اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

یکی از چالش های بزرگی که فناوری بلاک چین با آن مواجه است، مشکل مقیاس پذیری است و این مشکل مانع از پذیرش عام بلاک چین شده است. این مشکل باعث شده که تعداد تراکنش های پردازش شده توسط بلاک چین ارز هایی مانند بیت کوین و اتریوم در مقایسه با سیستم های متمرکزی مانند پی پال و ویزا بسیار کم باشد. شبکه Solana این مشکل را مد نظر قرار داده و در صدد فراهم کردن راه حل برای آن برآمده است.

شبکه Solana توانایی پردازش 50 تا 65 هزار تراکنش در ثانیه را دارد و در این میان از شاردینگ هم استفاده نمی کند. این شبکه ترتیب و گذر زمان را از طریق گواه اثبات تاریخ (PoH) نشان می دهد و کاربران بدون نیاز به اعتماد، قادر به تشخیص گذر و ترتیب زمان هستند. این شبکه برای تایید گواه اثبات تاریخ و همچنین مجازات کاربران بدکار از گواه اثبات سهام (PoS) نیز استفاده می کند. دارایی بومی این شبکه توکن SOL نام دارد.

شبکه Solana چیست؟
آناتولی یاکو ونکو (Anatoly Yakovenko) شبکه Solana را در سال 2017 بنیان گذاری کرد. او قبلا برای Qualcomm کار کرده بود و همچنین دارای تجربه در مورد الگوریتم های فشرده سازی هم بود؛ زیرا قبلا به عنوان مهندس نرم افزار برای Dropbox کار کرده بود.

Solana هشت نوآوری منحصر به فرد را به سیستم خود اضافه کرده است و این نوآوری ها به شرح زیر هستند:

1- گواه اثبات تاریخ (POH) که به مانند یک ساعت رمزنگاری برای بلاک چین است.

2- Tower BFT که نسخه Solana از سیستم PBFT است.

3- Turbine که پروتکل انتشار بلاک چین است.

4- Gulf Stream که پروتکل ارسال بدون mempool است.

5- Sealevel که به قرارداد های هوشمند موازی Solana گفته می شود.

6- Pipelining که واحد پردازش تراکنش است.

7- Cloudbreak که پایگاه داده اکانت ها است.

8- Archivers که به انبارش تاریخچه بلاک چین گفته می شود.

معماری Solana بر اساس گواه اثبات تاریخ است و مدرکی برای تایید ترتیب و گذر زمان است. گواه اثبات تاریخ ترتیبی محاسباتی است و شیوه ای را فراهم می کند که از طریق رمزنگاری می توان گذر زمان بین دو رویداد را تایید کرد. در این شبکه از یک عملکرد ایمن رمزنگاری استفاده می شود و بدین ترتیب، خروجی را نمی توان از روی ورودی پیش بینی کرد.

شبکه Solana برای بیشترین بازده و دسترسی طراحی شده است و قرارداد های هوشمند این شبکه طوری طراحی شده اند که اجرای سریع را محقق می کنند. جریان تراکنش در این شبکه، مستقل از اجماع است و تنها توسط سخت افزار محدود می شود. توکن SOL دارایی بومی این شبکه است و برای استیکینگ مورد استفاده قرار می گیرد. Solana از استیکینگ برای تامین قدرت و امنیت شبکه خود استفاده می کند.

استیکینگ توکن SOL
شبکه Solana یک شبکه گواه اثبات سهام است که از طریق نماینده ها کار می کند. اعتبارسنج ها در این شبکه به پردازش تراکنش ها می پردازند و شبکه را مدیریت می کنند. اعتبارسنج ها بر اساس مقدار استیکینگ خود انتخاب می شوند و هر چه این مقدار بزرگ تر باشد، شانس بیشتری برای وارد کردن تراکنش ها به بلاک چین خواهند داشت.

آنها در عوض این کار، پاداش هایی را به صورت توکن SOL دریافت می کنند. اعتبارسنج ها به همین خاطر دیگران را ترغیب می کنند که توکن های خود را به آنها بسپارند و در این میان، اعتبارسنج ها کمسیونی را به خود اختصاص می دهند و بقیه پاداش را به افراد مالک توکن می دهند.

برای استیکینگ توکن SOL و کسب سود می توان از طریق زیر اقدام کرد:

1- در ابتدا، کاربران باید توکن های خود را به کیف پولی منتقل کنند که اجازه استیکینگ SOL را می دهد. از جمله این کیف پول ها می توان به لجر نانو اس (Ledger Nano S) اشاره کرد.

