اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

7 فلز محبوب برای ساخت زیورآلات



معرفی فلزات مصرفی در زیورآلات

استفاده از زیورآلات در تمامی دنیا و میان مردم، امری جذاب است. احتمالا شما هم از کسانی هستید که در این گروه قرار می گیرید. اما در این گروه بزرگ چند میلیارد نفری، چه تعدادی از افراد اطلاعات دقیقی از جواهرات خود دارند؟ در این مقاله قرار است به معرفی فلزات پر مصرف در تولید زیورآلات بپردازیم.

همان طور که آگاه هستید، زیورآلات دارای گستره وسیعی هستند. به عنوان مثال می توانیم از انواع گوشواره، دستبند، حلقه، آویز و بسیاری دیگر از این دست نام ببریم. تمامی آنها این قابلیت را دارند که با فلزات گوناگون تولید شوند.

با توجه به میزان ارزشمندی این فلزات، قیمت نهایی هر کدام از آنها تعیین می شود. در انتخاب و خرید هر کدام از آنها موارد بسیاری تأثیرگذار است. نوع فلز به کار رفته، طراحی و تمایل شخصی هر فرد از مهم ترین عوامل بر این موضوع است. در ادامه این مقاله به معرفی فلزات محبوب برای ساخت زیورآلات می پردازیم.

طلا

بدون شک طلا را باید زیباترین و محبوب ترین فلز برای ساخت انواع محصولات زینتی مانند گوشواره دانست. این فلز که از معدن استخراج می شود به میزان کمی در اختیار ما قرار دارد. به همین دلیل از گران ترین فلزات موجود در بازار به شمار می رود. نکته قابل توجه درباره طلا، ذخایر بسیار زیاد این فلز در کف اقیانوس هاست. اما به دلیل شرایط بد برای استخراج و عدم توانایی در این امر، همچنان باید این فلز زیبا و فوق العاده را کمیاب دانست.

طلا در دنیای زیورآلات با درصد خلوص متفاوت استفاده می شود که این درصد خلوص به زبان تجاری عیار نامیده می شود. طلا 24 عیار با 99درصد خلوص و طلا 18 عیار با 75درصد خلوص از محبوب ترین عیارهای مورد استفاده جواهرسازان هستند.

طلا از دیرباز به عنوان فلزی ارزشمند و همچنین مواد اولیه عالی برای زیورآلات استفاده می شده. امروزه نیز استفاده از این فلز زیبا همچنان ادامه دارد یا می توان گفت این استفاده افزایش بسیاری هم یافته است.

یکی از عوامل موثر در تنوع تولیدات طلا، مد و طراحان آن هستند. استفاده از محصولاتی از جنس طلا با رنگ های گوناگون، در بسیاری از کلکسیون های طراحان به نام دنیا دیده می شود. برای پاسخ گویی به این خواسته ها، تغییراتی در ترکیبات طلا ایجاد شد که مواردی متنوع را پدید آورد. طلای سفید به همراه رزگلد، از طلاهایی با رنگ متفاوت به شمار می آیند.

طلای سفید

طلای سفید از افزودن حداقل یک فلز سفید رنگ به طلا حاصل می شود. این ترکیب می تواند با فلزاتی مانند روی، پلاتین یا نقره انجام شود. طلای سفید مانند مدل زرد رنگش در طول زمان سیاه نمی شود. این فلز زیبا برای افزایش درخشش و استقامت با روکشی از پلاتین یا رادیوم عرضه می شود.

همچنین باید دقت داشت که برای حفظ زیبایی طلا سفید هر چند سال یک بار روکش آن تجدید شود. این طلا دارای جذابیت و درخشش بسیاری است و محبوبیت فوق العاده ای در میان خریداران دارد.

طلای رزگلد

از ترکیب طلا با مس، طلای رزگلد پدید می آید. این آلیاژ بسیار زیبا با داشتن رنگی متغیر از صورتی تا قرمز، کاربرد بی شماری در دنیای مد دارد. میزان رنگ در رزگلد ارتباط مستقیمی با درصد مس به کار رفته در آن دارد. هرچه میزان مس در رزگلد افزایش یابد، شدت رنگ بیشتری را در آن شاهد هستیم. ترکیب طلای رزگلد با دیگر فلزات در ساخت انواع زیورآلات، زیبایی خاصی را به وجود می آورد.

نقره

یکی از پرمصرف ترین فلزات در تولید زیورآلات است. این فلز براق و نرم  در صنایع هوافضا دارای کارایی بسیار زیادی است. برای آن که بتوان از نقره جهت ساخت جواهرات سود برد، باید مقداری مس به آن افزود. درصد مس موجود در نقره، باعث پیدایش عیار در این فلز می شود. به عنوان مثال در نقره استرلینگ یا 925، شما شاهد وجود 7٫5درصد مس در این ترکیب هستید.

به این ترتیب نقره ای با خلوص 92٫5درصد در اختیار دارید. لازم به ذکر است که عیارهای دیگر این فلز هم در ساخت انواع دستبند و حلقه کاربرد دارد.یکی از موارد تفاوت بین طلا و نقره، تغییر رنگ آن در طول زمان است. البته روش های بسیاری برای نگهداری از نقره وجود دارد که مانع ایجاد کدری روی آن می شود. همچنین برای بازگرداندن جلوه و درخشش یک محصول نقره ای، می توانید مقاله روش های سفید کردن نقره را مطالعه نمایید.

