اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

آسفالت

آسفالت سرد (Cold Mix) به مخلوطی از مصالح سنگی و قیر مخلوط و یا امولسیون قیر گفته می شود که مواد اولیه آن در دمای محیط مخلوط شوند.آسفالت سرد از اختلاط سنگدانه ها با قیرهای محلول یا قیرآبه ها در دمای محیط تهیه و در همین دما پخش و متراکم می شود. زمان اختلاط با قیرابه می تواند مرطوب باشد ولی با قیرهای محلول، در دمای محیط و یا تحت اثر حرارت باید خشک شده باشد. آسفالت سرد را می توان در مسافت های زیاد حمل و سپس پخش کرد و یا آن را در کارگاه انبار نمود و بعداً مورد استفاده قرار داد. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

آسفالت سرد چیست کاربرد آن در راهسازی جاده سازی
آسفالت سرد از اختلاط سنگدانه ها با قیرهای محلول، قیرآبه ها و یا قطران در دمای محیط تهیه و در همین دما پخش و متراکم می شود. سنگدانه ها در زمان اختلاط با قیرآبه می تواند مرطوب باشد ولی برای قیرهای محلول، رطوبت مصالح باید در دمای محیط و یا تحت اثر حرارت خشک شود. مخلوطهای آسفالت سرد که با قیرهای محلول غلیظ مانند 3000 -MC و یا 3000 -SC تهیه می شود عملاً مانند آسفالت گرم باید در حرارت 95 درجه سانتیگراد یا بیشتر با قیر مخلوط شده و در محدوده همین دما، پخش و متراکم شود.

طبقه بندی آسفالت سرد
آسفالت های سرد را می توان بر حسب عوامل زیر طبقه بندی کرد:

1- روش تهیه و اجرا آسفالت
2- دانه بندی آسفالت سرد

طبقه بندی آسفالت سرد از لحاظ روش تهیه و اجرا
آسفالت سرد را برحسب روش تهیه و اجرا می توان به دو دسته تقسیم نمود:

آسفالت سرد کارخانه ای
آسفالت سرد مخلوط درمحل
آسفالت سرد کارخانه ای


آسفالت سرد کارخانه های ثابت و مرکزی آسفالت تهیه و سپس برای پخش به محل مصرف حمل می-شود. در کارخانه های آسفالت سرد، کنترل های لازم جهت تنظیم دانه بندی، توزیع سنگدانه ها و اختلاط با قیر مشابه آسفالت گرم رعایت می شود. البته هنگامی که از قیر امولسیون استفاده شود، مشروط بر آن که رطوبت مصالح بیش از 3درصد نباشد، مراحل حرارت دادن و یا خشک کردن سنگدانه ها از چرخه عملیات ذکرشده غالبا حذف می گردد.معمولا آسفالت سرد کارخانه ای برای آنکه محصول از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، چه در شرایط مصرف قیرهای محلول و یا قیرهای امولسیون، مصالح سنگی حرارت داده می شود.

آسفالت

آسفالت سرد مخلوط در محل
آسفالت سرد مخلوط در محل به دو دسته تقسیم می شود:

الف- نوع مخلوط در محل، که سنگدانه ها در کنار و امتداد راه ریسه شده و روی آن قیرپاشی می شود و سپس عمل اختلاط و پخش با گریدر یا وسایل نظیر آن انجام می گیرد. آسفالت سرد که با قیرهای محلول تهیه می شوند، مخلوط آسفالتی آماده شده میبایست به دفعات لازم توسط ماشین آلات (لودر و گریدر) در هوای آزاد زیر و رو شده تا میزان حلال موجود در قیرهای محلول به حداقل ممکن کاهش یابد.

ب- نوع مخلوط در کارگاه سیار، که عمل اختلاط قیر و سنگدانه ها در کارخانه های سیار انجام و مخلوط تهیه شده برای پخش به محل مصرف حمل می شود.

دامنه کاربرد آسفالت سرد
آسفالت سرد دارای سه کاربرد است، که عبارتند از:

آسفالت سرد در ساخت راه ها
تعمیر و نگهداری روسازی ها
در موارد خاص نظیر کف مکانهای ورزشی


کاربرد آسفالت سرد در ساخت راه ها
آسفالت سرد در کلیه لایه های روسازی کاربرد دارد، مشروط بر آن که تمام ضوابط و معیارهای طراحی و محدودیت-های ترافیکی مسیر برای آن رعایت شود. این نوع آسفالت در قشرهای رویه، آستر و اساس قیری برای ترافیک سبک ومتوسط و در قشر اساس قیری برای ترافیک سنگین و خیلی سنگین می تواند مورد استفاده قرار گیرد.استفاده از آسفالت سرد در لایه رویه در شرایط ترافیک سبک و متوسط صورت می گیرد و اجرای آن برای شرایط ترافیک سنگین، به عنوان لایه اساس امکانپذیر است. در صورت تبدیل وضعیت ترافیک از حالت سبک و متوسط به سنگین برای مسیری که از این نوع آسفالت به عنوان لایه رویه در آن استفاده شده است، میبایست از آسفالت گرم به عنوان روکش برای جلوگیری از بروز خرابی استفاده نمود.

کاربرد آسفالت سرد در ترمیم و نگهداری راهها
لکه گیری خرابی های روسازی یکی از مهم ترین عملیات نگهداری راه ها می باشد. به طور کلی، استفاده از مخلوط آسفالتی گرم با کیفیت بالا، اگرچه هزینه بیشتری در بردارد، اما مناسب تر می باشد، اما از آنجاییکه در بسیاری مناطق،
امکان تولید و اجرای آسفالت گرم در سرتاسر سال وجود ندارد، عملیات لکهگیری را می توان با استفاده از مخلوطهایسرد دپو شده انجام داد.به طور کلی آسفالتهای سرد در تعمیرات موضعی نظیر لکه گیریها، پرکردن چاله ها، پرکردن ترکها و … به کار گرفته می شوند. به طورکلی دو نوع مخلوط آسفالت سرد برای عملیات لکه گیری و تعمیرات روسازی مورد استفاده قرار می گیرد.که عبارتند از مخلوط آسفالت سرد با مصرف فوری و مخلوط آسفالت سرد با مصرف غیر فوری. مخلوطهای آسفالت سردبا مصرف غیر فوری را می توان در اواخر تابستان یا اوایل پاییز، تولید و برای استفاده بعدی(در طول ماههای سرد سال)، فصل اول معرفی انواع آسفالت سرد و کاربرد آنها در مناطق دور دست ذخیره نمود. این مخلوطها بر حسب انواع قیر مصرفی در تهیه آسفالت سرد تا مدت شش ماه قابل استفاده است و بدون استفاده از حرارت، قابل کار می باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>