2- در مرحله دوم لازم است که یک اکانت استیکینگ ایجاد کنید و آدرسی که در اینجا تولید می شود با آدرس کیف پول تفاوت دارد.

3- بعد از ایجاد اکانت استیکینگ، می توانید از میان اعتبارسنج های شبکه انتخاب کنید و نماینده خود را تعیین کنید.

4- بعد از انتخاب نماینده، استیکینگ اکانت خود را به آن نماینده واگذار می کنید.

کاربرد های توکن SOL
همان طور که گفته شد، SOL توکن بومی شبکه Solana است. کاربرد های این توکن به شرح زیر هستند:

استیکینگ: یکی از کاربرد های این توکن برای استیکینگ است که شبکه این توکن از طریق استیکینگ به تامین امنیت و قدرت شبکه خود می پردازد.
کارمزد های تراکنش: کاربران می توانند از توکن های SOL برای پرداخت برای تراکنش های ساده و همچنین اجرای قرارداد های هوشمند استفاده کنند.
قرار است که توکن SOL برای مدیریت و رای گیری در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.
نقشه راه و به روز رسانی های این پروژه
نقشه راه این پروژه تا به حال به قرار زیر بوده است:

  • سه ماهه اول سال 2018: بیرون دادن وایت پیپر و بیرون دادن شبکه آزمایشی خصوصی یک نودی
  • سه ماهه دوم سال 2018: بیرون دادن شبکه آزمایشی خصوصی چند نودی
  • سه ماهه سوم 2018: بیرون دادن SDK (کیت توسعه نرم افزاری) پرداختی ها و قرارداد های هوشمند
  • سه ماهه اول 2019: بیرون دادن برنامه های روی زنجیره
  • سه ماهه دوم 2019: پیاده سازی ماشین مجازی Move، بیرون دادن شبکه آزمایشی چند کلودی (cloud) و بیرون دادن موتور قرارداد های هوشمند
  • سه ماهه سوم 2019: بیرون دادن Incentivized Testnet
  • سه ماهه اول 2020: بیرون دادن آزمایشی شبکه اصلی
  • سه ماهه سوم 2020: بیرون دادن شبکه اصلی

البته به روز رسانی های زیر نیز در مورد نقشه راه این پروژه صورت گرفته است:

سه ماهه اول 2020: بیرون دادن نسخه بهبود یافته ای از JSON RPC API و راه اندازی آزمایشی شبکه اصلی

سه ماهه دوم 2020: بیرون دادن نما های قرارداد های هوشمند، راه اندازی عمومی در بایننس و فعال سازی تورم توکن و کارمزد های تراکنش

مشارکت های این پروژه
تعدادی از برجسته ترین مشارکت های Solana به شرح زیر است:

سیویک (Civic): سیویک یک اکوسیستم احراز هویت غیرمتمرکز است که احراز هویت را به صورتی کم هزینه امکان پذیر می کند. مشارکت این اکوسیستم با شبکه Solana می تواند بسیار مفید باشد و به کشور هایی که فاقد زیرساخت های موجود هستند، کمک شایان توجه ای کند.

Hummingbot: یک کلاینت نرم افزاری ترید است که به صورت متن باز عمل می کند و مشارکت آن با Solana باعث افزایش نقدینگی در شبکه Solana خواهد شد.

چین لینک (Chainlink): چین لینک یک شبکه اوراکل غیرمتمرکز است که به قرارداد های هوشمند اجازه می دهد که به شیوه ای ایمن به داده ها، پرداختی ها و غیره در خارج از زنجیره دسترسی داشته باشند. Solana می خواهد در همکاری با چین لینک نوعی اوراکل متداول برای ترید باینری آپشن (binary options) ایجاد کند.

Akash: این پلتفرم متمرکز بر معماری سرویس ابری باز و بدون نیاز به اجازه است. ادغام این زیرساخت با شبکه Solana به کاربران اجازه می دهد که به آسانی سرور های قدرتمند و کم هزینه ای را برای راه اندازی نود ها و یا برای ارتقای برنامه خود توسعه دهند.

مشارکت های یاد شده تنها تعدادی از مشارکت های Sorana هستند و این شبکه دارای مشارکت های مهم دیگری نیز است که از جمله آنها می توان به LoanSnap، Formatic و غیره اشاره کرد.

