اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

معادن بزرگ مس جهان


1- اسکوندیدا.شیلی

معدن مس اسکوندیدا در صحرای آتاکاما در شمال کشور شیلی در حال حاضر از نظر میزان ذخیره مس، بزرگ ترین و اولین معدن مس دنیا به حساب می آید. اواخر سال 2012 تخمین زده شد که این معدن بیش از 32 میلیون تن مس خالص قابل استحصال در خود ذخیره کرده است.

همچنین از نظر میزان مس استخراج شده نیز معدن اسکوندیدای شیلی در پایان سال تجاری 2013 بالاترین میزان را به خود اختصاص داد. در این سال از بزرگ ترین معدن دنیا حدود 1/1 میلیون تن مس استخراج شد که معادل 5 درصد کل مس تولیدشده جهان در این سال است.

شرکت BHP-Billiton به عنوان یک شرکت هلدینگ بزرگ، با در اختیار داشتن 57/5 درصد از کل سهام، بیشترین سهم را از سود استخراج معدن اسکوندیدا دارد. سایر هلدینگ ها مانند ریو تیتو با 30درصد، یک شرکت کنسرسیومی ژاپنی متعلق به میتسوبیشی با 10درصد و سایر شرکت های شیلیایی و بین المللی با مجموع2/5 درصد، سایر سهامداران این معدن بزرگ به حساب می آیند.

این معدن از سال 1990 در حال بهره برداری است و در حال حاضر یکی از 10 معدن بزرگ روباز دنیا نیز به حساب می آید. تخمین زده می شود که معدن عظیم اسکوندیدا تا 54 سال دیگر نیز قابل استفاده و استخراج مس باشد.

2- کانانئا. مکزیک

کانانئا که همچنین با نام معدن مس بوئناویستا نیز شناخته می شود، در منطقه سونورا در کشور مکزیک قرار دارد و از نظر میزان ذخایر، دومین معدن مس بزرگ دنیا به حساب می آید. در دسامبر سال 2012 تخمین زده شد که این معدن روباز بیش از 26/87 میلیون تن دیگر ذخیره مس دارد.

تاکنون هم بیش از 200 هزار تن مس از این معدن استخراج شده است. معدن مس کانانئا در سال 1899 آغاز به کار کرد. بنابراین معدن کانانئا یکی از قدیمی ترین معادن روباز دنیا و به خصوص امریکای شمالی به حساب می آید. در حال حاضر این معدن عظیم متعلق به شرکت مس جنوب است که به کمک دولت مکزیک اداره می شود و توسط همین شرکت نیز بهره برداری می شود. در این معدن، مس از سنگ های آذرینی که در فلات کوردیلران قرار گرفته، استخراج می شود.

سنگ های معدنی توسط یک کنسانتره ساز که داخل سایت معدن قرار دارد، اولین مرحله تخلیص را پشت سر می گذارند. این ماشین غول پیکر در هر روز بیش از 77000 تن سنگ معدن را آسیاب می کند.کنسانتره های به دست آمده توسط راه آهن به کوره های بزرگ در لاکاریداد فرستاده می شوند تا ذوب شوند. به تازگی هم داخل سایت معدن بخشی برای سنگ شویی و تصفیه اولیه و دو سیستم استخراج حلالی و الکترووینینگ نیز اضافه شده است که در هر سال می توانند مجموعا 55000 تن کاتد مس در سال تولید کنند.

3- کولاهواسی. شیلی

معدن بزرگ مس کولاهواسی در 180 کیلومتری جنوب بندر ایکویکو در شمال کشور شیلی قرار گرفته است و سومین معدن بزرگ مس دنیا شناخته می شود. در پایان دسامبر سال 2012 اعلام شد که 25/895 میلیون تن دیگر ذخایر مس قابل استفاده در این معدن روباز وجود دارد. در سال 2012 معادل 282,069 تن مس از معدن کولاهواسی استخراج شد که این عدد برابر5/1 درصد از کل مس کشور شیلی را در بر می گیرد.

معدن کولاهواسی متعلق به شرکت کومپانیا مینرا دونا اینس دِکولاهواسی است که خود این شرکت به صورت سهامی بوده و 44درصد سهام آن متعلق به آنگلو امریکن و 44درصد دیگر آن متعلق به اکستراتا است و الباقی یعنی 12درصد را اتحادیه شرکت های ژاپنی به رهبری میتسوئی در اختیار دارند.

در سال 2012 حدود 245288 تن کنسانتره مس و 36808 تن هم کاتد مس از استخراجی های این معدن استحصال شده است. از سال 1999 این معدن در حال استفاده است و از این لحاظ جزء معادن جوان و تازه قاره امریکا محسوب می شود. این منطقه معدنی از سه معدن اصلی به نام های روساریو، اوجینا و هوینکوینتیپا تشکیل شده است. کولاهواسی حدود 70 سال عمر خواهد کرد.

