اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

توکن SNX ارز دیجیتالی است که بر بلاک چین اتریوم ساخته شده است. هدف این ارز دیجیتال ایجاد دارایی های ترکیبی است و این دارایی ها ممکن است ترکیبی از ارز های فیات، ارز های دیجیتال، طلا، سهام و غیره باشند. مدلی که توکن SNX مورد استفاده قرار می دهد، بسیار شبیه مدل مورد استفاده بسیاری از استیبل کوین ها است. این ارز دیجیتال به افراد اجازه می دهد که دارایی های ترکیبی خود را با پشتیبانی توکن SNX ایجاد کنند و از این طریق به پیگیری قیمت دارایی های مختلف بپردازند.

SNX یک پروتکل نقدینگی اوراق مشتقه بر روی بلاک چین اتریوم است که صدور و ترید دارایی های ترکیبی را امکان پذیر می کند. توکن SNX یکی از توکن های ERC20 است که انعکاس دهنده قیمت دارایی های خارجی است. این سیستم می تواند هر گونه دارایی را که دارای قیمت مشخصی است، پشتیبانی کند و دسترسی روی زنجیره را برای تعداد نامحدودی از دارایی های جهان واقع فراهم آورد. این پروتکل گستره ای از نما های ترید مانند باینری آپشنز (binary options)، قرارداد های آتی و غیره را فراهم می کند.

Synthetix یک پروتکل صدور دارایی های ترکیبی غیر متمرکز است. تامین وثیقه این دارایی های ترکیبی توسط توکن SNX صورت می گیرد که این توکن ها سپس در قرارداد محبوس شده و اجازه صدور دارایی های مرکب را می دهند.

توکن SNX چگونه کار می کند؟
SNX متشکل از یک سیستم قرارداد هوشمند با مجموعه ای از مشوق ها برای حفظ قیمت آن است. SNX به عنوان یک وثیقه عمل می کند و مقدار متناسبی از آن برای صدور دارایی های ترکیبی باید گرو گذاشته شود. سرمایه گذاران در این سیستم با درصد متناسبی از کارمزد ها پاداش خود را می گیرند. این کارمزد ها ناشی از فعالیت در این شبکه هستند و در اثر این فعالیت ها ایجاد می شوند. پس می توان گفت که ارزش توکن SNX مستقیما به استفاده از شبکه آن وابسته است.

این مکانیسم به SNX اجازه تبدیل بی دردسر دارایی ها به یکدیگر را می دهد و مشکل نقدینگی در میان نخواهد بود. راه اندازی این ارز دیجیتال بر روی بستر اتریوم اقدامی هوشمندانه است و بسیاری از مشکلات را حل می کند. در نتیجه، این شبکه کاربرد های زیادی خواهد داشت که از جمله آنها می توان به ترید، وامدهی، تصفیه پرداخت ها، تجارت الکترونیک و غیره اشاره کرد. SNX در اواخر سال 2017 راه اندازی شد و در ابتدا با نام haven بیرون داده شد.

مزیت معامله دارایی های ترکیبی در این است که بدون دسترسی به دارایی زیربنایی می توان به معامله پرداخت و سریعا این دارایی ها را به یکدیگر تبدیل کرد. در اینجا دیگر دردسر انتقال از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر موجود نیست و نوعی مقاومت در برابر سانسور هم پدید می آید. این مزیت بزرگی است که امکان سرمایه گذاری فوری و سریع را فراهم می کند.

در شبکه Synthetix دو نوع توکن وجود دارد. یکی از آنها همان توکن اصلی یعنی توکن SNX است و دیگری توکنی است که Synth نامیده می شود. این توکن های نوع دوم دارایی هایی ترکیبی هستند که از طریق این سیستم ایجاد می شوند. کار با این سیستم راحت و شفاف است. افراد اقدام به خرید توکن SNX می کنند و آن را در کیف پول خود ذخیره می کنند. سپس این افراد می توانند Synth ایجاد کنند و با استفاده از آن قیمت دارایی های دیگر را پیگیری کنند. قیمت Synth از طریق اوراکل ها (oracle) تعیین می شود که در حال حاضر بسیاری از آنها از طریق مشارکت با چین لینک (Chainlink) فراهم می شوند.

