اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


کاربرد فلز مس در صنعت ساخت و ساز


کاربرد مس در زندگی روزمره

زمانی که صحبت از کاربردهای مس در زندگی روزمره می شود بی تردید به این نتیجه می رسیم که مس را تقریبا در همه بخش های هر خانه ای می توان یافت، از لوله کشی در دیوارها گرفته تا قطعات الکترونیکی کوچک در تلفن همراه یا ریز پردازنده های داخل رایانه، وسایل خانگی مانند ماشین لباسشویی، لوازم پخت و پز در آشپزخانه، اتومبیلی که سوار می شوید و حتی غذاهایی که مصرف می کنید همه و همه از مس استفاده شده است.

اما این تنها قسمتی از ماجرا است، هنگامی که مس با سایر فلزات مانند قلع، نیکل و روی ترکیب می شود آلیاژهای مختلفی تولید می کند که مستحکم بوده و ویژگی های جالبی دارند و همین مسئله این فلز را به یکی از متنوع ترین فلزات برای استفاده در صنایع و زمینه های مختلف تبدیل کرده است.

مس نیز همانند طلا به دلیل رنگ منحصر به فرد آن معمولا قابل تشخیص است، با این وجود برخی از ظروف نقره ای که در خانه خود استفاده می کنید نیز ممکن است حاوی مقدار کمی مس به شکل آلیاژ مس، نیکل یا روی باشند.

کاربرد مس در صنعت ساخت و ساز

یکی از کاربردهای عمده مس در ساختمان سازی، تولید لوله های مسی است که در حال حاضر به عنوان لوله کشی استاندارد برای سیستم های آب آشامیدنی و گرمایشی در اکثر کشورهای توسعه یافته در نظر گرفته شده است.این مسئله تا حدودی از خاصیت مهارگر باکتری مس یا به عبارت دیگر توانایی مس در مهار رشد باکتری ها و میکروب ها در آب نشات می گیرد.

از سوی دیگر مس نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد، طول عمر زیادی دارد، قابلیت انعطاف پذیری خوبی دارد، به راحتی خم و مونتاژ می شود و در برابر خوردگی ناشی از گرمای شدید نیز مقاوم است، همه این ویژگی ها باعث شده این فلز به یکی از بهترین گزینه های استفاده در لوله کشی ساختمان ها تبدیل شود.

اگرچه لوله های پلاستیکی مقرون به صرفه تر هستند و به همین دلیل استفاده از آن ها در حال افزایش است اما لوله کشی مس همچنان برای خانواده ها ایمن تر است.از دیگر مزایای استفاده از لوله کشی مسی، ضد میکروب بودن این فلز، استحکام و مقاومت آن در برابر آتش سوزی، گرمای شدید یا سرمازدگی است که مس در این شرایط دچار شکستگی، خوردگی یا ساییدگی نخواهد شد.

برخی مثال ها در این زمینه عبارتند از:

  • لوله های مبدل حرارتی برای انتقال حرارت در نیروگاه های بخار و کارخانه های شیمیایی
  • سیستم های آب پاش کشاورزی و آبیاری
  • لوله کشی در تقطیر گیاهان
  • لوله های توزیع روغن پترولیوم طبیعی و مایع شده
  • لوله کشی توزیع سوخت گاز


ناگفته نماند از خاصیت تحمل گرمای بالای مس در سیستم های آب پاش آتش نشانی نیز می شود.علاوه بر این صدها سال است که مس به عنوان یک فلز معماری شناخته و مورد استفاده قرار گرفته است. برخی از قدیمی ترین نمونه های استفاده از مس به عنوان یک فلز زیبا شناختی، ساختار شامل درب های حوزه آمون در کارناک مصر است که قدمت آن به حدود 3 تا 4 هزار سال پیش برمی گردد.

از مس خالص در قرون وسطی برای تزیین گنبدها و مناره های بسیاری از کلیساها و در عصر مدرن برای ساختمان های دولتی و برخی اقامتگاه های خصوصی استفاده شده است.یکی از دلایل رایج استفاده از مس در ساخت و ساز، شکل گیری طبیعی لکه های سبز زیبایی به نام پتینه می باشد که از هوازدگی و اکسیداسیون مس حاصل می شود. علاوه بر این در برابر خوردگی مقاوم است و اتصالات آن راحت تر انجام می شود.

کاربرد مس در تزیینات ساختمانی و معماری آن ها تنها به کاربردهای بیرونی آن محدود نمی شود و طراحان داخلی نیز اغلب از این فلز و آلیاژهای آن از جمله برنج و برنز در ساخت وسایل جانبی استفاده می کنند، از جمله:

  • دستگیره
  • قفل
  • میز
  • وسایل حمام و روشنایی
  • شیرآلات
  • لولاها


مس به دلیل خاصیت مهارگر باکتریایی کاربرد زیادی در بیمارستان ها و مراکز پزشکی داشته و اغلب برای ساخت لوازم جانبی داخلی همچون شیرآلات و دستگیره در ساختمان های پزشکی از آن استفاده می شود.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>