4- آندینا. شیلی

معدن مس آندینا در 80 کیلومتری شمال شرقی شهر سانتیاگو در بخش شمالی کشور شیلی قرار گرفته است. این معدن از نظر ذخایر، چهارمین معدن بزرگ جهان شناخته می شود. اوایل سال 2013 برآورد شد که از این معدن در طول عمرش بتوان 18/8میلیون تن مس خالص استخراج کرد. معدن آندینا در حال حاضر در اختیار شرکت دولتی کودلکو قرار دارد و این شرکت بزرگ ترین کمپانی تولید مس دنیاست.

خود این معدن در سال 1920 کشف و شناسایی شد، اما عملیات معدنکاری در آن از سال 1970 آغاز شد و اکنون بیش از چهار دهه است که از آن مس استخراج می شود.مجموعه معدنی آندینا شامل یک معدن زیرزمینی به نام ریو بلانکو و یک معدن روبازبه نام سورسور است. در سال 2012 از این معدن بزرگ 249,861 تن مس مرغوب و مولیبدن استخراج شد.

5- تکوپالا. پرو

معدن مس تکوپالا در 870 کیلومتری لیما، پایتخت کشور پرو واقع شده است و در بین معادن بزرگ جهان از نظر ذخایر موجود در رتبه پنجم قرار می گیرد. در گزارش جامعی که در دسامبر سال 2012 منتشر شد، پیش بینی شد که ذخیره عظیمی معادل 17/65میلیون تن مس در معدن تکوپالا وجود دارد. شرکت مس جنوب، از شرکت های تابعه گروپو مکزیکو صاحب اختیار این معدن است.

در همان سال معدن تکوپالا حدود 152,000 تن مس تولید کرد که 120,000 تن آن به صورت کنسانتره و 32,000 تن آن نیز به صورت کاتدهای مس بود. مس از سنگ های آذرین موجود در معدن تکوپالا در دامنه های جنوبی کوهستان آندس در پرو استحصال می شود.

سنگ معدن مس ناخالص خارج شده از معدن در دستگاه کنسانتره سازی که داخل خود محوطه معدن وجود دارد به صورت مقدماتی خالص می شود. در هر روز 60,000 تن مس در این دستگاه آسیاب می شود. کنسانتره به دست آمده در این مرحله توسط راه آهن به ایلو فرستاده می شود تا ذوب و خالص تر شود. در معدن تکوپالا یک دستگاه استخراج مایع و یک دستگاه الکترو وینینگ هم وجود دارد که در هر سال 56,000 تن کاتد مس تولید می کند.

6- ال تنینته، شیلی

معدن مس ال تنینته از نظر میزان ذخایر، ششمین معدن مس بزرگ دنیاست و در 80 کیلومتری شهر سانتیاگو و در کوهستان بزرگ آندس در کشور شیلی واقع شده است. همچنین این معدن، بزرگ ترین معدن زیرزمینی مس در دنیا به حساب می آید. در گزارش ابتدای سال 2013 کارشناسان تخمین زدند که بتوان 15/2 میلیون تن مس مرغوب از این معدن استحصال کرد.

فعالیت های معدنی در ال تنینته از سال 1904 آغاز شده است. این معدن نیز تحت سرپرستی کودلکو قرار دارد. پیش از اینکه این کمپانی دولتی صاحب امتیاز آن شود، معدن کنکات کاپر از سال 1976 این کار را انجام می داد. محصولات مس معدن ال تنینته شامل لینگات خالص و کاتد مس می شود.در نزدیکی محوطه معدن، یک کارخانه ذوب سنگ مس هم وجود دارد که در واقع در تملک معدن است و در هر سال 400 هزار تن مس مرغوب تولید می کند.

در سال 2012 از معدن ال تنینته حدود 417,244 تن مس مرغوب و نیز مولیبدنوم استخراج شد. ضمن اینکه هنوز کار توسعه و بسط استخراج در این معدن ادامه دارد و میزان برداشت از آن بیشتر نیز خواهد شد. پروژه توسعه استخراج معدن ال تنینته در سال 2017 کامل می شود و تا 50 سال آینده ذخایر معدن را بیرون خواهد کشید.

7- سرو ورده. پرو

معدن مس سرو ورده در 32 کیلومتری جنوب غربی هر آرکویپا در کشور شیلی واقع شده است و از نظر ذخایر بالقوه موجود به عنوان هفتمین معدن مس دنیا شناخته می شود. در گزارش صنعت مس که سال 2012 منتشر شد، مشخص شد که هنوز می توان 12/9 میلیون تن دیگر مس قابل بازیافت از آن استخراج کرد. در همان سال 270 هزار تن مس از این معدن استخراج شد.

در محوطه معدنی سرو ورده ماشین بزرگ کنسانتره ساز اولین مرحله استحصال مس پس از برداشت از معدن را انجام می دهد که ظرفیت آن 120000 تن در روز است و در کنار آن نیز دستگاه استخراج مایع و نیز الکترووینینگ به تولید سایر محصولات مشغول هستند. این معدن نیز به طور جدی در حال گسترش است و انتظار می رود ظرفیت آن تا سال 2016 به 360,000 تن در سال برسد.

