اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلز ایندیوم

ایندیم عنصر شیمیایی است که با نشان In و عدد اتمی 49 در جدول تناوبی وجود دارد. این فلز حقیقی کمیاب که نرم و چکش خوار بوده وبه راحتی ذوب می شود، از نظر شیمیایی مانند آلومینیم و گالیم است اما از نظر ظاهری بیشتر شبیه روی می باشد همچنین سنگ معدن روی منبع اولیه ایندیم است.

در حال حاضر عمده کاربرد آن در ساخت لایه های نازکی است که از آن ها به عنوان لایه های روغن کاری شده استفاده می شود. در جنگ جهانی دوم به عنوان پوشش چرخ دنده هواپیماهایی که در ارتفاع بالا پرواز می کردند کاربرد زیادی داشت.

ویژگی های قابل توجه

ایندیم فلز حقیقی سفید رنگ و بسیار نرمی است که دارای سطح درخشانی می باشد. این فلز اگر خالص باشد هنگام خم شدن تولید صدایی ممتد و زیر می کند. گالیم و ایندیم هر دو توانایی خیس کردن شیشه را دارند.

کاربردها

اولین و عمده ترین کاربرد ایندیم درپوشش چرخ دنده های موتور هواپیماهای بلند پرواز در طول جنگ جهانی دوم بود. بعداً که کاربردهای بیشتری برای آن در آلیاژها، لحیم ها و علم الکترونیک یافت شد تولید آن به تدریج افزایش یافت. در اواسط و اواخر دهه 90 تولید افزایش نیمه هادی های فسفید ایندیم و لایه های نازک اکسید ایندیم قلع برای LCD بیشتر مورد توجه قرار گرفت. تا پایان سال 1992 این لایه های نازک عمده ترین کاربرد این عنصر بود.

ایندیم را بیشتر از ته مانده هایی که در طول پردازش سنگ معدن روی به جا مانده تولید می کنند اما در سنگ معدن آهن، سرب و مس نیز پیدا می شود. بیشترین مقدار فلز ایندیم مصرف شده مربوط به تولید صفحه های LCD است. افزایش راندمان تولید و بازیافت آن به خصوص در ژاپن بین عرضه و تقاضای فلز ایندیوم تعادل ایجاد کرده است.تاسال 1924 مقدار ایندیم جدا شده در زمین تنها حدود یک گرم بود. اکنون تولید کننده عمده فلز ایندیوم در جهان کانادا می باشد.

تاریخچه

Ferdinand Reich و Theodore Richter در سال 1863 هنگامی که برای یافتن تالیم، با یک طیف نگار مشغول آزمایش سنگ معدن روی بودند ایندیم را کشف کردند. Richter تا جداسازی این عنصر در سال 1867 به فعالیت ادامه داد.

مدارک تایید نشده ای مبنی بر میزان پایین سمی بودن ایندیم وجود دارد. اما در صنایع جوشکاری و نیمه هادی ها که در آن ها مقدار مواجهه با این عنصر زیاد است هیچ گزارشی درباره اثرات جانبی مسمومیت در دست نیست.

سایر موارد استفاده از ایندیم

در ساخت آلیاژهای با نقطه ذوب پایین کاربرد دارد. آلیاژی که حاوی 24% ایندیم و 76% گالیم می باشد در دمای اتاق به حالت مایع است.برای ساخت نوررسان ها، ژرمانیم، ترانزیستور، یکسو کننده ها و دما یاب ها به کار می رود.

از آن می توان برای روکش فلزات استفاده کرد و با بخار آن روی شیشه تولید آینه هایی نمود که به همان خوبی آینه های ساخته شده با نقره است اما در مقابل فرسایش مقاومت بیشتری دارد.اکسید آن برای ساخت صفحات کلید برق درخشی مورد استفاده می باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>