اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

وقتی صحبت از محصولات مبتنی بر بلاک چین می شود که در حال نزدیک شدن به مورد پذیرش قرار گرفتن از سوی عامه مردم هستند، معمولا از اوراکل ها به عنوان یکی از راه حل های محوری برای مورد پذیرش قرار گرفتن یاد می شود. اگر به خوبی با مفهوم اوراکل (Oracle) آشنا نیستید، باید بدانید اوراکل یک منبع اطلاعات است که به عنوان یک شخص ثالث عمل می کند و برای قراردادهای هوشمند، اطلاعات خارجی تامین می کند. درواقع اوراکل ها ابزاری هستند که به قراردادهای هوشمند اجازه می دهند دیتاهای متنوعی متعلق به دنیای واقعی را بخوانند و باهم تلفیق کنند. اوراکل ها به سیستم های بلاکچینی اجازه می دهند تا از دیتایی که قبلا با قراردادهای هوشمند سازگاری نداشت، استفاده کنند. پلتفرمی که قصد معرفی و بررسی آن را را داریم، یعنی Band Protocol، راه حلی مبتنی بر بلاک چین اتریوم است که برای ایجاد و به جریان انداختن اطلاعات با ارزش از طریق اوراکل ها، پاداش تعیین می کند. برای آشنایی بیشتر با نحوه کارکرد Band Protocol، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

Band Protocol دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهد؟
Band Protocol یک چارچوب اوراکلی غیرمتمرکز است که برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز طراحی شده است. مکانیزم اجماع در این چارچوب، گواه اثبات سهام خصوصی شده (DPoS) است. قراردادهای هوشمندی که این اپلیکیشن های غیرمتمرکز را کنترل می کنند، توسط دیتای آنی و خارج از زنجیره که از یک منبع مورد اعتماد انتخاب شده، تامین دیتا می شوند. این مسئله باعث از بین رفتن محدودیت های اپلیکیشن های غیرمتمرکز می شود؛ چرا که قراردادهای هوشمند به اطلاعات دنیای واقعی متصل هستند. اپلیکیشن های غیرمتمرکز می توانند به هر API بازی متصل شوند و بدون اینکه به نهاد متمرکزی وصل شوند، توسط دیتای تایید شده تامین شوند؛ در نتیجه، به دلیل عدم اتصال به نهادهای متمرکز، هیچ اطلاعات امنیتی درباره دیتای مورد نظر توسط این APIها فاش نمی شود. (API یا Application Programming Interface، نوعی رابط برنامه نویسی برای ارتباط بین سیستم عامل ها و سرویس هایی است که تقاضای دیتا دارند.)

برای اطمینان حاصل کردن از در دسترس بودن دیتا، دیتای مورد تقاضا به طور منظم آپدیت می شود و بدون هیچ لطمه ای، بر روی بلاک چین نگهداری می شود. Band Protocol با داشتن الزامات سختگیرانه برای تحقیق و بررسی، مقاومت بالایی در برابر تضادهای احتمالی دارد. علاوه بر این، به تامین کنندگان دیتا هم به خوبی پاداش داده می شود و حقیقت غیرمتمرکز بودن و عدم دسترسی نهادهای متمرکز برای ایجاد تغییرات و به دست گرفتن کنترل باعث می شود هیچ دلیلی برای شکست وجود نداشته باشد.

زیربنای Band Protocol بر اساس این فرهنگ ها پایه ریزی شده است:

  • جامعه ای که در حال اداره این پلتفرم است، به افراد اجازه می دهد هرچیزی که می خواهند را بسازند. برای اطمینان از انجام این کار، تامین کنندگان دیتا کاملا توزیع شده هستند و اپلیکیشن های غیرمتمرکز به همکاری با پروتکل ادامه می دهند.
  • این جامعه، غیرمتمرکز بودن را در اولویت قرار داده است و تیم پروژه به وضوح این مسئله را بیان کرده که به هیچ نهاد متمرکزی اجازه کنترل کردن کوچک ترین مقداری از دیتای پروژه را نمی دهد.
  • کدهای این پروژه به صورت متن باز در اختیار همه قرار گرفته و سازندگان پروژه معتقد هستند اطلاعات این نرم افزار بی نظیر باید به طور شفاف در دسترس باشد.

