اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پروتکل محبوب کامپوند برای وام دهی و وام گیری غیر متمرکز ایجاد شده است. این پلتفرم از حمایت کوین بیس (Coinbase) برخوردار است و کوین بیس از بدو پیدایش این پروژه در کنار آن بوده است و از همان ابتدا حدود 8 میلیون دلار در آن سرمایه گذاری کرد. بعد ها جامعه کامپوند برای مدیریت این پروتکل اقدام به ایجاد توکن COMP کرد که یکی از توکن های معروف ERC-20 است و بر روی بلاک چین اتریوم (Ethereum) ایجاد شده است.

این پلتفرم در واقع پلتفرمی برای وام دهی و وام گیری غیر متمرکز است. افرادی که مایل به گرفتن وام هستند و افرادی که مایل به قرض دادن پول خود و کسب بهره هستند، قادر به استفاده از این پلتفرم خواهند بود. همین میزان عرضه و تقاضا است که نرخ بهره را در این پلتفرم تعیین می کند. این پلتفرم از دارایی های مختلفی مانند بت (BAT)، تتر (Tether) و غیره پشتیبانی می کند.

افراد در جامعه کامپوند می توانند پیشنهاد های خود را به صورت کد ارائه دهند و این پیشنهاد ها در صورت داشتن شرایط لازم، برای مدت سه روز مورد بررسی و مشورت قرار می گیرند و بعد از این مدت، تایید و یا رد آنها اعلام می شود. این پیشنهاد ها معمولا در مورد موضوعاتی مانند اضافه کردن دارایی های جدید، ارتقا و یا تغییر پروتکل و موارد دیگر هستند. قرارداد هوشمند این پروتکل نیز بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است.

توکن COMP اینک در رده اول پروژه های عرصه دیفای (DeFi) قرار دارد و توانسته است از پروژه برجسته ای مانند میکر (Maker) جلو بزند. پروژه کامپوند اینک بزرگ ترین پروژه عرصه دی فای است و می توان آن را پادشاه این عرصه خطاب کرد. البته جهان ارز دیجیتال بسیار سریع پیشرفت می کند و ممکن است این لقب برای مدت زیادی ادامه نداشته باشد و پروژه جدید و بهتری جای کامپوند را بگیرد.

پروتکل کامپوند چیست؟
پروتکل کامپوند مجموعه ای از بازار های دارایی را فراهم می کند و به صورت الگوریتمی و با توجه به عرضه و تقاضا نرخ سود را تعیین می کند. این پروتکل بر روی بلاک چین اتریوم ساخته شده است و وام دهندگان و وام گیرندگان مستقیما با پروتکل سر و کار خواهند داشت و در این میان به واسطه و شخص ثالث نیاز نخواهد بود. هر یک از این بازار های مالی مربوط به یکی از دارایی های اتریومی است و معاملات به صورت شفاف بر روی بلاک چین انجام می گیرد. در اینجا، تاریخچه تمامی تراکنش ها ثبت و ضبط می شود و همه چیز به صورت شفاف در دید افراد گذاشته می شود.

این پروتکل مانند یک بازار همتا به همتا و یا یک صرافی متمرکز عمل نمی کند که وام دهنده را به وام گیرنده متصل کند. در اینجا تمامی دارایی های فراهم شده تجمیع می شوند و به صورت منابع قابل تعویض در می آیند؛ این باعث ایجاد نقدینگی بیشتر می شود و کاربران در هر زمانی قادر به برداشت پول خود خواهند بود.

کامپوند ظرفیت وام گیری افراد را مشخص می کند
برای دریافت وام از پروتکل کامپوند باید اقدام به وثیقه گذاری کرد. عوامل زیادی در وثیقه گذاری دارایی های دارای حجم بازار بالا دخیل هستند اما برای دارایی های دارای حجم بازار کم چنین نیست. کامپوند با توجه به موجودی افراد و این عوامل اقدام به تعیین ظرفیت وام گیری برای افراد می کند و هیچ کس نمی تواند بیش از ظرفیت خود وام بگیرد. این رویکرد بسیار مفید است و بسیاری از ریسک ها را از میان بر می دارد.

اگر مقدار قرض پرداخت نشده افراد به بالا تر از ظرفیت وام گیری این افراد برسد، ممکن است مقداری از وثیقه برای پرداخت این اضافه ظرفیت نقد شود. البته در اینجاست که افرادی که آربیتراژ می کنند وارد فضا می شوند و مقداری از ریسک موجود را برای وام گیرنده کاهش می دهند. فرآیند نقد شدن وثیقه تا زمانی ادامه پیدا می کند که بدهی بیشتر از ظرفیت فرد باشد و به محض اینکه وضعیت تغییر کند، نقد شدن وثیقه نیز متوقف خواهد شد.

