اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یک راه حل پیشنهادی برای مشکل مقیاس پذیری بیت کوین است که در ژانویه 2018 به کار گرفته شد. شبکه از یک پروتکل خارج زنجیره یا off-chain استفاده می کند و همچنان در حال توسعه است. این تکنولوژی یک سیستم همتا به همتا برای ساخت ریزپرداخت های ارزهای دیجیتال از طریق شبکه بدون مقیاس است که این کار را از طریق کانال های پرداخت دو طرفه، بدون محول کردن سپرده یا اعتماد به اشخاص ثالث انجام می دهد.

طراحی شبکه لایتنینگ
کانال های پرداخت به شرکت کنندگان اجازه می دهند بدون اینکه تراکنش خود را در بلاک چین ثبت کنند، پول ها را به یکدیگر انتقال دهند. هنگام باز کردن یک کانال، شرکت کنندگان باید مبلغی را پرداخت کنند.

تراکنش متعهد
اگر آلیس و باب یک کانال پرداخت داشته باشند، هر دوی آنها «آخرین معامله متعهد» را دارند. یک معامله متعهد، وجوه حاصل از تراکنش مالی را با توجه به تخصیص صحیح بین آلیس و باب تقسیم می کند. برای مثال، اگر آلیس دارای 1mBTC ( برابر با 0/0001 بیت کوین) باشد و باب صاحب 1mBTC در کانال باشد، معاملات متعهد به این ترتیب در صندوق های کل کانال تقسیم می شود. در ویدیو زیر با شبکه لایتنینگ بهتر آشنا می شوید:

تاریخچه شبکه لایتنینگ
جوزف پون (Joseph Poon) و تادیوس درایا (Thaddeus Dryja) اولین بار طرح این شبکه را دادند. جزئیات این طرح بعدها اعلام شد و توسط توسعه دهندگانی مانند المنتز (Elements)، آزمایشگاه لایتنینگ (Lightning Labs) و ACINQ گسترش داده شد. خصوصیات این طرح در گیت هاب قابل دسترسی است و بزرگ ترین مشارکت کننده در آن راستی راسل (Rusty Russell) از بلاک استریم است.

  • انتشار نسخه آزمایشی شبکه لایتنینگ در تاریخ 10 ژانویه 2017 صورت گرفت.
  • مشخصات پروتکل لایتنینگ در تاریخ 6 دسامبر 2017 منتشر شد.
  • صرافی Bitrefill در دسامبر 2017 اعلام کرد که ادعا می کند اولین تراکنش را مبتنی بر شبکه Lightning انجام خواهد داد.
  • در تاریخ 4 ژانویه 2018 TorGuard اولین ارائه دهنده VPN بود که از طریق این شبکه شروع به فروش VPN های خود کرد.
  • در همین ماه Blockstream یک سیستم پردازش پرداخت برای خرده فروشان وب به نام " Lightning Charge" راه اندازی کرد و خاطر نشان کرد که این شبکه 60 گره یا نود فعال دارد و فعلا در مرحله آزمایش به سر می برد.

سوالات رایجی در مورد این تکنولوژی در سرتاسر دنیا پرسیده می شود، در اینجا به بررسی آن ها می پردازیم:

آیا می توان پول را از لایتنینگ به شبکه بلاکچین انتقال داد؟
خیر، در حال حاضر برای اولین نسخه پروتکل، اگر بخواهید یک تراکنش معمولی بیت کوین را با استفاده از کانال خود بفرستید، باید آن را ببندید، صندوق را ارسال کنید، سپس کانال را دوباره باز کنید (3 تراکنش). در نسخه های آینده، شما قادر خواهید بود از کیف پول لایتنینگ (Lightning) خود مانند کیف پول بیت کوین استفاده کنید.

