اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ارزش آن صفر است! این توکن را نخرید ! بلکه آن را به دست آورید. این ها کلمات پایانی یک مقاله در وبسایت Medium بود درباره یکی از جدیدترین پلتفرم های فضای دیفای (Defi) به نام Yearn.finance و توکن آن YFI که اخیرا بسیار جلب توجه کرده است. به عنوان یکی از پروژه های غیرمتمرکز در فضای ارزهای دیجیتال که مورد استقبال قرار گرفته است، پروتکل yearn.finance با هدف ساده سازی دیفای و همزمان ارائه بیشترین درصد ممکن سود سالانه از طریق yields یا (APY) نسبت به میزان سپرده ارزهای آنها است. این ارز دیجیتال که به بیت کوین فضای دیفای هم معروف است از هم اکنون طرفداران بسیاری پیدا کرده و کاربران زیادی در تلاش برای به دست آوردن سهمی از آن هستند. البته به این نکته توجه داشته باشید که این اکوسیستم همچنان در مرحله بتا قرار دارد.

Yearn.finance چیست؟
Yearn.finance اکوسیستمی از پروتکل های ساخته شده در اتریوم است که با هدف ساده کردن تعامل کاربر با پروتکل های محبوب دیفای (DeFi) و به حداکثر رساندن بازده درصد سالانه (APY) ارزهای دیجیتال که در دیفای سپرده گذاشته شده است. این پروتکل اجازه می دهد تا کاربران با ترکیب پلتفرم های مختلف، نتایج yield farming خود را بهینه کنند.

محبوب ترین پروتکل موجود در این اکوسیستم yearn.finance (همنام اکوسیستم) است که به طور خودکار وجوه کاربر را بین پروتکل های اعطای وام دیفای مانند Compound، Aave و Dydx برای به حداکثر رساندن APY منتقل می کند. کل اکوسیستم yearn.finance از طریق توکن آن YFI توسعه و اداره می شود. پروتکل های دیگر موجود در اکوسیستم yearn.finance شامل موارد زیر است:

  • ytrade.finance: که به کاربران این امکان را می دهد تا با استفاده از لوریج 1000برابر، توسط استیبل کوین ها به ترید بلند و کوتاه مدت بپردازند.
  • yliquidate.finance: که از وام های فلش در Aave برای نقدینگی بودجه استفاده می کند.
  • yswap.exchange: به عنوان یک واحد که کاربران می توانند از طریق آن به صورت دستی وجوه را به پروتکل های مختلف دیفای واریز کنند.
  • iborrow.finance: که شامل توکنیزه کردن بدهی ها در پروتکل های دیگر با کمک Aave است تا بتوان از آن در پروتکل های دیگر دیفای استفاده کرد.

در زمان نوشتن این مقاله، فقط yearn.finance و yswap.exchange کار می کنند. بقیه پروتکل ها در مرحله آزمایش هستند.

Yearn.finance چگونه کار می کند؟
می توان گفت پیچیدگی درک نحوه کار yearn.finance به دلیل کمبود اسناد موجود در مورد این پروتکل است. البته نحوه عملکرد آن در مقایسه با سایر پروژه های دیفای بسیار قابل درک است. با توجه به اینکه yearn.finance معمولا برای اشاره به پروتکل با همین نام در اکوسیستم yearn.finance استفاده می شود.

yearn.finance بسته به اینکه کدام استخر دارایی استیبل کوین ها بالاترین APY را تولید می کند، آنها را بین Compound، Aave و DyDx جابجا می کند.در حال حاضر yarn.finance از استیبل کوین های DAI، USDC، USDT، TUSD و SUSD پشتیبانی می کند. از آنجا که yearn.finance تحت اداره انجمن های آن است، پروتکل های اعطای وام بین آن و همچنین لیست ارزهای دیجیتال پشتیبانی شده، ممکن است با گذشت زمان تغییر کند.

هنگامی که یک کاربر استیبل کوین خود را در yearn.finance سپرده گذاری می کند، آن توکن به مقدار معادل توکن Y تبدیل می شود.(برای مثال DAI به yDAI تبدیل می شود). این توکن جدید به عنوان "توکن بهینه yield" شناخته شده و می توان از آنها برای کسب توکن YFI استفاده کرد. Yearn.finance، بودجه اصلی واریز شده به پروتکل را می گیرد و به طور خودکار آن را بین استخر های کامپوند، Aave و DyDx با بالاترین بازده جا به جا می کند. این پروتکل همچنین مقداری کمی کارمزد دریافت می کند که وارد استخرهای آن شده و تنها در دسترس دارندگان توکن آن YFI قرار می دهد.