کاربرد های پروتکل کامپوند
با توجه به اینکه دائما و به صورت پیوسته، دارایی های جدید وارد این پلتفرم می شود، کاربرد های زیادی را برای این پلتفرم می توان متصور بود. این پلتفرم می تواند برای تریدر ها، توسعه دهنده ها و کاربران برنامه های غیر متمرکز بسیار مفید باشد. دیگر کاربران برنامه های غیر متمرکز لازم نیست نگران پر شدن سفارش ها باشند و یا اینکه تریدر ها می توانند اقدام به قرض گرفتن یک دارایی کنند و آن را در بازار به فروش برسانند و از این طریق به کسب سود بپردازند. افرادی که مایل به برگزاری عرضه اولیه برای کوین خاصی هستند نیز می توانند از طریق این پلتفرم اقدام کرده و با گذاشتن وثیقه، وجوه مورد نیاز خود را وام بگیرند.

کار این پروژه بسیار شبیه کار بانک است. در اینجا نیز افرادی پول خود را سرمایه گذاری می کنند و افرادی نیز این پول را قرض کرده و بهره آن را می پردازند. توکن COMP در طول تاریخ خود شاهد نوسان های زیادی بوده است، اما این نوسان ها برای همیشه باقی نمی مانند و سرانجام این توکن به ثبات خواهد رسید.

امروزه افراد بسیاری در صدد گرفتن وام هستند و برای برآورد کردن نیاز های خود به وام نیاز دارند. رفتن به بانک و تقاضا دادن برای وام بسیار وقت گیر است و با مشکلات زیادی همراه است. کاغذبازی اضافی و بی مورد در این میان بسیار دیده می شود؛ و بنا به چنین دلایلی است که باید پروژه هایی مانند کامپوند را جدی گرفت. این قبیل پروژه ها در صدد حل مشکلات جهان واقع هستند و نباید فراموش کرد که ارزش یک پروژه در کاربردی بودن آن است. کامپوند پروژه ای نیست که تنها در تئوری و روی کاغذ دارای ارزش باشد؛ این پروژه بسیار عملیاتی است و کاربرد خود را در جهان واقع نشان داده است.

امروزه صرافی های متمرکز اقدام به ارائه معاملات مارجین و فراهم آوردن اعتبار برای افراد کرده اند، اما این صرافی ها در واقع سیستم هایی مبتنی بر اعتماد هستند و امکان انتقال این معاملات بر روی زنجیره نیست. پروتکل های همتا به همتا حلال این مشکلات هستند و امکان فراهم آوردن اعتبار را به صورت غیر متمرکز برای افراد ایجاد می کنند.

انگیزه برای ایجاد نقدینگی
پروتکل کامپوند نقدینگی را تضمین نمی کند، بلکه تنها انگیزه لازم را برای آن فراهم می کند. زمانی که تقاضا برای یک دارایی بالا است، این پروتکل اقدام به بالا بردن نرخ سود می کند و به این ترتیب، انگیزه لازم برای عرضه بیشتر این دارایی فراهم می شود. عکس این قضیه نیز امکان پذیر است و از این طریق به صورت الگوریتمی و خودکار، نقدینگی تا حدود زیادی تامین می شود. پس تامین نقدینگی در اینجا با کمک مدل نرخ سود خاص این پروتکل انجام می شود. مدل نرخ سود این پروتکل به این صورت است که هر چه تقاضا برای یک دارایی بیشتر باشد، نرخ سود بالا می رود و هر چه تقاضا برای آن دارایی کمتر باشد، نرخ سود پایین می رود. قیمت هر یک از دارایی ها در این فضا با توجه به قیمت آن دارایی در ده صرافی برتر و از طریق اوراکل (oracle) انجام می شود. به این ترتیب، قیمتی عادلانه برای هر دارایی تعیین می شود و قیمت ها دائما در این فضا به روز می شوند.