توجه شبکه Solana به مناطق جغرافیایی مهم
شبکه Solana به مناطق جغرافیایی اصلی جهان توجه زیادی دارد و در این مناطق مهم بسیار فعال است. شبکه Solana در مناطقی مانند چین، ایالات متحده، روسیه، کره جنوبی و غیره بسیار فعال است و به روش های مختلف کاربر جذب می کند. فعالیت های شبکه Solana در آسیا نیز بسیار زیاد است و روز به روز این فعالیت ها توسعه پیدا می کند. به عنوان مثال و برای درک بهتر موضوع به فعالیت های شبکه Solana در کشور چین توجه کنید:

  • Solana دارای مدیر تمام وقت منطقه ای در چین است که فعالیت های این شبکه را در کشور چین پشتیبانی می کند.
  • یک گروه وی چت (WeChat) اختصاصی برای کشور چین طراحی شده است که به روز رسانی ها و اعلامیه ها در آن قرار می گیرد و از این طریق با کاربران چینی ارتباط برقرار می شود.
  • همه مواد و موضوعات از انگلیسی به چینی ترجمه می شوند.
  • رویداد های محلی با مشارکت اعتبارسنجان میزبانی می شوند.
  • فراهم آوردن پوشش رسانه ای قوی برای شرکای چینی

تیم شبکه Solana
تیم این پروژه متشکل از افرادی برجسته و باتجربه است. افراد زیادی در این تیم حضور دارند که ما در اینجا به توضیحاتی در مورد چند تن از برجسته ترین آنها اکتفا می کنیم.

  • آناتولی یاکو ونکو بنیان گذار این پروژه است که فردی برجسته است و دارای دو حق امتیاز در زمینه پروتکل های سیستم عامل است. او از توسعه دهندگان اصلی BREW بوده که زمانی در زمینه گوشی های ساده و تاشو بسیار مهم و صاحب نفوذ بوده است.
  • گرگ فیتز جرالد (Greg Fitzgerald) معمار اصلی و مدیر ارشد فناوری شبکه Solana است. او دارای تجربه زیادی در زمینه سامانه های نهفته است و ارتباط دو جهتی RPC بین C و Lua را برای سیستم عامل BREW ایجاد کرده است.
  • راج گوکال (Raj Gokal) فعالیت ها، تولید و امور مالی را هدایت می کند. او دارای تجربه 10 ساله در زمینه امور مالی و مدیریت محصول است. او یکی از سرمایه گذاران General Catalyst بود و شرکت Sano را راه اندازی کرد که بیش از 20 میلیون دلار سرمایه جذب کرد.
  • دکتر اریک ویلیلامز (Eric Williams) نیز سرپرست بخش علوم داده و اقتصاد توکن است. او دارای دکترای فیزیک ذرات از دانشگاه Berkeley است.

وضعیت حال حاضر توکن SOL
قیمت توکن SOL در لحظه این نوشتار و بنا بر گزارش CoinMarketCap حدود 3.35 دلار آمریکا است. حجم بازار این ارز دیجیتال در زمان نگارش مقاله، حدود 97 میلیون دلار است و حجم بازار آن در 24 ساعت گذشته، 12.557.740 دلار بوده است. تعداد توکن هایی که در حال حاضر در گردش هستند برابر 29.238.277 است و کل عرضه توکن SOL نیز 488.623.299 خواهد بود. توکن SOL از لحاظ حجم در رتبه 104 بازار ارز های دیجیتال است و بالا ترین قیمتی که تا به حال تجربه کرده است، 4.16 دلار بوده است. این توکن در صرافی های برجسته ای مانند بایننس معامله می شود و دارای نقدینگی خوبی است.

نتیجه گیری
بلاک چین های قدیمی دارای مشکلاتی مانند سرعت پایین پردازش تراکنش ها و کمی پهنای باند هستند و همین مشکلات نیز بوده که مانع از پذیرش عام فناوری بلاک چین شده است. اینک بلاک چین های نسل سوم مانند شبکه Solana بسیاری از این مشکلات را حل کرده اند و می توانند رقیبی جدی برای بلاک چین های قدیمی مانند بیت کوین و اتریوم باشند.

البته فراموش نکنید که فضای بلاک چین بسیار سریع رشد می کند و مدام پروژه های جدیدی در آن ظاهر می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که پروژه های بسیار بهتری ظاهر شود و یا بلاک چین های قدیمی بتوانند بهبود هایی عظیم را در ساختار خود ایجاد کنند. پس به یاد داشته باشید که سرمایه گذاری در فضای بلاک چین و ارز دیجیتال بسیار پرریسک است و هر کس باید با تحقیق و مطالعه و با مسئولیت خود وارد معامله در این فضا شود. مطالب ارائه شده در این مقاله را نباید به هیچ وجه به عنوان توصیه ای برای سرمایه گذاری تلقی کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>