اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلز ایندیوم

ژاپن افزایش شدید قیمت فلزات غیرآهنی، مخصوصا فلزات کمیاب را احساس کرده است.این فلزات در بخش وسیعی از محصولات و کالاهای پیشرفته استفاده می شوند.رقابت شدیدی بین کشورهای مختلف برای به دست آوردن فلزات غیرآهنی سرب و مس ایجاد شده است، همانند رقابتی که برای تصاحب منابع انرژی مثل نفت، گاز طبیعی و اورانیوم وجود دارد.

قیمت این فلزات در سال های اخیر به شدت بالا رفته است. علت اصلی این موضوع افزایش تقاضا در جهان، به ویژه در چین بوده است. موج خروشان قیمت ها در بازار بین المللی با تصاحب و ذخیرهء منابع شدت گرفته است.گزارش معدن و توسعه حاکی است که ژاپن اخیرا شاهد یک سلسله اتفاقات غیرطبیعی بوده است.

دزدی سیم های برق، زنگ های برنزی، شیرهای آب، دریچه های فاضلاب، ناودان ها و آتشدان ها در خیابان ها، مزارع برنجکاری و قبرستان های سراسر ژاپن از این اتفاقات بوده است حرف و حدیث های زیادی پشت سر این دزدی ها بوده است. از جمله قیمت بالای فلزات و نیاز مبرم چین به آن ها برای تکمیل پروژه های مربوط به بازی های المپیک تابستانی در سال بعد.

تغییر قیمت فلزات غیرآهنی فقط محدود به فلزات اساسی مثل سرب، آلومینیوم و مس نبوده است. قیمت بیش تر فلزات کمیاب که استفاده زیادی به عنوان ماده اولیه در کالاهای پیشرفته دارند، در سال های اخیر چند برابر شده است.

ایندیوم در محصولاتی مثل تلویزیون های LCD استفاده می شود. قیمت پلاتینیوم که به عنوان کاتالیزور در پیل های سوختی یا برای کاهش آلودگی ها در اگزوز اتومبیل ها استفاده می شود، در یک دورهء پنج ساله 4/2 برابر شده است.

قیمت تنگستن که در ساخت رشته های درون لامپ های حبابی و افزایش سختی و مقاومت فولاد استفاده می شود، در همین بازده زمانی 7/4 برابر شده است. در میان سایر فلزات کمیاب، قیمت نیکل، کبالت، وانادیم مولیبدنیوم و منگنز به ترتیب 1/7 برابر، 4/4 برابر، 2/6 برابر، شش برابر و 1/2 برابر شده است.با افزایش شدید قیمت فلزات غیرآهنی و فلزات کمیاب، در ساختار عرضه و تقاضای این فلزات نیز تغییراتی انجام گرفته است.

چین و هند به عنوان پرجمعیت ترین کشورهای جهان که اقتصاد آن ها با گام های سریع در حال رشد است، به عنوان مصرف کنندگان عمده و جدید این فلزات مطرح شده اند.در زمینهء عرضهء این فلزات، شرکت هایی مثل آنگلوامریکن، ریوتینتو و BHP، بیلیتون روی بازار جهانی تسلط و تأثیر و نفوذ زیادی روی میزان عرضه و قیمت ها دارند.به عنوان مثال در دههء 1990، هفت منبع مهم مس در دنیا فقط 30 درصد از سنگ مس جهان را تولید می کردند، اما این نسبت اکنون به 50 درصد رسیده است.


دنیا شاهد افزایش موج جریان ناسیونالیسم منابع در بسیاری از کشورها همزمان با افزایش قیمت ها بوده است. این ملی گرایی قبلا برای منابعی مثل نفت، گاز طبیعی و اورانیوم مشاهده می شد و اکنون فلزات غیرآهنی نیز به این جرگه پیوسته اند.با وجود چند تولیدکنندهء عمده و مهم این فلزات، چین به عنوان واردکنندهء اصلی بیش ترین فلزات مثل سرب، روی و نیکل حریصانه منابع آن ها را برای خوراک اقتصاد مهار ناشدنی و شتابانش قوت می دهد.

چین برای پاسخگویی به رشد شدید تقاضا در چین، محدودیت هایی برای صادرات این فلزات، مثل کاهش تخفیف بدهی های مالیاتی، افزایش مالیات روی صادرات و سهمیه بندی صادرات از سال بعد برای بعضی فلزات کمیاب مثل تنگستن و بعضی فلزات گروه لانتانیدها کرده است.چین همچنین تهاجم شدیدی به کشورهای مختلف جهان برای به دست آوردن منابع مورد علاقه اش کرده است.

اخیرا نگاه ویژهء چین به آفریقا توجه جامعهء جهانی را به خود جلب کرده است. چین برای تامین مواد اولیه اش شدیدا به قارهء آفریقا متکی است.آفریقا یک سوم از نفت چین را تامین می کند که آنگولا، سودان و نیجریه مهم ترین این تامین کنندگان هستند.چین همچنین از گینه بوکسیت، از زامبیا مس، از نامبیا اورانیوم و از کنگو فلزات کمیاب تهیه و خریداری می کند.میزان استخراج فلزات کمیاب اندک است و مناطق تولیدکننده پراکنده هستند.

چین 90 درصد از تنگستن و فلزات Rare earths را تولید می کند. چین همچنین با تولید 30 درصد از مجموع تولید جهانی ایندیوم، بزرگ ترین تولیدکنندهء ایندیوم در جهان است. کشور آفریقای جنوبی 80 درصد از پلاتینیوم دنیا را تولید می کند.

ژاپن مصرف کنندهء مهم فلزات کمیاب است. دومین اقتصاد بزرگ دنیا 60 درصد ایندیوم جهان را مصرف می کند. سهم ژاپن از مصرف جهانی سایر فلزات کمیاب نیز باست; 20 درصد برای پلاتینیوم، 14 درصد برای نیکل و تنگستن، درصد برای کبالت، 17 درصد برای مولیبدنیوم، 11 درصد برای وانادیوم و 24 درصد برای Rare earths ژاپن همهء فلزات کمیاب مصرفی اش را وارد می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>