اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

قیر

انواع قیر طبق استانداردهای ایران

اگر فرض کنیم که قیر در همه نقاط ایران برای مصارف ایزولاسیون وراه مورد استفاده قرار می گیردو همچنین اگر توجه داشته باشیم که مملکت ما دارای آب وهوا ی گوناگون است به طوری که تابستان ها در نواحی جنوب مانند خوزستان در جه گرما به حدود 50 در جه سانتی گراد می رسد و در زمستان در بعضی از نقاط شمال و یا غرب کشور ما سرما تا حدود 30 درجه زیر صفر می رسد روشن می گرددکه مصرف یکنوع قیر در نقاط مختلف مملکت ما درست نیست.مثلا قیری که در درجه حرارت های پایین روان می گرددقابل مصرف در استان خوزستان نیست ویا مثلا قیری را که شکنندگی آن در حرارت های 4 تا 5 در جه زیر صفر ظاهر می شود نمی تواند در استان همدان مورد مصرف قرار گیرد زیرا در سرما ی آن استان در اولین زمستان خرد شده وخواص خود را از دست می دهد. بدین لحاظ قیرهای پالوده را با توجه به خواص آ نها نام گذاری نموده و معمولا آنهارا با دو عدد مشخص می نمایند مانند قیرهای 10-20 / 20-30 /30-40 /40-50 /70-60 /15-95 /80-100/100-120 /150-130 /180-200 /220-250 /320-380 که در ساختمان بیشتر قیرهای 70-60 و15-95 مصرف می شود و به نام قیر شل وقیر سفت معروف می باشد و بقیه قیرها در راه سازی یا صنایع مورد مصرف دارد.

هر کدام از این قیرها دارای مشخصات ویژه ای مانند درجه اشتعال - درجه نفوذ - در جه نرمی -در جه چکیدن - درجه شکستن - خاصیت انگمی -و بلاخره درجه غلظت مخصوص می باشند.یادآور می گرددکه کلیه این خواص و آزمایش های مربوط به آن وسیله موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران استاندارد شده است. که ذیلا درباره بعضی از آنها توضیح مختصری داده خواهد شد.

قیر

کاربردهای قیر

درجهان صنعتی امروز ,قیر کاربرد گسترده ای دارد.عمومآدر هبگام به کارگیری قیرها کیفیت مورد نیاز بررسی می شود. این کنترل ,توسط روش های آزمایشگاهی بر اساس کاربرد وعمل کردمحصول انجام می پذیرد.کیفیت چسبندگی و غدم نفوذ رطوبت به همراه قیمت ارزان ,قیرهارا به عنوان مصالح اصلی محافظت از بام ها مورد استفاده قرار می گیرند دارای قیرهای با درجات ویژه هستند.

یکی از عمده مصارف قیرها استفاده از آنها در ساخت می توان استفاده از آنها در ساخت آسفالت ها ی قیری است.عایق بندها ,چسب ها,پوشش های اکوستیک ها ,رنگ ها,پوشش کف ,پانل های الیافی چند لایه و انواع ماستیک ها نام برد.در بیشتر موارد می توان با اضافه نمودن مواد معدنی به قیرها خواص آنها را اصلاح کرد.

موارد کاربرد قیر:

üکارهای عمرانی:راه ها، فرودگاه ها، زمین های ورزشی، بنیادهای ساختمان، عایق کاری ساختمان و …

ü زمینه های هیدرولیکی: کانالها، پلها، مخازن آب، سد و…

ü مصارف صنعتی: پوشش محافظ فلزات، رنگ آمیزی، درزبندی، باطری سازی، تایر سازی، کفاشی، پوشش لوله گاز زیر زمینی و … فروش قیر

ü کشاورزی: حفظ رطوبت، زودرسی گیاه، جلوگیری از سله و ایجاد جنگل های مصنوعی، فرسایش خاک و شنهای روان و ….

ü الکتریکی: نوارهای آسفالتی، پرکردن اتصالات الکتریکی، پوشش سیمها، عایق کاری و…

قیر

اقسام قیر مصرفی

قیر را از حیث نوع مصرف به دو نوع قیرهای راهسازی یا قیر رقیق و قیرهای ساختمانی و (عایق بام) یا قیر سفت تقسیم­بندی می­نمایند. حدود 90 درصد از قیرهای تولیدی در راهسازی و 10 درصد آن برای مصارف عایق کاری به کار برده می­شود. در کشور ما، عمده مصرف قیر توسط وزارت راه و ترابری جهت ساختن جاده­ها و همچنین شهرداری ها به منظور روکش خیابان ها صورت می­گیرد.

قیرهای راهسازی

قیرهای راهسازی را معمولاً بر اساس درجه نفوذ یا نفوذپذیری (Penetration) دسته­بندی می­نمایند. درجه نفوذ یک ماده قیری، بیانگر قوام و استحکام آن می­باشد که به صورت تعداد واحد نفوذ (یک دهم میلی­متر) یک سوزن استاندارد قائم در یک نمونه قیر و در شرایط معینی از زمان و وزن روی سوزن و دما تعریف می­گردد. معمولاً درجه نفوذپذیری قیرها را 25 درجه سانتی­گراد با وزنه 100 گرمی و در مدت 5 ثانیه اندازه­گیری می­نمایند. قیرهای راهسازی که در ایران ساخته می­شود، "60 به 70" و "85 به 100" می­باشد که این اعداد بیانگر محدوده درجه نفوذ قیرها می­باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>