اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تولید کنندگان روی در جهان

روی از پرمصرف ترین فلزات غیر آهنی است که ویژگی های فیزیکی شیمیایی، ترکیبات و آلیاژهای متنوع آن باعث شده است در فهرست فلزات پرمصرف قرار گیرد، به طوری که پس از آلومینیوم و مس در رتبه سوم مصرف جهانی قرار دارد.

فلز سرب نیز به دلیل مقاومت چشمگیر در برابر خوردگی و تنوع آلیاژی، مصارف چشمگیری در صنایع نظامی، آلیاژسازی، باتری سازی، صنایع رنگ سازی و نساجی دارد.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی، گزارشی با موضوع وضعیت منابع معدنی و چالش های صنعت سرب و روی ایران تهیه کرده است. در بخشی از این گزارش به بررسی وضعیت جهانی فلزات سرب و روی پرداخته شده و بزرگ ترین معادن سرب و روی جهان معرفی شده است.

رامپوراآگوچا در هند

به گزارش روزگارمعدن، بنا بر گزارش یادشده، معدن رامپوراآگوچا در هند از معادن بزرگ تولیدکننده روی جهان است که ذخیره آن به صورت سولفیدی و ظرفیت سالانه آن حدود 6میلیون تن با عیار 15.9درصد برآورد شده است. این معدن در سال 2017 میلادی حدود 438 هزار تن فلز روی تولید کرد که البته در مقایسه با سال 2016میلادی نزدیک به 45هزار تن کاهش داشته است. در سال 2017میلادی همچنین از رامپوراآگوچا 57هزار تن فلز به دست آمد.

این معدن 103 میلیون تن ماده معدنی با عیار روی 14 درصد و سرب 1.8درصد دارد که ذخیره قابل برداشت آن 51میلیون تن است. براساس اطلاعات موجود، معدنکاری در این معدن به 2شکل زیرزمینی و روباز انجام می شود و مواد معدنی استخراج شده به روش هیدرومتالورژی در کارخانه های فلوتاسیون، لیچینگ و ذوب به محصولات موردنیاز تبدیل می شود.

رِدداگ در امریکای شمالی

معدن رِدداگ یکی از بزرگ ترین معادن روی جهان، متعلق به گروه تِک است که در امریکای شمالی قرار دارد و بیشتر ذخیره آن سولفیدی است. بهره برداری از این معدن از سال 1989میلادی آغاز شد. از رِدداگ در سال 2017 میلادی حدود 542 هزار تن فلز روی به دست آمد، درحالی که این رقم در سال 2016 میلادی 583 هزار تن بود. تولید روی رِدداگ در سال 2016 میلادی حدود 5 درصد تولید جهان و 79 درصد تولید امریکا بود که در مقایسه با تولید 567 هزار تنی سال 2015میلادی مقداری افزایش نشان می دهد.

در سال 2016میلادی همچنین 123هزار تن سرب در کارخانه های این معدن تولید شد. ذخیره این معدن 117میلیون تن ماده معدنی با عیار 17درصد روی، 4.1درصد سرب و 80گرم بر تن نقره قابل برداشت است. براساس گزارش یادشده، شرکت معدن رِدداگ تا سال 2031میلادی به تولید خود ادامه خواهد داد.

سنگ های رسوبی با تیپ می سی سی پی، میزبان ذخیره سولفیدی سرب و روی این معدن است. باریت نیز روی واحد سولفیدی قرار گرفته است.کانی های سولفیدی نیز شامل کانی های نیمه بزرگ تا بزرگ اسفالریت، پیریت، مارکاسیت و گالن هستند. تولیدات این معدن، کنسانتره سرب و روی است که برای تولید شمش به کارخانه های تولید شمش متعلق به این شرکت یا دیگر نقاط جهان حمل می شود.

مونت آیزا در استرالیا

معدن مونت آیزا از معادن بزرگ تولیدکننده روی جهان، متعلق به شرکت سوئیسی گلنکور است و در استرالیا قرار دارد. ذخیره این معدن، سولفیدی و حاوی 660میلیون تن ماده معدنی با عیار روی متوسط 6درصد، سرب 3.5درصد و حدود 65گرم بر تن نقره است و ذخیره قابل برداشت آن 78میلیون تن ماده معدنی با عیار 8.2درصد روی، 4.1 درصد سرب و 75گرم بر تن نقره برآورد شده است.

کانی های اولیه شامل گالن و اسفالریت غنی از آهن است و با کانی های پیریت، کوارتز و کربنات ها در ترکیب هستند. ظرفیت تولید این معدن 4.5میلیون تن در سال است و ماده معدنی به روش زیرزمینی و روباز استخراج می شود.

ظرفیت تولید فلز روی این معدن سالانه 480هزار تن است اما تولید آن در سال 2016میلادی 288هزار تن روی، 143هزار تن سرب و 227تن نقره بوده است. تولید روی مونت آیزا در سال 2016میلادی نسبت به سال پیش از آن کاهش 40درصدی داشته است. فرآوری کانی استخراج شده در این معدن به روش فلوتاسیون است و سرب و روی در این کارخانه از هم جدا می شوند.

کنسانتره روی به بازار عرضه شده اما کنسانتره سرب برای تولید شمش سرب ذوب می شود. نقره نیز به عنوان یک محصول جانبی، استحصال و تولید می شود. شمار کارکنان این معدن 1200 نفر است و تولید آن تا سال 2036 میلادی ادامه خواهد یافت.

دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن مجلس شورای اسلامی در ادامه گزارش، معادن مَک آرتورریوِر1 در استرالیا، آنتامینا 2 در پرو، سرولیندو 3 در پرو و تارا 4 در ایرلند را به ترتیب از معادن بزرگ سرب و روی جهان معرفی می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>