چه کسی Yearn.finance را ساخته است؟
این اکوسیستم که پیش از این به عنوان iEarn یا yEarn شناخته می شد، توسط یک برنامه نویس به نام آندره کرونژ (Andre Cronje) ساخته شده است. کرونژ به این نکته پی برده بود که استفاده از yield farming بسیار پیچیده است و پیش بینی می کرد که این پیچیدگی به مرور زمان بدتر نیز خواهد شد. از آنجا که تعداد بیشتری از مردم می خواستند از بسترهای مختلف وام دهی برای کسب درآمد بیشتر استفاده کنند، ارزیابی اینکه آیا آنها واقعا سود کسب می کنند، سخت تر و دشوارتر شده است. در پاسخ به این امر، کرونژ می دانست که باید محصول جدیدی را فراهم کند که روند این کار را ساده تر کند و به هر کسی امکان دهد به جای اینکه به طور دستی بین پلتفرم ها انتخاب کند، نتیجه استفاده از yield farming را ببینند.

کرونژ همچنین در صدد است که yearn.finance را به عنوان امن ترین پروتکل دیفای در دسترس کاربران قرار دهد. او اخیرا اعلام کرد که اولین کسی است که بودجه خود را در آن قرار داده و آخرین نفری خواهد بود که بودجه خود را از آن خارج می کند. او برای این پروژه هیچ گونه وجهی از دیگران نگرفته است و برخلاف دیگر پروژه ها در زمان توزیع توکن های آن هم، هیچ توکنی برای خود ذخیره نکرده است.

قوانین حاکمیتی در Yearn.finance
فهمیدن عناصر دخیل در حاکمیت این اکوسیستم کمی دشوار است. زیرا جزییات آن بسیار پراکنده است و در هیچ منبعی به طور کامل و واضح بیان نشده است. برای شروع بدانید که هر توکن YFI برابر با یک رای است. پیشنهادات مربوط به اکوسیستم yearn.finance فقط درصورتی ارائه می شود که 33 درصد دارندگان توکن های YFI با آن موافقت کنند. اگر این حداقل نیاز برآورده شود، در صورت مخالفت بیش از 25 درصد دارندگان YFI، آن پیشنهاد می تواند وتو شود. حداقل 50 درصد دارندگان این طرح باید برای قبول شدن پیشنهادات در رای گیری شرکت کرده باشند.

اما اینجاست که همه چیز جالب می شود. تنها دارندگان YFI که می توانند رای دهند، آنهایی هستند که توکن های BPT خود را در استخر حاکمیت yGov واریز کرده اند. شاید به همین دلیل است که کرونژ از این سیستم حاکمیتی به عنوان "متا حاکمیت" یاد می کند؛ زیرا برای به دست آوردن آن نه تنها باید این توکن را داشته باشید بلکه، با واریز دارایی های خود در حدود نیمی از پروتکل های DeFi که با این اکوسیستم در تعامل هستند، خود را در معرض خطر و ریسک بالاتری قرار دهید.

شاید جالب ترین عنصر در مورد حاکمیت این باشد که دارندگان توکن های YFI می توانند توکن های YFI خود را بسوزانند و در ازای آن معادل همان درصد از توکن، مقادیر ذخیره شده در استخرهای yearn.finance را دریافت کنند.( برای مثال: اگر 30 درصد از منابع YFI را در اختیار داشته باشند، می توانند آن را در ازای 30 درصد دارایی های انباشته شده در استخر بسوزانند.) اما روند واقعی برداشت وجوه کمی پیچیده تر است. وقتی صاحب یک توکن YFI سهم خود را از استخر درخواست می کند، درصد معادل بودجه از استخر به صندوق قرارداد فرستاده می شود که آنها را به aDAI تبدیل می کند، که توکن تولید شده DAI در پلتفرم Aave است. این توکن ها می توانند پس از آن به Aave ارسال شوند تا بتوانند به صورت توکن DAI قابل برداشت باشد.

نقشه راه Yearn.finance
با توجه به اینکه پروتکل فقط چند ماه است که شروع به کار کرده و و قوانین حاکمیتی آن فقط در حدود یک ماه (در زمان نوشتن این مقاله) است که وجود دارد، در مورد نقشه راه آن حرفهای زیادی برای گفتن نیست. کرونژ در یک مصاحبه، توسعه پروتکل های مختلف این اکوسیستم در دیفای مانند yearn.finance را به عنوان نوعی قسمت جنون آور توصیف می کند که تقریبا همه زمینه های ایجاد پروتکل در طول چند هفته به وقوع پیوسته است.

در آخرین رای گیری صورت گرفته برای افزایش میزان توکن YFI، به خاطر نرسیدن حد نصاب 33 درصد در آن تصمیم به ایجاد یک فورک و تبدیل ابن توکن به توکن YFII گرفته شده است. این کار به عنوان ابزاری برای ادامه تشویق کاربران برای تامین نقدینگی پروتکل های موجود در اکوسیستم در نظر گرفته شده بود. (دارایی های سپرده گذاری شده در yearn.finance در روز بعد از ماین آخرین توکن YFI بیش از 60 درصد کاهش یافته است).