پلاتین

فلزی بسیار کمیاب و دارای استقامت بالا. پلاتین واکنش خاصی با هوا نداشته و به همین دلیل اکسیده نمی شود. در قرن گذشته استفاده از این فلز ارزشمند بسیار کم شده بود. اما با ورود به قرن 21 و علاقه مندی مردم به استفاده از این فلز فوق العاده، مصرف آن افزایش یافت.

اکثر اوقات از پلاتین هم به شکل آلیاژ استفاده می شود. این آلیاژ از ترکیب این فلز با مس یا کبالت ساخته خواهد شد. آلیاژ پلاتین از خود این فلز هم مقاوم تر است به همین دلیل محبوبیت بسیاری میان طراحان و تولید کنندگان زیورآلات دارد.

تیتانیوم

فلزی بسیار سبک و با قابلیت رنگ پذیری عالی است. تیتانیوم همانند پلاتین دارای استحکام مناسبی بوده و یکی از محبوب ترین فلزات طراحان است. طراحان جواهرات برای آن که بتوانند زیورآلاتی بزرگ و با حجم بیشتر طراحی و تولید کنند. نیازمند فلزی سبک بودند که بتوانند طرح های خلاقانه خود را به نمایش بگذارند. به همین دلیل استفاده از تیتانیوم رواج بیشتری پیدا کرد.

یکی از قابلیت های مطلوب در این فلز، حساسیت زایی اندک آن است. با توجه به این خاصیت تیتانیوم تمامی افرادی که حساسیتی به فلزات استفاده شده در جواهرات دارند. می توانند از زیورآلاتی سود ببرند که این فلز نقش اصلی را در آنها بازی می کند.در زمان انتخاب و خرید حلقه از جنس تیتانیوم باید به یک مورد توجه ویژه داشت. حلقه و انگشتر تولید شده از جنس تیتانیوم قابلیت تغییر سایز را ندارد. به همین دلیل افرادی که امکان تغییر سایز در انگشتان دستشان وجود دارد، نباید اقدام به خرید حلقه تیتانیوم نمایند.

مس

یکی از فلزات پر کاربرد و قدیمی، مس است. استفاده از این فلز برای تولید زیورآلات و همچنین ظروف مختلف قدمت فراوانی دارد. سابقه استفاده از آن به بیش از هزاران سال می رسد. همان طور که می دانید، مس به عنوان یک ماده معدنی برای بدن انسان لازم است. به گفته دانشمندان همراه داشتن زیورآلات مسی موجب جذب بهتر این مواد در بدن خواهد شد.

این فلز به رنگ قرمز و نارنجی است و ساختاری نرم دارد که فرم های گوناگون را می توان روی آن پیاده نمود. یکی دیگر از مصارف این فلز برای ایجاد پوشش روی اماکن خاص و مجسمه هاست. اگر شرایط نگهداری مناسبی را برای آن فراهم سازید. فلز مس دارای ماندگاری بسیار بالایی خواهد بود.

دیگر موارد بسیار پر مصرف مس را می توان، صنعت برق و ترکیب با فلزات دیگر برای ایجاد آلیاژ دانست. بیشترین ترکیبات آن با نقره، طلا و پلاتین صورت می گیرد که موجب تغییر رنگ یا بالارفتن استحکام آنان می شود. حساسیت پوستی به مس از مواردی است که بسیار دیده شده. این حساسیت به صورت تغییر رنگ پوست نمایان می شود.

این اتفاق از ترکیب مس، اکسیژن و عرق پوست شما رخ می دهد که مشکل خاصی ایجاد نمی کند. به همین دلیل برای جلوگیری از این اتفاق از لایه ای از جنس رادیوم به عنوان روکش روی زیورآلات مسی استفاده می شود.

کبالت

فلزی بسیار محکم و با استقامت بالا. میزان استحکام کبالت از پلاتین هم بیشتر بوده و به راحتی خط و خش نمی پذیرد. کبالت دارای وزن بسیار پایینی است و این مسئله موجب محبوبیت آن میان طراحان و برندهای زیورآلات شده است. یکی از برتری های کبالت نسبت به بسیاری دیگر فلزات, عدم ایجاد حساسیت پوستی روی بدن است.

به همین دلیل جواهرات ساخته شده از آن بهترین انتخاب برای افرادی هستند که به دیگر فلزات حساسیت دارند. به دلیل فرم پذیری سخت کبالت زیورآلات تولید شده با آن، طرح ساده تری دراند. اما با توجه به همان خاصیت، مقاومت بسیار زیادی در برابر خط و خش و هرگونه تغییر رنگ از خود به نمایش می گذارند.

تنگستن

فلز تنگستن از تمامی دیگر موارد پر مصرف در دنیای زیورآلات سنگین تر است. تنگستن با داشتن چهار برابر وزن تیتانیوم تنها مشکل خود را در صنعت جواهرات نمایان می کند. تنگستن که امروزه برای ساخت گردنبند، گوشواره و انواع ست و نیم ست کاربرد زیادی دارد به صورت طبیعی به رنگ های نقره ای تا سفید شیری یافت می شود. این فلز که نامش از کلمه ای سوئدی گرفته شده، در آن کشور به سنگ سنگین شناخته می شود.

تنگستن هم مانند بسیاری از فلزات دیگر به صورت آلیاژ در این صنعت کاربرد دارد. اگر بخواهیم شاخصه های این فلز را برای استفاده به عنوان زیورآلات بررسی کنیم، باید به چند مورد اشاره نماییم.

  • مناسب بودن برای پوست های حساس و بدون ایجاد هرگونه حساسیت
  • استحکام و مقاومت بالا در برابر انواع خط و خش و تغییر رنگ
  • درخشش و جلوه فوق العاده زیبا
کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>