محدودیت های شبکه لایتنینگ چیست؟

  • اگر یک نود واسطه در طول یک تراکنش موفق نباشد، ممکن است مجبور شوید برای تایید یک تراکنش منتظر بمانید. این زمان ممکن است ساعت ها یا روزها طول بکشد.
  • اگر یکی از اعضا پاسخگو نباشد، باید مدتی برای بستن کانال و انجام تراکنش صبر کنید.
  • امکان پرداخت آفلاین وجود ندارد: شما نمی توانید به فردی که آنلاین نیست پول پرداخت کنید. اساسا پرداخت شبکه لایتنینگ بیت کوین مقداری محرمانه است و این امر تنها زمانی امکان پذیر است که هر دو طرف آنلاین باشند.
  • برای مقادیر زیاد مناسب نیست: اگر قصد دارید پول زیادی جابجا کنید بهتر است از این شبکه استفاده نکنید، چرا که بر خلاف بلاکچین که کارمزد تراکنش ها بر اساس مقداری که جابجا می شود متغیر خواهد بود، در اینجا کارمزد همیشه مقدار ثابت 1 درصد از پول در نظر گرفته شده است.
  • شبکه لایتنینگ بر پایه بیت کوین طراحی شده و اگر بیت کوین شکست بخورد، این شبکه هم شکست خواهد خورد.

مزیت های این شبکه چیست؟

  • امکان انتقال وجه در مبالغ خیلی پایین وجود دارد.
  • پرداخت ها بلافاصله انجام می شود: یک تراکنش معمولا در کسری از ثانیه انجام می شود.شبکه لایتنینگ

این شبکه تا چه اندازه خصوصی است؟
به اندازه قابل قبول. پرداخت ها از طریق نودهایی انجام می شود که فقط به نودهای جانبی متصل هستند. اما اگر دو نود در مسیر همکاری می کنند، می توانند تشخیص دهند که تراکنش تکراری نباشد.

آیا می توان از مدیریت یک نود پول به دست آورد؟
خیر. هر کسی می تواند یک نود را ایجاد کند اما این کار اساسا برای این منظور انجام می شود که هزینه ها کاهش پیدا کند.

چه منابعی برای اجرای یک نود لازم است؟
گره یا نود کامل بیت کوین. استفاده از یک نود کامل بیت کوین همیشه ایمن ترین و مطمئن ترین راه ممکن است البته با پیشرفت و توسعه پروتکل لایتنینگ (Lightning) نود خود این شبکه به تنهایی هم می تواند استفاده شود.

چگونه یک اکانت کاملا جدید را راه اندازی کنیم؟
با پشتیبانی کیف پول. این امر معمول است که بیت کوین را به مردم معرفی کنید و با پرداخت 5 دلار برای آن ها کیف پول بسازید. برای این شبکه هم همین امکان وجود دارد. ممکن است بپرسید اگر شخصی کیف پول بیت کوین نداشته باشد چطور؟ پشتیبانی از کیف پول برای پرداخت کانال شخص دیگری باعث می شود این سناریو بسیار آسان تر شود.

اخیرا در Blue Wallet شما می توانید یک کیف پول بیت کوین عادی مانند سایر کیف پول های مرسوم داشته باشید که تراکنش های آن مانند سایر کیف پول ها بر روی بلاکچین بیت کوین ثبت می شوند. اما علاوه بر آن می توانید یک کیف پول لایتنینگ بیت کوین هم در Blue Wallet داشته باشید که تراکنش هایی که با آن انجام می دهید تقریبا آنی و با کارمزد بسیار بسیار پایین هستند.

آیا لایتنینگ نیاز به شاهد جدا دارد؟
بله، اما نه در حالت تئوری. شما می توانید بدون سگویت (Segregated Witness) یک شبکه لایتنینگ (Lightning) ضعیف داشته باشید، که در هنگام ایجاد کانال ها خطراتی را به همراه دارد (ممکن است مجبور شوید یک ماه منتظر بمانید!). طول عمر کانال محدود می شود و کارایی کمتری دارد. شاهد جداگانه تمام این مشکلات را حل می کند.

آیا مسیریابی در شبکه مشکل است؟
خیر. شبکه در مراحل اولیه به اندازه کافی کوچک است که مسیریابی را آسان می کند. هنگامی که خیلی بزرگ شود، همه اطلاعات و عملکرد سیستم برای ارزیابی، رفع موانع مسیر، پیچیدگی و نشت اطلاعات بازنگری خواهد شد.

شبکه لایتنینگ (Lightning) چگونه ناکام می شود؟
تمام راه هایی که شبکه بیت کوین در آن ناکام است، این شبکه هم می تواند در آن ها ناکام بماند. افرادی که پروتکل را ایجاد و پیاده سازی می کنند اذعان دارند: کاربران باید گره ها و شبکه خود را به طور کلی در یک اکوسیستم سالم نگه دارند. اما هیچ موضوعی در آینده قطعیت ندارد

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>