چرا دارندگان SNX اقدام به استیکینگ می کنند؟
دارندگان توکن SNX به روش های مختلفی ترغیب به استیکینگ (staking) توکن های خود و صدور دارایی های مرکب می شوند. یکی از این انگیزه ها پاداش های مبادله است. این پاداش ها زمانی ایجاد می شوند که افراد اقدام به مبادله دارایی ها می کنند. هر معامله مقداری کارمزد مبادله ایجاد می کند که به استخر کارمزد فرستاده می شود و دارندگان SNX می توانند هر هفته سهم خود را از آن بگیرند. یکی دیگر از انگیزه ها برای استیکینگ این توکن از سیاست تورمی آن ناشی می شود. از مارس 2019 تا آگوست 2023، تعداد کل این توکن ها از 100000000 به 260263816 خواهد رسید و نرخ انهدام هفتگی آن نیز 1.25 درصد خواهد بود. از سپتامبر 2023 به بعد نیز نرخ تورم سالیانه برای همیشه 2.5 درصد خواهد بود. توکن های SNX به صورت هفتگی و بر اساس سهم بین دارندگان توزیع می شود، البته به شرطی که نسبت وثیقه گذاری آنها به پایین تر از آستانه مورد نظر نرسیده باشد.

چه چیزی Synthetix را متمایز می کند؟
مشکل اصلی در این سیستم این است که ارزش Synth صادر شده در تطابق کامل با توکن SNX نیست. حال چه اتفاقی می افتد اگر قیمت این دو توکن در بازار در جهت عکس هم باشد و یکی از آنها صعودی و دیگری نزولی باشد؟ چگونه وثیقه در سیستم حفظ خواهد شد؟

البته این شبکه ساخته شده بر بستر اتریوم دارای ویژگی های ظریفی است و همچنین نقدینگی زیادی نیز دارد و با توجه به این خصوصیات، اقداماتی برای حل مشکل ذکر شده در حال انجام است و عملکرد این شبکه، علیرغم اینکه قیمت این دو توکن هر چقدر باشد، ادامه پیدا می کند. در این شبکه وثیقه گذاری 750 درصدی برای صدور synth لازم است. این سبب ایجاد واسطه ای سخاوتمند برای توکن های در حال گردش می شود. صرافی غیر متمرکز Synthetix به افراد زیادی اجازه خرید و فروش توکن SNX می دهد و در این میان نیازی به اتکا بر طرفین ثالث نیست.

ارزش همه دارایی های ترکیبی در این سیستم در حال حاضر از طریق اوراکل ها تعیین می شود. اوراکل ها قیمت های به روز را بر روی زنجیره فراهم می کنند. این اوراکل ها از الگوریتمی با منابع مختلف استفاده می کنند و با تجمیع این منابع می توانند ارزش واقعی دارایی ها را مشخص کنند. این قیمت ها در حال حاضر توسط متصدیان نود مستقل چین لینک و سیستم Synthetix فراهم می شود، اما قرار است که در آینده این کار تماما توسط چین لینک انجام شود. چین لینک پروژه موفقی است که امتحان خود را پس داده و خود را اثبات کرده است. طبیعتا مشارکت و همکاری با این پروژه چیزی خوشایند و مایه امیدواری است.

یک سیستم تورمی خاص نیز برای این ارز دیجیتال موجود است و تعداد کل توکن های در حال گردش SNX از 100 میلیون اولیه تا سال 2024 به حدود 250 میلیون خواهد رسید. این تورم در میان صادر کنندگان Synth توزیع خواهد شد. البته این بخشی از سیستم اولیه نیست و در ابتدا چنین برنامه ای مطرح نبوده است. بعد ها مشخص شد که کارمزد های صرافی برای انگیزه دادن به صادر کنندگان Synth کافی نیست و به همین علت بود که چنین برنامه ای ایجاد شد.

محصولات این شبکه
یکی از محصولات این شبکه Synthetix.Exchange است که یک برنامه غیر متمرکز ترید است و از پروتکل Synthetix استفاده می کند. کاربرد اصلی این محصول ترید دارایی های ترکیبی است. ترید در این صرافی دارای مزیت های زیادی به نسبت صرافی های متمرکز است. فقدان دفتر سفارش در این صرافی غیر متمرکز به معنی این است که همه ترید ها در برابر قرارداد انجام می شوند. به دارایی ها در این صرافی یک نرخ مبادله تعلق می گیرد که این نرخ توسط یک اوراکل فراهم می آید و با استفاده از برنامه غیر متمرکز این صرافی تبدیل دارایی ها انجام خواهد گرفت. در این حالت، نقدینگی زیادی فراهم خواهد شد و نوعی ترید مصون از اشتباه و خطا بر روی زنجیره انجام می شود. این به نوبه خود انقلابی در زمینه مبادله متمرکز دارایی ها است و بسیار با مدل سنتی و متمرکز صرافی های امروزه تفاوت دارد.