توکن Comp و نقش آن در پلتفرم کامپوند
پروتکل کامپوند در ابتدا به صورت متمرکز کار خود را آغاز کرد و دارایی های مورد معامله و بسیاری از امور دیگر توسط تیم تعیین می شد. البته این پروتکل از ابتدا تصمیم داشت که به مرور همه چیز را غیر متمرکز کند. شرکت پشتیبان کامپوند یک استارتاپ واقع در سان فرانسیسکو است. وایت پیپر این پروتکل در ژوئن سال 2019 بیرون داده شد و طولی نکشید که در فوریه 2020 نیز توکن COMP برای مدیریت غیر متمرکز این پروژه ایجاد شد. افراد با استفاده از توکن COMP می توانند در رای گیری های مربوط به این پروژه شرکت کرده و پیشنهاد های خود را مطرح کنند.

تیم کامپوند در نگاهی کلی
مدیر عامل این پروژه رابرت لشنر (Robert Leshner) است که یک اقتصاددان و تحلیلگر مالی دارای مجوز است. او بنیان گذار دو استارتاپ نرم افزاری است. رابرت در کنار بقیه اعضای تیم سعی می کنند که از دارایی هایی که بی استفاده در صرافی ها و کیف پول ها رها شده اند، استفاده کرده و آنها را به جریان بیاندازند و افراد بتوانند از آنها کسب سود کنند.

جفری هیز (Geoffrey Hayes) مدیر فناوری این پروژه است. او نیز فردی برجسته و بنیان گذار دو استارتاپ فنی است. توری اتسیتی (Torrey Atcitty) نیز مسئول بخش توسعه اپلیکیشن است و در زمینه گسترش استفاده های موبایلی از پروتکل کامپوند به سختی در حال تلاش است. افراد حرفه ای دیگری نیز در این پروژه مشغول هستند و همگی قصد دارند که آینده امور مالی غیر متمرکز را شکوفا کنند.

نقشه راه پروژه Compound
کامپوند مانند پروژه های دیگر نیست و نقشه راه آن مشخص نیست. مدیر عامل این پروژه در یک پست مدیوم (Medium) در مارس 2019 ابراز داشت که کامپوند تنها یک آزمایش بوده است. توسعه دهندگان این پروژه سه هدف اساسی برای راه اندازی این پروژه داشتند. یکی از این هدف ها فراهم کردن پشتیبانی برای دارایی های مختلف بود. هدف دیگر این بود که به این دارایی ها اجازه داده شود که عامل وثیقه خود را داشته باشند و در نهایت، هدف سوم نیز این بود که کامپوند تبدیل به یک سازمان خودمختار غیر متمرکز شود. اینک این پروژه به همه اهداف خود رسیده است و این پروژه جزو معدود پروژه های جهان ارز دیجیتال است که تکمیل شده است. آینده کامپوند از این به بعد در دستان جامعه این پروژه قرار دارد و این افراد جامعه آن هستند که باید نقشه راه آن را تعیین کرده و به تکامل آن بپردازند.

وضعیت حال حاضر توکن COMP
قیمت این توکن در حال حاضر و بنا به گزارش سایت CoinMarketCap حدود 165 دلار آمریکا است. حجم بازار این توکن حدود 424 میلیون دلار است و حجم بازار آن در 24 ساعت گذشته نیز حدود 62 میلیون دلار بوده است. تعداد توکن های در حال گردش آن 2.651.279 است و تعداد کل توکن های COMP در آینده 10000000 خواهد بود. این توکن مشکل نقدینگی ندارد و در صرافی های مشهوری مانند کوین بیس و بایننس معامله می شود. این توکن با جفت های مشهوری مانند بیت کوین، تتر و اتریوم معامله می شود.

نتیجه گیری
پروتکل کامپوند نوعی بازار وامدهی غیر متمرکز را ایجاد کرده است و طرفداران بسیاری پیدا کرده است. این پروتکل ابتکار جالبی داشته است و آن ایجاد توکن COMP برای مدیریت غیر متمرکز پروژه است که از طریق این توکن، افراد می توانند پیشنهادات خود را مطرح کرده و در رای گیری ها شرکت کنند.

این پروتکل نظرات جامعه خود را کاملا بازتاب می دهد و افراد این جامعه می توانند ایده های ناب خود را از طریق کد اعمال کنند. آینده را کسی نمی داند اما به نظر می رسد که این پروژه در مسیر درستی گام برداشته باشد. این پروتکل نوعی نظارت و مدیریت گروهی را فراهم آورده که در نوع خود بی نظیر است.

توجه داشته باشید که سرمایه گذاری و معامله در فضای ارز دیجیتال بسیار پرریسک است و هر کس باید با تحقیق و بررسی وارد معامله شود. مطالب ابراز شده در این نوشتار تنها جنبه آموزشی و اطلاع رسانی دارند و نباید آنها را به عنوان توصیه ای برای سرمایه گذاری تلقی کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>