اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در جهان بلاک چین و ارز دیجیتال، برنامه های غیر متمرکز در حال پیشرفت عظیمی هستند. مشکل در اینجاست که اکوسیستم بلاک چین از لحاظ مقیاس پذیری آماده این تقاضای در حال رشد نیست. قبل از اینکه بلاک چین و ارز دیجیتال به مقبولیت عام برسند، مشکلاتی مانند تایید کند تراکنش ها و کارمزد بالا باید حل شوند. مهم تر از همه، نوعی تجربه کاربری خوب نیز در این میان لازم است. شبکه Matic می خواهد این مشکل را با تسهیل تعامل بین کاربران و جهان غیر متمرکز حل کند. این شبکه می خواهد پیچیدگی های موجود را کنار بزند و بستری برای مشارکت همگان را فراهم آورد. در ادامه به بررسی این شبکه و توکن آن یعنی توکن Matic می پردازیم.

معماری شبکه Matic
شبکه Matic مشکلات بالا را با ایجاد یک پلتفرم غیر متمرکز حل می کند. این پلتفرم با استفاده از نسخه بهبود یافته ای از چارچوب پلاسما ایجاد شده است که راه حلی برای تراکنش های سریع تر و ارزان تر را در زنجیره اصلی فراهم می کند. این سیستم سرزندگی و پویایی را با استفاده از نقطه بررسی های گواه اثبات سهام (PoS) فراهم می کند. این نقاط بر روی زنجیره اصلی اتریوم (Ethereum) قرار گرفته اند. این باعث می شود که یک زنجیره جانبی در شبکه، از لحاظ تئوری بتواند به 216 تراکنش در بلاک برسد. احتمالا میلیون ها تراکنش بر زنجیره های متعدد شبکه Matic در آینده اجرا خواهد شد.

مشکل مقیاس پذیری در این شبکه با استفاده از یک مکانیسم اپراتور پلاسمای غیر متمرکز حل خواهد شد که در نهایت بر روی شبکه اصلی قابل دسترس خواهد بود. شبکه Matic می تواند میلیون ها تراکنش را بر روی یک ساختار درختی زنجیره جانبی پردازش کند. سطح کاربری از زنجیره اصلی در این شبکه جدا شده است و برنامه های موبایل بومی و SDK با WalletConnect پشتیبانی می شوند.

اپراتور های زنجیره های شبکه Matic خود در این شبکه گواه اثبات سهام، استیکر (staker) و نماینده هستند. در آینده ای نزدیک، دارایی ها بر روی زنجیره های جانبی مختلف و در میان بلاک چین های متفاوت متعامل خواهند بود و می توانند با همدیگر همکاری کنند و ارتباط داشته باشند.

پروتکل های مختلف باعث می شوند که برنامه های مالی غیر متمرکز بتوانند بر روی زنجیره های جانبی Matic میزبانی شوند. شبکه Matic به افراد کمک می کند که برنامه های غیر متمرکز خود را تا حدود زیادی مقیاس پذیر کنند. افراد در مدیریت این شبکه، حتی می توانند از توکن خود هم برای تصفیه استفاده کنند. آن تعدادی SDK و API را برای توسعه سریع و آسان فراهم می کند. می توان در چند مرحله ساده، Matic را با برنامه های غیر متمرکز ادغام کرد. این کار نوعی تجربه سریع، ایمن و مناسب را برای کاربران فراهم خواهد کرد. بنابراین، پرداختی ها هر زمان که لازم باشد، بر روی زنجیره تصفیه می شوند.

توکن Matic
توکن Matic نوعی توکن یوتیلیتی (utility) است که بر روی بلاک چین شبکه Matic قرار دارد. این توکن برای مقاصد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که از جمله آنها می توان به کارمزد های تراکنش و مشارکت در مکانیسم اجماع گواه اثبات سهام شبکه اشاره کرد. با توجه به نیاز موجود، توکن Matic به عنوان روش پرداخت با چند پلتفرم خارجی ادغام شده است. توکن Matic را می توان در صرافی های برجسته ای مانند پولونیکس (Poloniex) و بایننس (Binance) معامله کرد.