یکی دیگر از محصولات این شبکه Mintr است که به دارندگان توکن SNX اجازه صدور و سوزاندن Synth را می دهد و از این طریق نسبت وثیقه مدیریت خواهد شد. به این ترتیب، نوسانات بدهی در شبکه پیگیری می شود و اقدامات موثر دیگری نیز از این طریق انجام خواهد شد.
داشبورد (dashboard) یکی دیگر از محصولات این شبکه است. داشبورد یک سطح کاربری عمومی است و بینش لازم را در ارتباط با استاندارد های مختلف سیستم فراهم می کند. از جمله آنها می توان به آمار مربوط به حجم ترید، استیکینگ و غیره اشاره کرد.

زیرساخت فنی
Synthetix پروتکلی برای صدور و ترید دارایی های ترکیبی بر بستر اتریوم است. این دارایی های ترکیبی توسط توکن SNX وثیقه گذاری می شوند که این توکن ها در یک قرارداد استیکینگ قفل می شوند و صدور دارایی های ترکیبی از این طریق امکان پذیر می شود. هر یک از این دارایی های ترکیبی یک توکن ERC20 است که قیمت یک دارایی خارجی را پیگیری می کند. به عنوان مثال، هر توکن sUSD قیمت دلار ایالات متحده را پیگیری می کند. دارایی های ترکیبی زیادی را می توان ایجاد کرد و در آنها می توان از ارز های فیات، ارز های دیجیتال، شاخص ها، سهام و غیره استفاده کرد.

در واقع این سیستم می تواند هر دارایی دارای قیمت اجماعی موجود را از طریق یک اوراکل خارجی پشتیبانی کند. Synthetix شامل زیرساخت قرارداد هوشمند و مجموعه ای از انگیزه هاست که قیمت Synth از این طریق حفظ می شود. این توسط ارزش توکن SNX پشتیبانی می شود. همان طور که گفته شد، توکن SNX به عنوان وثیقه عمل می کند و استیکینگ مقدار متناسبی از SNX برای صدور Synth لازم است. استیکر های (staker) پشتیبان این سیستم پاداش خود را از طریق کارمزد های ناشی از فعالیت در سیستم می گیرند که این مکانیسم تبدیل سریع و آسان انواع دارایی ها را فراهم می کند، کاری که در صرافی های غیر متمرکز دیگر به آسانی انجام نمی گیرد.

نقشه راه پروژه Synthetix در سال 2020
اقدامات این پروژه در سه ماهه اول سال 2020 قرار بوده که به صورت زیر باشد:

  • راه اندازی وثیقه اتریومی (مرحله اول)
  • راه اندازی Synthetix.Exchange نسخه دوم
  • بیرون دادن دارایی های ترکیبی ارز دیجیتالی جدید
  • راه اندازی Wallet Delegation
  • بهبود دادن سطح کاربری Synthetix.Exchange
  • تکمیل مرحله اول و دوم از ProtocolDAO

سه ماهه دوم سال 2020:

  • بیرون دادن دارایی های ترکیبی شاخص سهام مانند NIKKEI و sFTSE
  • بیرون دادن کارمزد های متمایز
  • راه اندازی مکانیسم نقد شدن
  • راه اندازی Synth دارای لوریج
  • بیرون دادن انواع سفارش پیشرفته
  • بیرون دادن به روز رسانی انگیزه های ترید

سه ماهه سوم سال 2020:

  • بیرون دادن باینری آپشنز
  • بیرون دادن محصولات آتی مرکب
  • ادغام با چین لینک برای فراهم کردن قیمت آنی و به روز روی زنجیره
  • پیاده سازی قرارداد سند شخص ثالث جدید

سه ماهه چهارم سال 2020:

  • راه اندازی optimistic لایه 2

تیم این پروژه
این پروژه دارای تیمی حرفه ای به رهبری کین وارویک (Kain Warwick) است. کین قبلا از راه اندازی این پروژه بزرگ ترین پلتفرم ارز دیجیتال را در استرالیا ایجاد کرد که این پلتفرم ده ها میلیون حجم تراکنش داشت. او علاوه بر این پروژه، یک استارتاپ (startup) دیگر را نیز مدیریت می کند که Blueshyft نام دارد و شبکه ای متشکل از بیش از 1200 مکان خرده فروشی است و تراکنش های نقدی را برای سرویس های دیجیتال مقدور می کند. این شبکه اساسا سیستمی برای تبدیل پول واقعی به پول اسرار آمیز اینترنتی است. کین در رهبری این پروژه دارای همکاران برجسته ای است که در شکل بالا می توانید نام و سمت آنها را مشاهده کنید. مقر پروژه SNX استرالیا است و اعضای تیم نیز اکثرا استرالیایی هستند.

وضعیت حال حاضر توکن SNX
قیمت توکن SNX در تاریخ این نوشتار و بنا به گزارش سایت CoinMarketCap حدود 3.42 دلار آمریکا است. قیمت این توکن بر حسب بیت کوین حدود 0.00035 است و قیمت این توکن بر حسب اتریوم نیز حدود 0.01209 است. حجم کل بازار این توکن حدود 305.002.861 دلار ایالات متحده است و حجم بازار این توکن در 24 ساعت گذشته حدود 23.339.385 دلار آمریکا است. تعداد توکن SNX در حال گردش 89.128.703 است. این ارز دیجیتال را می توان در صرافی های برجسته ای مانند بایننس (Binance) و پولونیکس (Poloniex) معامله کرد.

ریسک های پیش روی Synthetix
ریسک های زیادی در معماری حال حاضر Synthetix موجود است؛ زیرا این سیستم هنوز آزمایشی است و سیستم های پیچیده نیازمند مشاهدات تجربی و تحلیل تئوری هستند. یکی از این ریسک ها همان بدهی ناشی از استیکینگ توکن SNX و صدور دارایی های ترکیبی است. این بدهی در معرض نوسان است و مرتبا در داخل سیستم تغییر می کند. این ممکن است منجر به خروج از سیستم و آزادسازی توکن SNX شود.

بسیاری از افراد فعال در فضای ارز دیجیتال از چنین نوسانات و خطراتی باخبر هستند و می دانند که قیمت ارز های دیجیتال تا حدود زیادی وابسته به قیمت بیت کوین و اتریوم است و گاهی ممکن است قیمت SNX هم ناخودآگاه تحت تأثیر قیمت دارایی های مذکور قرار بگیرد.

سیستم حال حاضر Synthetix عمدا تا حدودی متمرکز طراحی شده است و دلیل این امر دادن کنترل بیشتر به تیم مهندسی و توسعه است و هدف این است که این افراد به راحتی بتوانند به کار مهندسی و توسعه بپردازند. هر چند که قرار است به مرور از این تمرکز کاسته شود اما باید در نظر داشت که این سیستم در حال حاضر تا حدودی متمرکز است و این نیز ریسک های خاص خود را به همراه دارد.

نتیجه گیری
Synthetix تا به حال یکی از مفید ترین و پیچیده ترین پروژه هایی بوده است که بر بستر بلاک چین اتریوم ساخته شده است. این سیستم دارای پتانسیل مقاومت در برابر سانسور است و از دارایی های ترکیبی در برابر سانسور محافظت می کند. در آینده قرار است که به روز رسانی ها و بهبود هایی در این سیستم ایجاد شود که کاربرد این پلتفرم را بسیار افزایش دهد. حرکت به سمت فرآیند مدیریت غیر متمرکز باعث کاهش ریسک سیستماتیک می شود و پایداری دراز مدت این پروژه را امکان پذیر می کند.

فراموش نکنید که سرمایه گذاری در جهان ارز دیجیتال بسیار پر ریسک است و قبل از انجام هر گونه سرمایه گذاری باید تحقیق خود را انجام داده و مسئولیت اقدامات خود را بپذیرید. مطالبی که در این نوشتار به اشتراک گذاشته شد، به هیچ وجه توصیه به سرمایه گذاری نیستند و نباید از آنها چنین برداشتی کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>