اعضای تیم Band Protocol چه کسانی هستند؟
تیم Band Protocol متشکل از افرادی است که زمان خود را وقف ساختن چارچوبی برای مدیریت غیرمتمرکز دیتا کرده اند. چارچوبی که تمرکز اصلی اش بر روی غیرمتمرکز سازی و ساخت پلی میان دنیای بلاک چین و دنیای واقعی است. بیشتر اعضای این تیم قبلا در شرکت های معروفی مانند DropBox و TripAdvisor مشغول به کار بوده اند. از اصلی ترین اعضای تیم می توان موارد زیر را نام برد و معرفی کرد:

  • مدیرعامل و هم بنیان گذار تیم، Soravis Srinawakoon: او که در لیست 30 نفر برتر زیر 30 سال مجله فوربز (Forbes) جای گرفته، قبلا با داشتن سابقه ای قوی در علوم کامپیوتر، سمت های مشاور مدیریتی داشت و حالا تمام زندگی خود را به فعالیت های کریپتویی اختصاص داده است.
  • مدیرفنی و هم بنیان گذار تیم، Sorawit Suriyakarn: او که مدرک مهندسی الکترونیک و علوم کامپیوتر خود را از دانشگاه ماساچوست دریافت کرده، قبلا در شرکت های مطرحی مانند Hudson River Trading، Quora و DropBox مشغول فعالیت بوده است. او قادر به نوشتن انواع برنامه ها، از بک اند و قرارداد هوشمند گرفته تا فرانت اند است.
  • مدیر ارشد تولید و هم بنیان گذار تیم، Paul Nattapatsiri: او موفق شده تا به حال چندین بازی کریپتویی طراحی کند که بیش از 800.000 کاربر دارند. او قبلا با شرکت هایی مانند TripAdvisor و Turfmappx همکاری کرده است.

تیم Band Protocol با شرکت Sequoia Capital (یک شرکت سرمایه گذار آمریکایی که در زمینه ارائه خدمات مدیریت دارایی، مبادلات سهام و مدیریت سرمایه گذاری های ریسک دار فعالیت می کند.) وارد همکاری شده و با مشارکت شرکت های Danamu and Partners و SEAX موفق به جذب سرمایه 3 میلیون دلاری شده است.

این تیم به تازگی با تیم کیف پول اتمیک (Atomic) هم وارد همکاری شده و علاوه بر این، یک همکاری با شرکت Hash Quark که یکی از بزرگ ترین سرویس دهنده های آسیایی در زمینه خدمات استیکینگ (Staking) است، آغاز کرده است.

نقشه راه و نحوه توسعه کسب و کار Band Protocol

نقشه راه پروژه Band Protocol از این قرار است:

سه ماهه آخر سال 2019:

  • انتشار Band Protocol بر روی شبکه اصلی اتریوم
  • انتشار وایت پیپر BandChain برای عموم مردم
  • انتشار اطلاعات مالی روی Band Protocol

سه ماهه اول سال 2020:

  • ادغام Band Protocol بر روی چند بلاک چین لایه یک
  • انتشار دیتاهای وقایع مربوط به پروژه
  • انتشار شبکه تستی خصوصی BandChain
  • تجدید ساختار پورتال مدیریتی Band بر روی وب و پلتفرم های موبایل

سه ماهه دوم سال 2020:

  • انتشار شبکه تستی عمومی BandChain
  • تکمیل رسیدگی به موارد امنیتی BandChain
  • ادغام اپلیکیشن های غیرمتمرکز موجود و تامین کنندگان دیتا با ساختار BandChain

سه ماهه سوم سال 2020:

  • انتشار شبکه اصلی BandChain
  • تکمیل انتقال توکن ها به BandChain
  • اقتصاد توکنی و نحوه توزیع توکن ها در Band Protocol

اقتصاد توکنی و نحوه توزیع توکن ها در Band Protocol
سازندگان Band Protocol تصمیم گرفتند IEO پروژه خود را در پلتفرم رونمایی از توکن های جدید صرافی بایننس اجرا کنند.طی این IEO که در سپتامبر 2019 برگزار شد، هر توکن Band به مبلغ 0.473 دلار فروخته شد و تنها کوینی که برای خرید قبول میشد، کوین BNB بود. این فرآیند جذب سرمایه موفقیت آمیز بود و طی دو روز، 5.85 میلیون دلار برای پروژه جمع آوری شد. پس از انجام این کار، استخری حاوی 631.800 توکن Band به افرادی که در این رونمایی شرکت کرده و برنده تیکتی نشده بودند اختصاص داده شد و این تعداد توکن که ارزش دلاری حدودا 300.000 دلاری داشت، بین این افراد ایردراپ شد.

در این دور از IEO، مقدار 17.08 درصد از ذخایر کلی برای سرمایه گذاران کنار گذاشته شد. 44 درصد از مقدار کل به بنیان گذاران Band Protocol اختصاص داده شد، 25.63 درصد به اکوسیستم Band Protocol و 5 درصد به تبلیغ کنندگان پروژه تعلق گرفت. طبق رودمپ پروژه، تا سال 2024 تمام توکن های Band در اکوسیستم این پروژه منتشر خواهند شد.

