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

راس گیری چک ها

جهت یافتن یک تاریخ واحد یا زمان پرداخت واقعی و مشخص برای چند عدد چک که دارای مبلغ های گوناگون و تاریخ های متفاوتی هستند، محاسباتی انجام می شود که راس گیری چک نام دارد.

برای درک بهتر مفهوم مورد نظر به مثال زیر مثال توجه کنید:

تصور کنید در یک تجارت می­خواهید از چک های افراد خریدار که مبلغ های متفاوت و تاریخ های گوناگونی دارند، مبلغ 20 میلیون تومان را برای 30 روز دیگر پرداخت کنید. برای این کار می­توانید از راس گیری استفاده کنید و چک ها را به گونه ای انتخاب کنید که راس کلی همه ی آن ها تاریخی باشد که مد نظر شما است.

برعکس این قضیه نیز درست است. یعنی مثلا شما با یک خریدار قرار گذاشته ­اید که او مبلغی را مطابق موافقت طرفین، در تاریخ مشخصی با شما تسویه کند و حالا او چند عدد چک با مبلغ های متفاوت و تاریخ های گوناگون به شما تحویل داده است، در این شرایط شما با به کار بردن راس گیری می­توانید بفهمید که راس همه ی چک های دریافت شده در تاریخی است که شما با یک دیگر توافق کرده ­اید یاخیر. یا این که از تاریخ مورد نظر بیشتر یا کمتر شده است.

محاسبه تاریخ پایه یا مبنا

نکته ای که درباره این موضوع وجود دارد این است که در بعضی از زمان ها به جای این که یک فاکتور داشته باشید چند فاکتور دارید و تصمیم دارید مبلغ آن را در قالب چک از خریدار دریافت کنید. در این حالت نخست باید راس فاکتورها را حساب کنیم تا تاریخ پایه یا همان مبنا به دست آید. سپس با استفاده از آن راس چک ها را حساب می­کنیم.در این توضیح نحوه راس گیری چک با مورد هایی که گفته شده تفاوتی ندارد، فقط در ابتدا باید تاریخ پایه محاسبه شود.

کاربرد های راس گیری چک

راس گیری چک دارای دو کاربرد عمده است که به آن ها می­پردازیم.

  • وقتی که مبلغ یک فاکتور را می­خواهیم نقدی بگیریم ولی چون خریدار مشکل کمبود یا نداشتن نقدینگی دارد، با خریدار قراری منعقد می­کنیم که مبلغ فاکتور را به گونه ای مدت دار مثلا 20 روزه به ما پرداخت کند.وقتی که چک را قبل از موعد پرداخت آن تبدیل به پول می­کنیم.
  • یعنی چک را به شخص دیگری می­فروشیم، به عنوان مثال ما یک چک داریم که موعد پرداخت آن یک ماه دیگر است وآن را به یک تاجر یا بازاری می­ دهیم آن گاه این فرد به جای چک به ما پول نقد می دهد و اسکونت که درصدی از مبلغ دریافتی است را کم می­کند.
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>