اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات گچ

گچ

صادرات رنگ پریده گچ از سواحل خلیج فارس

بالاترین ظرفیت صادرات گچ کشور در سواحل خلیج فارس، لنگ مشکلاتی مانند بالا بودن هزینه حمل و نبود اسکله تخصصی مانده است.

آن طور که رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان می گوید، این استان 38 معدن گچ دارد که در 6 ماه نخست امسال، 744 هزار تن استخراج از آنها انجام شده و در مجموع از این معادن در سال گذشته، بیش از یک میلیون و 880 هزار تن گچ استخراج شده است. براساس آمار اتاق بازرگانی بندرعباس، از ابتدای امسال، بیش از 493 هزار تن سنگ گچ به ارزشی حدود 6 میلیون دلار و افزون بر 16 هزار تن گچ بنایی به ارزش بیش از 463 هزار دلار، از هرمزگان صادرشده است، با این وجود مشکلات زیادی بر سر راه تولید و صادرات این محصول در استان هرمزگان وجود دارد.


خلیل قاسمی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در گفت وگو با صمت از مشکلات تولید و صادرات گچ در این استان سخن می گوید، به گفته وی، استهلاک زیاد ماشین آلات معدنی ازجمله گرفتاری های این استان در این زمینه است. آن طور که او می گوید، نبود اسکله صادراتی در شهرستان های بندر خمیر و بندر لنگه از دیگر مشکلاتی است که صادرات گچ هرمزگان را با مشکل روبه رو کرده است، این درحالی است که بیشترین میزان صادرات مواد معدنی استان هرمزگان به سنگ گچ اختصاص دارد.


قاسمی در این باره می گوید: درحال حاضر اسکله هایی در استان داریم اما اسکله های مواد معدنی، اسکله های ویژه ای هستند، نبود اسکله یا پایانه صادراتی مواد معدنی، باعث شده رقابت پذیری ما با کشورهای همسایه کم شود. به گفته او، نبود این اسکله تخصصی هم هزینه حمل را افزایش می دهد و هم از سرعت در حمل ونقل می کاهد، همچنین اسکله تخصصی، تجهیزات ویژه ای طلب می کند. وی اضافه می کند: در اسکله فعلی، محصولات کشاورزی جابه جا می شود و در کنار آن، محصولات معدنی هم تخلیه و بارگیری می شود، مهم این است که اسکله صادرات مواد معدنی باید اختصاصی باشد که در این باره هم هزینه، هم سرعت و هم دقت کار افزایش می یابد.


قاسمی می گوید: هزینه حمل مواد معدنی تا اسکله بندر شهید رجایی بسیار بالاست و نبود اسکله های صادراتی در بندرهای نزدیک تر به معادن گچ، صادرات این محصول را با مشکل مواجه کرده است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان از تحمیل هزینه های سنگین به معدنکاران و تولیدکنندگان در اثر مدت زمان زیاد بارگیری مواد معدنی به شناورها و وسایل حمل دریایی گلایه می کند، او همچنین نبود امکان انتقال مستقیم مبالغ حاصل از فروش را از مشکلات فعالان این بخش می داند.


آن طور که قاسمی می گوید، در زمینه حل مشکل صادرات گچ و سایر مواد معدنی استان، باید پایانه صادراتی مواد کانی و معدنی در استان راه اندازی شود. به گفته او این موضوع یکی از مصوبات دور دوم سفر رییس جمهوری سابق به هرمزگان بوده که هنوز اجرایی نشده است، همچنین احداث این اسکله از نیازهای مهم استان است که به توسعه صنعت استان کمک خواهد کرد.


رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان می گوید: برخی دستورالعمل های بازدارنده از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی وضع شده است که به کاهش راندمان تولید مواد معدنی و گچ هرمزگان منجر شده است، آن طور که او توضیح می دهد این دستورالعمل ها به خاطر جلوگیری از قاچاق سوخت اعمال شده و موجب تحمیل برخی هزینه ها بر تولید استان شده است.


نبود اتحادیه و صنف تولیدکننده و صادرکننده گچ، از دیگر مشکلاتی است که در مقابل صادرات گچ هرمزگان قرار دارد و نوعی رقابت منفی بین تولیدکنندگان این حوزه ایجاد کرده است، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان این را می گوید و تأکید می کند که در کنار احداث اسکله صادراتی تخصصی، باید به صنایع جانبی سنگ گچ، یعنی واحدهای فرآوری و تبدیلی روی آورد به گفته او در همین زمینه، نخستین واحد فرآوری گچ ساختمانی در ایام دهه فجر در استان راه اندازی خواهد شد.

اسکله صادراتی یا محل دپوی موقت
مشکلات تولیدکننده ها و معدنکاران گچ هرمزگان، به ویژه نبود اسکله صادراتی تخصصی را از یکی از اعضای اتاق بازرگانی هم پیگیری کردیم، محمد آشینه در گفت وگو با صمت می گوید: در بندرعباس برای صادرات سنگ گچ و گچ یا مواد معدنی، فقط اسکله شهید رجایی را داریم، در آنجا یک اسکله کوچک تر وجود دارد به نام اسکله بندر خلیج فارس، در این اسکله، مجموع سنگ گچ و گچ استان و حتی کشور، تخلیه و بارگیری می شود، البته با توجه به هزینه حمل ونقل و کرایه، به نظر نمی رسد صادرات گچ از استان های دیگر به صرفه باشد.


به گفته وی، به دلیل هزینه حمل، هر کدام از معادن سنگ گچ هرمزگان که فاصله کمتری با اسکله داشته باشند، از نظر درآمدی موفق تر خواهند بود. آن طور که آشینه می گوید، در اسکله بندر خلیج فارس محوطه ای در اختیار کسانی که کار صادرات سنگ گچ را انجام می دهند قرار داده شده که در حقیقت محل دپوی کالای آنها، یعنی سنگ گچ است، او می افزاید: صادرکنندگان گچ می گویند که این محل دپو، دائمی نیست و ممکن است از ما بخواهند که جابه جا شویم. به گفته آشینه این موضوع بر هزینه های آنها اضافه کرده است، همچنین در این محوطه، تنها یک سرسره برای بارگیری وجود دارد.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بندرعباس می گوید: از سوی دیگر یکی از مشکلات صادرکننده های گچ هرمزگان این است که از بهمن، عوارض بندری 50 درصد افزایش یافته است، این درحالی است که با توجه به وضعیت تحریم، کالای آنها به سختی فروخته می شود و صادرکنندگان قیمت را پایین می آورند و حتی در مواردی مشتری خارجی با آنها قرارداد نمی بندد که این امر، کل امنیت مالی صادرکننده را به خطر می اندازد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>