اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

انواع فلزات رنگی

فلزات رنگین یکی از انواع فلزات یافت شده در طبیعت می باشد که دارای انواع مختلف بوده که هریک از آنها دارای کاربرد های مختلفی در قسمت ها و مصارف مختلف صنعتی و یا عمومی می باشند. در ادامه با ما در این مقاله همراه باشید تا اطلاعات کافی در مورد انواع فلزات رنگین و شناخت بهتر آنها کسب نمایید:

معرفی فلزات رنگین

در حالت کلی فلزاتی که در طبیعت یافت می شوند به دو دسته فلزات آهنی و فلزات غیر آهنی یا همان فلزات رنگین طبقه بندی می گردند. آهن و انواع آلیاژها و ترکیبات آن مانند فولاد چدن و غیره جزو فلزات آهنی به حساب می آیند.

که هر کدام از آنها دارای کاربرد های بسیار زیادی در مصارف صنعتی و عمومی هستند. طبق آمار چیزی در حدود 90 درصد از قطعات و تجهیزات ماشین آلات صنعتی و غیر صنعتی و همچنین مصنوعات و مستغلات آنها از فلزات آهنی ساخته می گردند.

یکی از مهم ترین دلایلی که از فلزات آهنی بسیار زیاد در موارد مختلف صنعتی استفاده می گردد استحکام زیاد این فلزات و همچنین فراوان بودن آنها در طبیعت می باشد. کشور عزیزمان ایران از نظر انواع فلزات آهنی بسیار غنی می باشد.

اگر بخواهیم در مورد فلزات رنگین صحبت کنیم باید بگوییم که تمامی فلزات بجز آهن و مستغلات و ترکیبات آن در زمره فلزات رنگین طبقه بندی می گردد هر یک از فلزات سنگین در زمینه های مختلف صنعتی و تولیدی مورد استفاده و بهره وری قرار می گیرند. در زیر برای شما مهم ترین فلزات رنگین اشاره می کنیم:

  • مس
  • روی
  • برنز
  • برنج
  • آلومینیوم
  • سرب
  • نیکل
  • قلع

معرفی انواع فلزات رنگین

فلز آلومینیوم

فلز آلومینیوم در میان انواع فلزات رنگین طبقه بندی می شود و وزن مخصوص آلومینیوم 2.7 اعلام شده است. همچنین دمایی که فلز آلومینیوم در آن به نقطه ذوب می رسد 658 درجه سانتی گراد می باشد. از مهم ترین خواص فلز آلومینیوم می توان به انتقال جریان الکتریسیته و همچنین انتقال دهنده گرما اشاره نمود فلز آلومینیوم به نسبت فلز مس از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است و در برابر خوردگی و پوسیدگی از خود مقاومت نشان می دهد و از آن جایی که وزن آن به صورت قابل توجهی کم بوده به عنوان یک فلز سبک شناخته می شود در مصارف مختلف صنعتی به کار گرفته شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

فلز آلومینیوم با انواع دیگر فلزات رنگین و یا فلزات آهنی ادغام شده و از آن آلیاژ های مختلف و بسیار سودمندی حاصل می گردد از آنجایی که این فلز استحکام مقاومت بسیار خوبی داشته و در مقابل پوسیدگی و خوردگی به خوبی از خود مقاومت نشان می دهد و در عین حال وزن کمی دارد در صنایع حساسی مانند هواپیما سازی بسیار مورد استفاده و توجه قرار می گیرد.

فلز روی

روی از قدیم الایام در زندگی اقوام مختلف بشر به کار برده شده به عنوان مثال گذشتگان ما برای ساختن ذره های جنگی خود بسیار زیاد از فلز روی استفاده می کردند. فلز روی به عنوان یکی از فلزات رنگین پر کاربرد به حساب می آید رنگین فلز روی مایل به آبی بوده اما اگر به قسمت شکستگی موجود بر روی فلز روی توجه کنیم این قسمت بسیار براق می باشد.

وزن مخصوص فلز روی به عنوان یکی از فلزات رنگین 7.3 اعلام شده است و همچنین دمایی که فلز روی در آن به نقطه ذوب می رسد 419 درجه سانتیگراد می باشد. فلز روی مقاومت بسیار خوبی در مقابل اکسید و زنگ زدگی از خود نشان می دهد و در عین حال یک فلز ترد به حساب می آید.

از مهم ترین مصارف و کاربردهای فلز روی می توان به استفاده در ورق های گالوانیزه فولادی و همچنین به کار بردن آن در آلیاژ هایی مانند برنج و برنز اشاره کرد. فلز روی از طریق ذوب شدن سنگ معدن استخراج می گردد.

فلز سرب

فلز سرب یکی از مهم ترین انواع فلزات رنگین به حساب می آید و رنگ این فلز مایل به خاکستری بوده و دمایی که این فلز در آن به نقطه ذوب می رسد 337 درجه سانتی گراد اعلام شده است و همچنین وزن مخصوص فلز سرب 11.34 می باشد.درجه انبساط طولی برای فلز سرب بسیار بالا می باشد این فلز نمی تواند مقاومت بسیار زیادی در مقابل اکسید و زنگ زدن از خود نشان دهد. فلز سرب به عنوان یک فلز بسیار نرم و شناخته می شود.

فلز سرب در انواع مختلف سازه های ساختمانی در ساخت لوله ها و سقف ها، طراحی و تزیین کاخ ها و کلیسا ها استفاده می کنند و در باتری خودرو ها همچنین در صنعت سرامیک سازی و بسیاری صنایع دیگر از فلز سرب استفاده می گردد.

نیکل 

نیکل به عنوان یکی از انواع فلزات رنگین پر کاربرد و به عنوان فلزی نسبتاً سخت در طبیعت یافت می شود و به عنوان رنگی بین سفید و نقره ای می باشد. این فلز در دمای بسیار بالای 1453 درجه سانتیگراد به نقطه ذوب خود می رسد و از آنجایی که دمای ذوب آن بسیار بالا می باشد در برابر اثرات جوی موجود مقاومت و بسیار بالایی از خود نشان می دهد.

وزن مخصوص فلزات نیکل 8.9 اعلام شده است. معمولا برای دستیابی به فلز نیکل، نیکل آهن و منیزیم با هم ترکیب و ادغام می گردند. مهم ترین مورد مصرف فلز نیکل در مصارف مربوط به صنایع الکترونیک و سیم ها و کابل های موجود در این صنعت می باشد. همچنین از فلز نیکل در تهیه آلیاژهای مختلف فولادی نیز استفاده می گردد.

فلز مس

فلز مس به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع فلزات رنگین در طبیعت یافت می شود و رنگ این فلز قرمز می باشد. این فلز در مقابل پوسیدگی و خوردگی مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد و همچنین در مقابل اکسید و زنگ زدگی بسیار مقاوم است.

دلیل مقاومت فلز مس در مقابل زنگ زدگی این است که لایه بیرونی فلز مس به شدت به آب و هوا واکنش نشان داده و اکسید می گردد و خود به عنوان یک لایه حفاظتی قسمت درونی فلز را از زنگ زدگی و اکسید محافظت می کند.

فلز مس به عنوان یک رسانای بسیار عالی برای جریان برق می باشد. همچنین این فلز دارای کاربرد ها و مصارف مختلف در بخش های مختلف صنعتی و عمومی می باشد یکی از مهم ترین آنها می توان به استفاده در تولید انواع سیم ها و لوله ها و دستگیره ها و در و پنجره ها و همچنین آهنرباهای الکتریکی و موتور های مغناطیسی و تهیه انواع ظروف آشپزخانه و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>