به نظر نمی رسد که توکن YFII نقشی حاکمیت yearn.finance داشته باشد؛ اما این چیزی است که انجمن های آن می تواند رای دهند تا در آینده تغییر کند. خلاصه اینکه، هر کسی می تواند یک استراتژی جدید را برای این پلتفرم پیشنهاد کند. اگر توسط انجمن پذیرفته شود، و یک استراتژی جدید بخواهد اجرا شود، شخصی که آن پیشنهاد را داده قسمتی از سود به دست آمده را کسب می کند. قابل توجه ترین تغییرات در مرحله جدید این اکوسیستم، yEarn v2 است که شامل اضافه کردن دارایی های بیشتر به اکوسیستم و معرفی نوعی مکانیسم گیمینگ برای ایجاد انگیزه در ایجاد استراتژی های کارآمدتر برای yield farming در آن است.

آشنایی با توکن YFI
YFI یک توکن ERC-20 است که برای حاکمیت پروتکل ها در اکوسیستم yearn.finance استفاده می شود. توکن های YFI را می توان با شرکت در این پروتکل ها به دست آورد. حداکثر 30000 توکن YFI برای عرضه وجود دارد و هیچ ICO یا روش دیگری برای به دست آوردن آن وجود ندارد. تنها با فراهم کردن نقدینگی در یکی از پلتفرم های این اکوسیستم امکان به دست آوردن توکن YFI وجود دارد. آخرین توکن آن در تاریخ 26 جولای 2020 وارد اکوسیستم شد. درحال حاضر برای تشویق بیشتر کاربران به فراهم کردن نقدینگی برای پلتفرم ها، توکن YFII عرضه شده است. YFII یک فورک از YFI بوده و تعداد 60000 توکن از وجود دارد. کل توکن های YFII در طی 10 هفته به همان روشی که YFI توزیع می شده است، توزیع می شود.

روش های به دست آوردن توکن YFI و YFII
سه راه برای به دست آوردن این توکن ها وجود دارد.

  • اولین راه این است که شما توکن های yCRV (توکن های به دست آمده از پلتفرم Curve) را واردyGov (استخرهای حاکمیت پلتفرم yearn) کنید و در ازای آن توکن YFI دریافت کنید.
  • دومین راه وارد کردن توکن ها DAI و YFI به نسبت 98 به 2 درصد در استخرهای پروتکل بالانسر برای تبدیل کردن آنها به توکن بال BAL (توکن پلتفرم بالانسر) است. این توکن های بال به دست آمده از این طریق وارد yGov (استخرهای حاکمیت این پلتفرم) می شوند و در مقابل آن توکن YFI به شما پرداخت می شود.
  • سومین راه، وارد کردن ترکیبی از توکن های yCRV و YFI به بالانسر در ازای دریافت BPT (توکن های استخرهای بالانسر) که مانند راه دوم توکن های به دست آمده از این طریق وارد yGov شده و در مقابل آن توکن YFI به شما پرداخت می شود. تمامی توکن های YFI تقریباً 10 روز پس از معرفی توکن تمام شدند. (با استفاده از این روش شما از حق رای در اکوسیستم برخوردار می شوید)

این روش ها ممکن است گیج کننده به نظر برسد؛ اما اگر آن را از دید گواه اثبات سهام مشاهده کنید، آسان است. تفاوت در این است که به جای اینکه به استیکینگ ارز دیجیتال داخل صرافی برای دریافت پاداش آن بپردازید، شما به استیکینگ توکن های دریافتی از پلتفرم هایی مانند بالانسر و CURVE در داخل yearn.finance می پردازید و در قبال آن حاکمیت در این پلتفرم را به دست می آورید.

در کجا می توان توکن YFI را خرید؟
با توجه به اینکه yearn.finance در فضای دیفای قرار دارد، جای تعجب ندارد که بهترین مکان برای دریافت توکن های YFI در صرافی های غیرمتمرکز است. به نظر می رسد Uniswap بهترین مکان برای خرید این توکن است، بیش از 40 درصد از حجم معاملات 24 ساعته YFI را تبدیل YFI/WETH تشکیل می دهد. اگر صرافی های متمرکز را ترجیح می دهید، Poloniex و CoinEx تنها صرافی های معتبری هستند که در حال حاضر جفت های معاملاتی توکن YFI را ارائه می دهند. توجه داشته باشید که حجم معاملات در آنها کاملا محدود است.

روش نگهداری توکن YFI
از آنجا که YFI یک توکن ERC-20 است، می توانید آن را تقریبا در هر کیف پولی که از دارایی های مبتنی بر اتریوم پشتیبانی می کند، ذخیره کنید. اگر دوست دارید YFI خود را بسیار ایمن نگه دارید و به زودی برنامه ای برای معامله آن ندارید، از یک کیف پول سخت افزاری مانند Trezor، Ledger یا Keepkey استفاده کنید. کیف پول نرم افزاری نیز ایده آل است اگر می خواهید توکن YFI خود را سریع معامله کنید و هزینه زیادی بابت کیف پول سخت افزاری پرداخت نکنید. از کیف پول های نرم افزاری قابل اعتبار برای توکن YFI می توان از کیف پول اتمیک (موبایل/دسکتاپ)، کیف پول Exodus (موبایل/دسکتاپ) و Coinomi (موبایل) نام برد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>