اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پیدایش نقره در ایران

نقره در کنار طلا و پلاتین جزو فلزات ارزشمند جهان به شمار می رود. ایرانیان از هزاره پنجم قبل از میلاد با این فلز آشنا شدند و از آن زمان به بعد، آثار متعددی از اشیاء نقره ای بر جای مانده است.

انسان چگونه با فلز آشنا شد؟

پس از عقب نشینی یخچال های طبیعی در دو میلیون سال پیش، رگه های برخی از فلزات بر روی زمین نمایان شد. در دوران پارینه سنگی جدید از چهل هزار سال پیش تا دوازده هزار سال پیش، انسان با پودر فلزاتی نظیر سنگ آهن یا هماتیت به تزئین خود و محیط اطراف می پرداخت.

ریشه کلمه نقره چیست؟

به نقره در زبان های پهلوی، انگلیسی و لاتین، آسیم، سیلور و آرگنتوم گفته می شود. سیلور از واژه آشوری سرپو و آرگنتوم از واژه سانسکریت آرگانتا به معنای سپیدی گرفته شده است. واژه نقره از کلمه "سغدی نکرتک" اخذ شده و به تدریج وارد زبان فارسی شده است.

نقره در کجاها یافت می شود؟

معمولا نقره در برخی نقاط جهان یافت می شود، اما آمریکای جنوبی از اصلی ترین مراکز تولید نقره در جهان به شمار می رود. مکزیک، پرو، شیلی و بولیوی در این منطقه قرار گرفته اند و بیشترین حجم تولید نقره را به خود اختصاص داده اند. ایران در جایگاه نوزدهم تولید نقره جهان قرار دارد.

معادن نقره ایران در کجاها قرار دارند؟

معدن مس سونگون در آذربایجان شرقی، معدن طلای موته در استان اصفهان، معدن رشم در جنوب دامغان، معدن لاطلا در شهر بابک و معدن زرمهر در استان خراسان رضوی از کانون های اصلی استحصال نقره در ایران محسوب می شود.

در ایران، فلز نقره در کنار فلزات دیگر نظیر سرب، طلا، روی و مس یافت می شود. به طوری که به ازای هر تن سرب، سه کیلوگرم نقره استخراج می شود.

از چه زمانی در ایران از نقره استفاده شد؟

از گذشته های دور تا کنون، فلات مرکزی ایران از اصلی ترین مراکز استخراج معدن به شمار می رفته است. آثار یافت شده از تپه سیلک کاشان نشان می دهد که این فلز در پنج هزار سال پیش مورد استفاده مردم این منطقه بوده است.

معدن نخلک در شمال انارک استان اصفهان از مهم ترین معادن استخراج نقره در ایران باستان بوده است که در دوره ساسانیان برای ساخت ظروف نقره ای از آن معدن استفاده می شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>