اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

کاربرد فلز مس

کاربرد مس در صنعت حمل و نقل

اجزای اصلی هواپیماها، قطارها، اتومبیل ها و قایق ها همگی به خاصیت الکتریکی و حرارتی مس وابسته هستند.رادیاتورهای مسی و برنجی و کولرهای روغنی از دهه 1970 به عنوان استاندارد صنعتی در اتومبیل ها استفاده شده اند.

اخیرا نیز استفاده روز افزون از قطعات الکترونیکی شامل سیستم های ناوبری آنبورد، سیستم های ترمز ضد قفل و صندلی های حرارتی باعث افزایش تقاضای فلز مس در این بخش ها شده است.از اجزای مسی ماشین ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیم کشی برای سیستم های ضد یخ شیشه ای
  • اتصالات، چفت ها و پیچ های برنجی
  • خطوط هیدرولیک
  • یاتاقان های آستین برنجی
  • سیم کشی برای کنترل های پنجره و آینه

استفاده هرچه بیشتر از ماشین های هیبریدی و الکتریکی نیز مصرف مس در سطح جهان را افزایش داده است، لازم به ذکر است اتومبیل های الکتریکی به طور میانگین تقریبا 25 کیلوگرم مس نیاز دارند.

قطارهای پر سرعت نیز تا حداکثر 10 مگا تن مس در هر کیلومتر مسیر استفاده می کنند، همچنین 2 درصد از وزن یک هواپیمای مسافربری را می توان به مس اختصاص داد که شامل 190 کیلومتر سیم کشی است.

نقش مس در سلامت بدن

مس جزو مواد معدنی ضروری برای سلامت انسان می باشد و برخی مواد غذایی منابع سرشار آن به شمار می روند، به عنوان مثال مواد غذایی همچون لوبیا، بادام، نخود فرنگی، کلم بروکلی، گندم و شکلات حاوی مس هستند.

مس دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد و آلیاژهای به دست آمده از آن نیز برای سلامتی مفید هستند. آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا معمولا از آلیاژهایی همچون برنج برای ساخت دستگیره درها استفاده می شود؟

بی شک دلیل خوبی پشت این مسئله پنهان شده که از خواص ضد میکروبی مس و آلیاژهای آن نشات می گیرد زیرا این فلز شیوع بیماری ها و میکروب ها را تا حد زیادی کاهش می دهد.

کاربرد مس در کشاورزی

ماده مغذی مس برای همه بافت های زنده ضروری است و انسان ها، حیوانات و گیاهان به این ماده نیاز دارند.تغذیه خاک با کودهای شیمیایی و مواد حاوی مس برای اصلاح و حاصلخیز شدن خاک هایی که دچار کمبود مس هستند اهمیت زیادی دارد.

لازم به ذکر است کمبود مس در خاک اثر منفی روی رشد گیاهان باقی گذاشته و باعث تیره، خشکیده یا چروکیده شدن برگ آن ها می شود. برای رفع کمبود مس در خاک از سولفات مس استفاده می شود.مس برای سلامت حیوانات نیز نقش مهمی ایفا کرده و به تولید هموگلوبین خون کمک می کند.

سایر کاربردهای مس

همان طور که گفتیم کاربردهای مس در صنایع مختلف بیشمار است، برخی دیگر از کاربردهای شناخته شده تر مس شامل موارد زیر می باشد:

وسایل آشپزی و حرارتی: ویژگی های حرارتی مس آن را به فلزی ایده آل برای ساخت وسایل آشپزی مانند قابلمه و تابه ها و همچنین واحدهای تهویه هوای مطبوع، سینک های حرارتی تبدیل کرده است.

ساعت و ساعت مچی: از آن جا که مس یک فلز غیر مغناطیسی است در عملکرد دستگاه های مکانیکی کوچک اختلال ایجاد نمی کند، در نتیجه ساعت سازان از پین ها و چرخ دنده های مسی در طراحی ساعت ها استفاده می کنند.

هنر: مس و آلیاژهای آن به صورت گسترده در ساخت آثار هنری به کار می روند که شاید مشهورترین آن ها مجسمه آزادی در آمریکا باشد.

سکه: تا سال 1981 سکه یک سنتی یا یک پنی ایالات متحده از مس ساخته می شد اما از آن زمان به صورت روی مس اندود شده ضرب می شود.

آلات موسیقی: یک باند برنجی بدون مس چه معنایی می دهد؟! از برنج به دلیل مقاومتش در برابر خوردگی و خواص آنتی باکتریایی آن در تولید شیپور، ترومپت و ساکسوفون استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>