اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

برای تشریح صحیح برنامه و هدف شبکه THORChain و معرفی توکن RUNE باید به زمان معرفی بیت کوین بازگردیم. سال ها قبل زمانی که ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را به جهان معرفی کرد، افراد زیادی از او پیروی کرده و به فکر ایجاد شبکه های بلاک چین و رمز ارز با ایده های جدید افتادند. به طوری که تعداد ارزهای دیجیتال و شبکه های بلاکچین به صورت تصاعدی افزایش یافت. با گسترش رمز ارز ها، به تدریج نیاز به تبادل آنها بین مردم به وجود آمد. به دلایل متعددی نیاز بود تا افراد، بیت کوین و دیگر ارز دیجیتال خود را به دیگران ارسال کنند. این تبادل رمز ارزها میان مردم از طریق سیستم سنتی و توسط صرافی های متمرکز انجام می پذیرد. در حالی که ایده اصلی بلاک چین و ارزهای دیجیتال تمرکززدایی بود، اما خرید و فروش بیت کوین و سایر آلتکوین ها همچنان به روش سنتی و متمرکز انجام می شود.

این صنعت نیازمند یک صرافی دیجیتال غیرمتمرکز بود. محلی که نقدینگی زیادی در آن وجود داشته باشد و هرکس بتواند به آن متصل شده و از آن استفاده کند. برای رسیدن به این هدف باید از یک شبکه بلاک چین استفاده شود. شبکه ای که به سایر شبکه های بلاک چین متصل شود و بتواند اطلاعات خارج شبکه خود را با سرعت قابل قبول منتقل کند. THORChain یکی از همین شبکه ها در بازار ارزهای دیجیتال است.

شبکه THORChain چیست؟
تورچین یک صرافی غیرمتمرکز است. برای شناخت بهتر آن بهتر است به معرفی صرافی های متمرکز بپردازیم. سازوکار صرافی های متمرکز کنونی ارزهای دیجیتال به صورت زیر است:

  • ارزهای دیجیتالی که کاربران از شبکه های مختلف بلاک چین به این صرافی ارسال می کنند را دریافت کرده و حساب کاربری آن ها را ایجاد کند.
  • با استفاده از یک موتور معاملاتی امکان انجام معاملات را برای کاربرانش فراهم کند.
  • سرویسی را فراهم کند تا کاربران بتوانند ارزهای دیجیتال خود را به شبکه بلاکچین مورد نظر خود انتقال دهند.
  • حتی اگر یک صرافی ارز دیجیتال این سه مرحله را به خوبی انجام دهد، اما تمام این فرآیند توسط یک نهاد مرکزی و به صورت متمرکز انجام می شود؛ این یک ایراد بزرگ برای یک کسب و کار در حوزه بلاکچین به حساب می آید. جامعه بلاک چین برای این مشکل، راه حلی ارائه کرده اند؛ صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز. پس از این مقدمه، به معرفی THORChain و RUNE توکن آن می پردازیم.

این شبکه در سال 2018 با معرفی طیف گسترده ای از خدمات وارد بازار رمز ارزها شد. THORChain خدمات خود را بر روی یک شبکه غیرمتمرکز عمومی عرضه کرد. این شبکه امکان تبادل ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را فراهم آورد. این شبکه از ابزار Cross chain برای اتصال به دیگر شبکه های بلاک چین استفاده می کند که وجه تمایز آن با بسیاری از صرافی های غیرمتمرکز است.

این شبکه در زمینه الگوریتم اجماع، از الگوریتم PoS استفاده می کند. از آنجا که THORChain یک شبکه بلاکچین عمومی است، لذا همه افراد می توانند با نگهداری توکن RUNE این شبکه، به نود آن تبدیل شده و در این شبکه مشارکت کنند. این نودها وظیفه تامین امنیت شبکه و بررسی تراکنش ها را برعهده دارند.

شبکه THORChain چگونه کار می کند؟
جامعه هدف این شبکه بلاکچین افراد و معامله گرانی هستند که به واسطه سرویس Cross chain به تبادل ارزهای دیجیتال پرداخته و در ازای آن، کارمزد شبکه را می پردازند. این کارمزد توسط ارز دیجیتال دیگری و بر روی شبکه دیگری پرداخته می شود (دلیل این کار برای افزایش سرعت در انجام تراکنش هاست).

دسته دوم افرادی هستند که تامین نقدینگی شبکه را انجام می دهند. در اینجا لازم است با مفهوم Pools در صرافی های غیرمتمرکز آشنا شویم. در صرافی متمرکز، زمانی که معامله گران به خرید و فروش دارایی های دیجیتال مشغولند، در عمل این دارایی ها بین افراد رد و بدل نمی شود؛ بلکه صرافی اعداد را در حساب کاربری افراد تغییر می دهد. تا زمانی که تریدرها دارایی خود را از صرافی خارج نکنند، درون شبکه بلاکچین تراکنشی ثبت نمی شود. پس نقدینگی در Order Book توسط صرافی و از محل ورودی تریدرها تامین می شود. اما در صرافی های غیرمتمرکز، Pools همان نقش "Order Book" را بازی می کنند. لذا صرافی غیرمتمرکز نیازمند افرادی است که نقدینگی این Pools را تامین کند. به این افراد "Liquidity provider" گفته می شود. وجود نقدینگی به صورت مداوم یکی از اساسی ترین موارد در یک صرافی غیرمتمرکز است. در صورتی که شبکه THORChain یا هر شبکه دیگری در تامین نقدینگی استخرهای خود مشکلی نداشته باشد دیگری نیازی به اوراکل و تامین نقدینگی از خارج شبکه نخواهد داشت. این افراد در ازای تامین نقدینگی، پاداش دریافت خواهند کرد؛ این پاداش از محل نقل و انتقال دارایی های دیجیتال به دست می آید.