استیکینگ بر روی شبکه Matic چگونه کار می کند؟
Matic به عنوان یک راه حل لایه دوم از شبکه ای از اعتبارسنج های گواه اثبات سهام برای امنیت دارایی استفاده می کند. استیکینگ (staking) بخش اصلی این اکوسیستم است. اساسا اعبارسنج ها توکن های خود را به عنوان وثیقه گرو می گذارند تا تبدیل به بخشی از مکانیسم اجماع شبکه شوند؛ این اعتبارسنج ها در عوض این کار، توکن Matic دریافت خواهند کرد. ممکن است تعدادی از دارندگان Matic دوست نداشته باشند که اعتبارسنج باشند و ممکن است توانایی این کار را نداشته باشند. این افراد می توانند توکن های خود را به اعتبارسنج مورد انتخاب خود واگذار کنند. این افراد از این طریق می توانند در استیکینگ شرکت کنند و مقداری از پاداش را از آن خود کنند.

تیم Matic در نگاهی کلی
تیم Matic مدت ها قبل از به وجود آمدن این پروژه، در اکوسیستم اتریوم مشارکت داشته است. پروژه Matic در آوریل 2019 و در جریان یک IEO در صرافی بایننس ایجاد شد. در 31 می سال 2020، Matic به طور رسمی راه اندازی شبکه اصلی خود را اعلام کرد. اعضای این تیم در فعالیت هایی مانند Plasma MVP، پروتکل WalletConnect و غیره با اتریوم همکاری داشته اند. تیم این پروژه در حال کار بر روی بلاک چین و ایجاد محصولات بهتر است. تیم این پروژه قصد دارد که در آینده بلاک چین را به پذیرش عام برساند. آنها معتقدند که اکوسیستم غیر متمرکز حال حاضر فاقد استفاده و کاربرد است. بنابراین محیط امروز بلاک چین، قادر به تسهیل استفاده از برنامه های غیر متمرکز در سطح گسترده نیست. حل این مشکل، رسالت اصلی شبکه Matic است. Matic قصد دارد که با ترکیبی از مقیاس پذیری بلاک چین، پلتفرم توسعه دهنده، ابزار ها و تمرکز مشتاقانه بر تجربه کاربری بر موانع موجود غلبه کند. راه حل لایه دوم آنها، برنامه های غیر متمرکز زیادی را در سراسر جهان مقیاس پذیر خواهد کرد و این برنامه ها توان پردازش تراکنش های زیادی را خواهند داشت. شبکه Matic قصد دارد که با استفاده از این ساختار کارا و مناسب، کاربرد های زیادی مانند امور مالی غیر متمرکز، بازی و غیره را مهیا کند.

نقشه راه Matic
نقشه راه این پروژه برای سه ماه دوم سال 2019 به قرار زیر بوده است:

  • راه اندازی شبکه اصلی این پروژه به صورت آزمایشی
  • واریز و برداشت دارایی های مبتنی بر اتریوم با استفاده از Matic Plasma
  • مبادلات بین دارایی ها در میان استاندارد های مختلف به صورت آزمایشی و در سطح پروتکل
  • ورود نمای اعتبارسنج گواه اثبات سهام (PoS)
  • برنامه توسعه دهنده برنامه های غیر متمرکز
  • بیرون دادن کیف پول Matic و اتصال به برنامه های غیر متمرکز

نقشه راه این پروژه در سه ماهه سوم 2019 به قرار زیر بوده است:

  • پشتیبانی از مبادلات دارایی بر روی شبکه اصلی
  • پشتیبانی از قرارداد هوشمند Generic
  • خارج شدن Plasma Fast از شبکه آزمایشی
  • نود های Plasma Watcher

نقشه راه این پروژه برای سه ماه آخر 2019 و سه ماه اول 2020 به قرار زیر بوده است:

  • بیرون دادن شبکه اصلی Matic
  • ورود خدمات Plasma Fast به شبکه اصلی
  • حرکت آسان دارایی و وضعیت از اتریوم به Matic
  • پشتیبانی از قرارداد هوشمند Generic با ضمانت های Plasma
  • بیرون دادن پلتفرم بازار NFT برای دارایی های اتریومی

نکاتی دیگر در مورد Matic
شبکه Matic یک سطح کاربری برای کاربران و API و SDK پرداخت برای برنامه های غیر متمرکز، تجار و غیره فراهم می کند که کاربران می توانند فورا اقدام به پذیرش و پرداخت از طریق دارایی های کریپتویی کنند. این شبکه همچنین پلتفرمی را فراهم می آورد که به تجار امکان دسترسی به اعتبار کاربران را از طریق سابقه تراکنش ها می دهد. این باعث می شود که تجار بتوانند به کاربران شبکه در زمانی که موجودی کافی ندارند، قرض بدهند. انتظار می رود که شبکه Matic در آینده برای بازی و سرگرمی به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد. توسعه دهنده ها اگر مایل باشند، می توانند وضعیت بازی ها را بر روی زنجیره های جانبی Matic ذخیره کنند.