درباره توکن Band بیشتر بدانید
توکن Band توکن بومی Band Protocol است و مقدار کل آن مشخص و به تعداد 100.000.000 عدد است. در زمان نگارش این مقاله، توکن Band با قیمت 1.09 دلار، رتبه 179 جدول ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. این توکن نمایانگر ارزش کلی مجموعه دیتاهای (دیتاست های) داخل پروتکل است. بعضی از کاربردهایی که برای توکن Band تعریف شده اند، به شرح زیر هستند:

  • به عنوان وثیقه برای صدور توکن های دیتاست (Dataset): از توکن Band به عنوان وثیقه ای برای صدور توکن های دیتا استفاده می شود که مقدار و قیمت آنها به طور الگوریتمی توسط یک منحنی روی زنجیره تعیین می شود.
  • اداره و مدیریت: از توکن Band به عنوان توکن رای دهی برای تصیم های مدیریتی شبکه استفاده می شود.
  • شرکت در الگوریتم اجماع BandChain: بعد از اجرایی شدن شبکه اصلی، از توکن Band به عنوان توکن استیکینگ برای ایمن کردن شبکه از طریق مکانیزم اجماع گواه اثبات سهام خصوصی شده استفاده می شود.

امکانات و محصولات Band Protocol
Band Protocol که در همین مدت کوتاه پس از رونمایی موفق شده جای خوبی در حوزه بازارهای مالی غیرمتمرکز برای خود باز کند، محصولات و خدمات متنوعی در اختیار کاربران این حوزه قرار می دهد. بعضی از خدمات ارائه شده توسط این پروتکل به شرح زیر هستند:

  • پورتال مدیریت دیتا: پورتال مدیریت دیتا یک رابط کاربرپسند برای جستجوی دیتاست ها در اکوسیستم Band Protocol را فراهم می کند. کاربران با استفاده از این پورتال می توانند توکن های دیتاست بخرند، این توکن ها را برای تامین کنندگان مورد اعتماد استیک کنند و در رای گیری های مدیریتی شرکت کنند.
  • بررسی دیتا: هر نقطه دیتا در نمودار سری زمانی مشخص می شود. کاربران در هر زمانی که بخواهند می توانند بدون نیاز به استعلام گرفتن از قرارداد هوشمند، دیتای مورد نظر خود را مشاهده کنند. تامین کنندگان دیتا هم در این جدول به طور واضح و شفاف نشان داده می شوند.
  • استیکینگ برای تامین کنندگان دیتا: کاربرات می توانند با استیک کردن توکن های خود برای تامین کنندگان مورد اعتماد، بخشی از کارمزد استعلام دیتا را به دست بیاورند. کار با پورتال استیکینگ بسیار ساده است و کاربران می توانند به راحتی مقادیر مورد نظر برای استیکینگ را سپرده گذاری کرده و یا از پلتفرم برداشت کنند.
  • کیف پول Band: کیف پول Band یک کیف پول غیرمتصدیانه (یعنی اختیار دارایی های شما را ندارد) مبتنی بر نسل سوم وب (Web 3.0) است که برای نگهداری توکن های Band و توکن های دیتاست ساخته شده است. با استفاده از این کیف پول، کاربران می توانند توکن های Band که از صرافی های مختلف خریداری کرده اند را وارد کیف پول کنند.

آیا Band Protocol رقیب ChainLink محسوب می شود؟
Band Protocol و ChainLink هر دو توسعه دهندگان اپلیکیشن های غیرمتمرکز را هدف قرار داده اند. شرکت هایی که محصولاتشان بدون دیتای خارج از زنجیره مورد اعتماد، ناقص می ماند. همانطور که می دانید، پروژه ChainLink زودتر از Band Protocol اجرایی شد و با این وجود، Band Protocol تا کنون موفق شده با ارائه امکانات و محصولات رقابتی، خود را رقیب سرسختی برای ChainLink نشان بدهد. البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که اهداف این دو پروژه تا حدودی با هم متفاوت است. ChainLink به شکلی بسیار انعطاف پذیر طراحی شده و در نتیجه، از اپلیکشن های غیرمتمرکز می خواهد که مشخص کنند قصد انتخاب کدام تامین کننده دیتا را دارند و دقیقا به کدام دیتا از سوی این تامین کننده نیاز دارند. از طرف دیگر، کارها در Band Protocol به این شکل پیش نمی رود و دیتای مورد نیاز توسط استیکر برتر تامین می شود و به همین دلیل، اعتماد بیشتری در این بستر شکل می گیرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>