دسته دیگری که در این شبکه فعالیت دارند، نودهای شبکه هستند. نودهای شبکه مهم ترین المان یک شبکه بلاکچین هستند. در شبکه تورچین نیز نودها نقش اساسی دارند. نودها در شبکه THORChain سه وظیفه مهم را برعهده دارند: توزیع RUNE (توکن شبکه تورچین)، ایجاد والت - Vaults- (چیزی شبیه به کیف پول دیجیتال) و تایید تراکنش ها و ایجاد بلوک های شبکه.

60 درصد از درآمد سیستم به نودهای شبکه THORChain تعلق دارد و آنها در مقابل تراکنش های شبکه را ارزیابی و تایید می کنند. نودها هر سه روز یکبار برای ورود به شبکه باهم رقابت می کنند. بر اساس تعداد RUNE ذخیره شده، هرکه تعدا بیشتری را نگهداری کرده باشد، شانس بالاتری برای ورود به شبکه خواهد داشت.

توکن RUNE چیست؟
RUNE توکن اصلی شبکه بلاکچین THORChain است. این توکن بر روی شبکه بایننس - Binance chain - راه اندازی شده است. این توکن در تمامی Pools مورد استفاده قرار می گیرد. در مجموع 500 میلیون توکن RUNE موجود است که در سه مرحله توزیع می شود.

از چه روش هایی می توان توکن RUNE به دست آورد؟
یکی از روش ها خریداری این توکن و ذخیره آن در RUNEVault است. با این کار در واقع با استیکینگ این توکن، سود دریافت خواهید کرد. این سود یا پاداش استیکینگ به صورت هفتگی محاسبه خواهد شد. اما در هر زمان می توان دارایی خود را بفروش برسانید. روش دیگر دریافت پاداش در ازای مشارکت در شبکه است. بخشی از درآمد سیستم به نودهایی که بلوک های جدید را ایجاد می کنند می رسد. به طور کلی 67 درصد از درآمد سیستم به نودهای شبکه و 33 درصد آن به افرادی تعلق می گیرد که نقدینگی شبکه را تامین می کنند.

وضعیت حال حاضر توکن RUNE
توکن RUNE در حال حاضر و در زمان نگارش این مقاله، رتبه 85 جدول ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. ارزش کل بازار آن 165.805.298 دلار، میزان مبادلات 24 ساعته آن 5.863.725 دلار، میزان توکن های در گردش آن 189.552.528 عدد، میزان عرضه کل 500.000.000 عدد، بالاترین قیمتی که تا به حال داشته 1.03 دلار و پایین ترین قیمتی که تا به حال داشته 0.0085 دلار بوده است.

توسعه THORChain به دست کیست؟
این شبکه مدعی است که کمترین دخالت را در برنامه ها و تصمیمات شبکه دارد. بسیاری از تصمیمات از جمله لیست شدن توکن یا کوین جدید به صرافی، در یک روش دموکراتیک و مطابق خواست اعضای شبکه THORChain انجام می شود. اعضای تیم توسعه این شبکه بلاکچین کاملا ناشناخته هستند. آنها در سایت خود دلیل این کار را تمرکز هرچه بیشتر بر غیرمتمرکز بودن شبکه اعلام کرده و معتقدند با این کار به هدف خود نزدیکتر خواهند شد. برخلاف هویت تیم توسعه و موسسین این شبکه، این تیم در ارائه کدها و برنامه شفافیت بالایی داشته و تقریبا تمامی اطلاعات فنی در اختیار همه قرار دارد. همچنین در مورد توکن RUNE این شبکه، مقدار کل این توکن ها و نحوه توزیع آن کاملا مشخص است.

نقشه راه شبکه تورچین
نقشه راه این پروژه به صورت زیر توسط تیم این پروژه بیرون داده شده است و مقایسه این نقشه راه با عملکرد واقعی پروژه می تواند کمک زیادی به ارزشگذاری پروژه کند.

  • در ماه جولای سال 2019 این شبکه RUNEVault launch را راه اندازی کرد. در این مرحله توکن RUNE عرضه شد.
  • ژوئن 2020 شبکه آزمایشی آن راه اندازی شد.
  • گام بعدی این شبکه ارائه شبکه بلاکچین اختصاصی خود است که در تاریخی برای ان اعلام نکرده است.

مشارکت های تورچین
شبکه سازی و همکاری با سایر شرکت ها و پروژه ها همواره جزو نکات مثبت برای یک کسب و کار در فضای بلاکچین است. این فضا به گونه ای است که بدون کمک و همکاری دیگر پروژه ها سرعت پیشرفت یک پروژه کاهش یافته و به دلیل رقابتی بودن این حوزه به زیان کسب و کار تمام می شود. شبکه THORChain با چندین شبکه دیگر اعلام همکاری داشته است. در ادامه به معرفی این همکاری ها و نحوه کار آنها می پردازیم. Synthetix یک پلتفرم معاملاتی بر روی شبکه اتریوم است که در نوامبر 2019 این دو پروژه اعلام همکاری کردند. BEPSwap که اولین اپلیکیشن شبکه بلاکچین بوده در اواخر سال 2019 با THORChain اعلام همکاری کرده است. این مشارکت ها نشان می دهد که تیم توسعه تورچین به دنبال گسترش جامعه خود بوده و برای این کار از پتانسیل دیگر پروژه ها بهره خواهد برد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>