اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلز ایریدیم


خصوصیات قابل توجه

ایریدیم که فلزی از خانواده پلاتین می باشد مانند پلاتین سفید رنگ است اما اثری از زرد کمرنگ در آن وجود دارد. به سبب سختی و شکنندگی بسیار زیاد این عنصر، برش، شکل دادن و کار با آن دشوار است. ایریدیم مقاوم ترین فلز شناخته شده در مقابل فرسایش به حساب می آید.

ایریدیم تحت تأثیر هیچ اسید یا تیزاب سلطانی قرار نمی گیرد ولی مورد حمله نمکهای مذاب مثل NaCl و NaCN قرار می گیرد. چگالی این عنصر تنها کمی از اسمیم که سنگین ترین عنصر شناخته شده به حساب می آید کمتر است.

بنابراین احتمالاً محاسبه چگالی ازروی شبکه فضایی، نسبت به اندازه گیری واقعی، اطلاعات دقیق تری در مورد این عناصر ارائه می کند و چگالی 22650 را برای ایریدیم در مقابل 22661 برای اسمیم تعیین می کند. لذا انتخاب قطعی بین این دو در حال حاضر ممکن نمی باشد ولی دستیابی به آن بسیار نزدیک است.

کاربردها

اصلی ترین مورد استفاده ایریدیم به عنوان عامل سخت کننده در آلیاژهای پلاتین است.سایر کاربردهای آن عبارتند از:

  • برای ساخت دیگ کوره و وسایلی که به دمای بالا نیاز دارند.
  • اتصالات برقی بارزترین نمونه آن ها شمعهای اتومبیل Pt/Lr است
  • آلیاژهای اسمیم ایریدیم درنوک خودکارها و قطب نماها مورد استفاده قرار می گیرند.

زمانی از ایریدیم به صورت آلیاژ با پلاتین در سوراخ های مخزن توپ های سنگین و به حالت پودری ایریدیم سیا برای سیاه رنگ کردن چینی به کار می رفت. 

تاریخچه

ایریدیم را Smithson Tennant سال 1803 در لندن به همراه اسمیم درپس مانده تیره رنگ پلاتین خام محلول در تیزاب سلطانی مخلوط هیدروکلریک و اسید نیتریک کشف نمود. نام این عنصر از نام لاتین واژه رنگین کمان اقتباس شده چون نمک های آن بسیار رنگارنگ هستند.بنا بود در پاریس میله متر استاندارد از این فلز ساخته شود که آلیاژی 90% پلاتین و 10% ایریدیم است. در سال 1960 نوار اندازه گیری پاریس جایگزین تعریف واحد پایه درازا شد.

حادثه KT انقراض دوران سوم و کرتاسه که مرز زمانی بین دوران کرتاسه و دوران سوم زمین شناسی را مشخص می کند به وسیله لایه نازک ایریدیم شناسایی شد. به عقیده بسیاری از دانشمندان ازجمله Luis Alvarez از برکلی کالیفرنیا، این ایریدیم منشاء فرا زمینی دارد و به یک اخترچه یا ستاره دنباله دار منتسب می شود که احتمالاً نزدیک جایی که امروزه شبه جزیره یوکاتان نامیده می شود سقوط کرده است.

با این همه دانشمندان دیگری از جمله M. McLean از موسسه پلی تکنیک ویرجینیا معتقدند که ایریدیم منشأ آتشفشانی دارد. هسته زمین غنی از ایریدیم می باشد و به عنوان مثال Piton de la Fournaise در Réunionnais امروزه همچنان اریدیم آزاد می کند.

پیدایش

ایریدیم در طبیعت به صورت غیر ترکیب با پلاتین و سایر فلزات گروه پلاتین در ذخایر آبرفتی یافت می شود. آلیاژهای طبیعی این عنصر شامل osmiridium و iridiosmium است که هر دوی آن ها مخلوطی از ایریدیم و اسمیم می باشند. ایریدیم به صورت تجاری به عنوان محصول فرعی از استخراج و پردازش نیکل بازیافت می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>