تیم Matic در حال کار برای ایجاد یک کیف پول موبایلی است که استفاده از آن آسان باشد. این کیف پول ذخیره ایمن کلید ها را انجام خواهد داد و در مکانیسمی پیوسته، برنامه های غیر متمرکز مبتنی بر مرورگر را به اپلیکیشن موبایل متصل می کند. به این ترتیب، کاربران می توانند با برنامه های غیر متمرکز بر روی مرورگر ارتباط داشته باشند.

سرمایه گذاری اولیه در شبکه Matic توسط Coinbase Ventures انجام شده است. این سرمایه گذاری در راستای اهداف و برنامه های پروژه Matic انجام گرفته است. کوین بیس (Coinbase) یکی از صرافی های بزرگ و معتبر در فضای ارز دیجیتال است و همکاری این صرافی با پروژه Matic در واقع نوعی اعتبار برای این پروژه است.

وقتی در مورد پذیرش عام ارز دیجیتال برای جهان واقعی صحبت می شود، استفاده و ثبات اهمیت بسیار زیادی می یابد. تیم Matic نیز با استفاده از روش های مختلف می خواهد این جنبه های مهم را فراهم کند. Matic به منظور جلوگیری از نوسانات از USDC همراه با دیگر استیبل کوین ها (Stablecoin) برای فراهم کردن پرداختی های باثبات بر روی شبکه Matic استفاده می کند. چنین ویژگی هایی پلتفرم Matic را مناسب توده ها و همچنین مناسب برنامه های غیر متمرکز می کند.

وضعیت حال حاضر توکن Matic
توکن Matic در زمان نگارش این مقاله و بنا بر گزارش CoinMarketCap با قیمت حدودا 20 سنت معامله می شود و از لحاظ حجم بازار نیز در رتبه 104 بازار ارز های دیجیتال قرار دارد. حجم بازار این توکن حدود 76 میلیون دلار است و حجم معاملات آن در 24 ساعت گذشته حدود 17 میلیون دلار بوده است. موجودی در حال گردش این توکن در لحظه این نوشتار 3.746869.854 است و عرضه کل این توکن 10000000000 خواهد بود. بالاترین قیمتی که این توکن تا به حال به خود دیده است حدود 45 سنت بوده است و پایین ترین قیمت آن نیز حدود 0.003 دلار بوده است. بازگشت سرمایه گذاری این توکن، از زمان راه اندازی تا به حال حدود 371 درصد بوده است.

نتیجه گیری
شبکه Matic از لحاظ اصول بنیادین به نظر پروژه خوبی می رسد. مشکل مقیاس پذیری مشکلی بزرگ در فضای بلاک چین است و طبیعتا پروژه ای که اقدام به حل این مشکل بزرگ کند، بسیار اهمیت و احترام خواهد یافت. البته حل مشکل مقیاس پذیری نباید منجر به ایجاد تمرکز شود. حل این مشکل زمانی ارزشمند است که عدم تمرکز فدای مقیاس پذیری نشود. برخی به نسبت Matic این انتقاد را دارند که این پروژه تا حدودی متمرکز است. Matic قصد دارد که به مرور زمان مشکلات و موانع موجود را رفع کند. Matic هنوز پروژه جوانی است و باید به آن زمان داد. نظر شما چیست؟ آیا Matic می تواند رسالت خود را به انجام برساند؟ آینده شبکه Matic به کجا ختم خواهد شد؟ نظرات خود را حتما با ما در میان بگذارید.

توجه داشته باشید که این مقاله حاوی هیچ توصیه ای برای سرمایه گذاری نیست و هرگز نباید از آن چنین برداشتی شود. برای سرمایه گذاری در ارز دیجیتال باید تحقیق و مشورت خود را کرده و در نهایت با تصمیم شخصی خود وارد معامله شوید. فضای ارز دیجیتال، فضایی پرریسک است و معامله در آن نیاز به تحقیق و مطالعه دارد، هر فردی که بدون تحقیق و مطالعه لازم وارد این فضا شود، در نهایت با ضرر های سنگینی مواجه خواهد شد. خوانندگان محترم نباید این مقاله را به عنوان تنها منبع برای تحقیق در مورد پروژه Matic مورد استفاده قرار دهند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>