از سال 1976 کار استخراج مس از معدن سرو ورده آغاز شده است. هلدینگ کمپانی فریپورت مک موران با دارا بودن 53/56 درصد از سهام معدن، مالک اصلی محسوب می شود و دیگر شرکای این کمپانی در معدن سرو ورده، شرکت هلندی سومیتومو متال با 21درصد و کومپانیا دمیناس بوناونتورا 19/58 درصد و نیز چند شرکت دیگر مجموعا 5/86 درصد هستند.

8- رادومیرو تومیک.شیلی

معدن مس رادومیرو تومیک، در بیابان آتاکاما در شمال کشور شیلی واقع شده است و از نظر ذخیره مس، هشتمین معدن بزرگ دنیا به حساب می آید. در گزارش کارشناسی منتشر شده در ابتدای سال 2013 پیش بینی شد که از این معدن بتوان 12/1 میلیون تن مس مرغوب استخراج کرد که از 2567 میلیون تن سنگ معدن مس با خلوص 0/47 درصد استحصال خواهد شد.

این ذخیره گاه عظیم سنگ های آذرین مسی در سال 1952 در بیابان های وسیع کشور شیلی شناسایی شد و 46 سال بعد یعنی در سال1998 کار برداشت و استخراج از آن آغاز شد. این اولین معدنی است که توسط شرکت دولتی کودلکو به تملک کامل درآمد و در سال 2012 مقدار 427,791 تن مس و مولیبدنوم از آن استخراج شد.

کار توسعه بهره برداری از معدن سولفید مس رادومیرو تومیک در فاز اول با سرمایه گذاری بالغ بر 370 میلیون دلار در ژوئن سال 2010 به پایان رسید. در این فاز یک ماشین خردکن بزرگ در محوطه معدن کار گذاشته شد که در هر روز 100 هزار تن سنگ سولفید مس را خرد کرده و تحویل کارخانه کنسانتره سازی در چوکیکاماتا می دهد.

9- لوس برونسس.شیلی

معدن لوس برونسس در 65 کیلومتری شهر سانتیاگو و در کوهستان های آندئان شیلی قرار گرفته است و نهمین معدن بزرگ مس دنیا به حساب می آید. دسامبر سال 2012 مشخص شد که از این معدن روباز می توان 11/13 میلیون تن مس برداشت کرد.در سال 2012 از این معدن 365,300 تن مس استخراج شد. شرکت هلدینگ انگلو امریکن با در اختیار داشتن 50/1 درصد از سهام این معدن، بزرگ ترین مالک آن محسوب می شود و عملیات اجرایی معدن را بر عهده دارد.

میتسوبیشی ژاپن هم 20/4 درصد معدن را در اختیار دارد و شرکت دولتی کودلکو و میتسوئی سهامدار 29/5درصد باقیمانده هستند. معدن لوس برونسس یکی از قدیمی ترین معادن قاره امریکاست که از 150 سال پیش عملیات برداشت از آن انجام می شود و گمان می رود که تا 30 سال دیگر ذخایر آن به پایان برسد.طرح های توسعه استخراج که روی معدن لوس برونسس صورت می گرفت در نهایت در سال 2012 کامل شد و ظرفیت استخراج آن به بالاترین حد خود رسید. محصول این معدن، هم مس کنسانتره است و هم کاتد.

برای به دست آوردن مس با خلوص بالاتر، سنگ های معدنی پس از آسیاب شدن در محوطه معدن به صورت محلول از طریق خط لوله به 52 کیلومتر دورتر در تورتولاس فرستاده می شوند. سنگ معدن های با درجه خلوص پایین تر هم از طریق شناورسازی و الکترووینینگ برای تولید کاتد به کار برده می شوند.

10- گراسبرگ. اندونزی

معدن گراسبرگ در استان پاپوا کشور اندونزی از نظر ذخایر مس، دهمین معدن بزرگ جهان است. در بین 10 معدن بزرگ، این تنها معدن غیرامریکایی است که البته در رتبه دهم قرار دارد. این معدن از دو بخش اصلی معدن روباز و معدن زیرزمینی تشکیل شده است و در دسامبر 2012 مشخص شد که مجموعا 10/47 میلیون تن مس می توان از آنها استخراج کرد.

در سال 2012 تولید این معدن به 315/246 تن مس رسید. اما معدن گراسبرگ از یک جهت دیگر هم مهم و مشهور است و آن اینکه بزرگ ترین ذخیره طلای جهان نیز در این محوطه معدنی قرار گرفته است. محوطه معدنی گراسبرگ در سال 1988 شناسایی شده و عملیات معدن روباز از سال 1990 آغاز شد. معدنکاری در بخش روباز گراسبرگ که ضمنا عمیق ترین معدن جهان نیز هست، تا سال 2016 ادامه خواهد داشت.

شرکت PTFI مالک 90/64 درصد از سهام معدن گراسبرگ است و علمیات اجرایی آن را بر عهده دارد. دولت اندونزی نیز الباقی سهام را در اختیار دارد. شرکت فریپورت اندونزی که زیرمجموعه شرکت بزرگ فریپورت مک موران است دراین معدن فعالیت می کند و البته برای پروژه های عمرانی معدن با شرکت ریو تینتو نیز همکاری می کند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>