اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

همراهان طلا

محصولات فرعی

ببیشتر طلای جهان از معادنی تامین می شود که در آنها طلا محصول اصلی است. اما مقادیر مهمی نیز در حین تصفیه ی فلزات دیگر به ویژه مس بازیابی می شوند. در ایالات متحده ی آمریکا در طول سال 1983 حدود 20% کل تولید، محصول فرعی استخراج فلز پایه به ویژه مس بود.

طلا در چندین کشور، از کانی های مس بازیابی می شود. برای مثال این فلز از کانی های نیکل در کانادا، از کانی های پلاتین در آفریقای جنوبی بازیابی شده و سایر کشورهایی که در آنها طلا به عنوان یک محصول فرعی مهم بازیابی می شود، عبارتند از:

  • فیلیپین
  • استرالیا
  • گینه ی جدید
  • مکزیک
  • شوروی

در ایران نیز از معدن مس سرچشمه ی کرمان طلا به عنوان یک محصول فرعی به دست می آید. نقره به خاطر همراهی و ارتباط آن با طلا در کانی ها به عنوان یک محصول، همراه تمامی عملیات استخراج طلا می باشد. در تصفیه ی نهایی طلا به عنوان یک محصول فرعی، در کشور ایالات متحده، مقادیر مهمی از فلزات خانواده ی پلاتین  نیز بازیابی می شوند.

در سرتاسر جهان، کانی های طلا و کانسارهای آبرفتی محصولات فرعی ارزشمندی را فراهم می آورند. برای مثال می توان به چندین معدن طلای مهم آفریقای جنوبی اشاره کرد که در آنها اورانیم به عنوان محصول مهم همراه تولید می شود

ذخایر طلا و همراهان آن

عموما طلا، با سولفید های فلزی غیرآهنی و کانی های وابسته به آن، ارتباط بسیار نزدیکی دارد و اغلب با این سولفیدها و یا محصولات ناشی از اکسید شدگی آنها همراه است. این همراهان طلا عبارتند از:
کالکوپیریت

  •  اسفالریت
  • گالنیت
  • آرسنوپیریت
  • پیریت
  • آنتیمونیت
  • لیمونیت و کوارتز

آنتیمونیت

آنتیمونیت معمولا به صورت بلورهای ستونی و سوزنی یا اینکه به صورت شعاعی پدیدار می شود و به ندرت به صورت آگرگات در کوارتز دیده می شود، ترد و شکننده بوده، رنگ آن خاکستری سربی و دارای جلای فلزی می باشد.

لیمونیت

انباشتگی و تراکم این کانی در قسمت های آلتره شده ی کانه ی سولفیدی، از این جهت قابل توجه است که در بعضی مواقع دارای مقادیر زیادی از طلا می باشد.کوارتز بیشتر از دیگر کانی ها، طلا را همراهی می کند. بدین سبب اغلب در رگه های کوارتزی وجود دارد. طلای آشکار اغلب در کوارتزهای زرد - قهوه ای با ادخال های اخری دیده می شود.

کانی هرزه سنگ طلا

کانی هرزه سنگ طلا، معمولا کوارتزاست، اما کربنات ها، تورمالین، فلوئوراسپار و مقدار کمی از کانی های غیر فلزی نیز ممکن است به عنوان هرزه سنگ طلا وجود داشته باشند. طلا معمولا در سولفیدهای فلزات پست و کانی های وابسته ی آن، جای می گیرد.به طور کلی کانسارهای طلا را به دو نوع تقسیم بندی می کنند

الف- کانسارهای برجا

در کانسارهای برجا طلا همراه سنگ های آذرین اسیدی عمیق و بینابین و به ندرت در سنگ های آذرین خروجی پیدا می شود. در هر صورت همراه کوارتز در رگه های کوارتزی، همراه کانی های کلسیت، باریت، فلورین، آلاباندین و همچنین همراه کانی های فلزی مانند: پیریت، بلند، کالکوپیریت، کانی های نقره و کانی های تلور و خیلی به ندرت همراه سلنیم است.

ب- کانسارهای آبرفتی

از تخریب کانسارهای برجا و حمل و نقل آن به وسیله ی عوامل طبیعی، کانسارهای آبرفتی تشکیل می شود و تجمع طلای ناب در این صورت در بستر رودخانه ها و دریاچه های بسته، انجام می گیرد، در آن صورت طلا همراه سایر کانی های سنگین مانند کرندوم و زیرکن و منازیت و کاسیتریت و نارسنگ و بالاخره مگنتیت  است. در پوسته ی زمین، تخمین زده می شود که دارای مقدار متوسط 0001/0 اونس طلا به ازای یک تن کوچک یا 5/3 قسمت در بیلیون طلا باشد.

سنگ های رسوبی به ویژه ماسه سنگ ها از درصد بیشتری طلا برخوردارند. درمیان سنگ های آذرین، مقدار متوسط طلا در سنگ های مافیکی تیره فام کمی بالاتر بوده و نسبت به سنگ های فلسیک پایین تر است. آب دریا نوعا دارای 011/0 طلا می باشد.

هرچند این مقدار از لحاظ مکانی از 44تا 0/001 در نوسان است و مقدار طلا در آب های سطحی همانند آب دریا، در همان محدوده بوده و وابستگی زیادی به منبع آن پیدا می کند. برای نمونه آب هایی که از معادن طلا در یاکوت جنوبی در شوروی جاری می شوند، شامل مقدار متوسط 0/7 تا 0/9 طلا می باشند.

در ایالات کلرادو آمریکا، پساب حاصله ازمعادن طلا و نواحی دیگر شامل 0/15 pbb طلا هستند. لازم به یادآوری است که چشمه های آب گرم معمولا نسبت به آب های دیگر از درصد بیشتر طلا برخوردارند و کانسارهای طلا در بسیاری از انواع سنگ ها یافت می شوند.

کانسارهای هیدروگرمایی در سنگ های آذرین واسطه ای و اسیدی و آبرفت های رسوبی سنگ های کربناته ی رگه دار و در سنگ های متامرفیک یا رسوبی سیلیسی یا آلومینی، به طور معمول تری ظاهرگشته و دیده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
وحید،درویشی:
بسیار ارزنده و اموزنده
وحید دریشی:
امزنده و ارزنده قابل استفاده
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>