اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تولید کنندگان قلع در جهان

قلع و بازارهای منحصر به فرد آن

در میان فلزات پایه، قلع از بازار کوچک تری برخوردار است، به همین منظور دنباله روی نوسانات بازار دیگر فلزات پایه ای چون مس قرار می گیرد. اما این در حالی است که دارای قوی ترین عرضه و تقاضا در جهان است.

کل ذخایر قلع در دنیا 4/7 میلیون تن و منابع ناشناخته آن 1/10 میلیون تن تخمین زده شده است و این میزان ذخیره جهت استخراج با روند فعلی برای 40 سال آینده کفایت می کند. 60 درصد از این ذخایر در آسیا و 22 درصد آن در آمریکای جنوبی واقع است.

در واقع این دو منطقه بیش از 80 درصد کل ذخایر قلع دنیا را به خود اختصاص داده اند. کشورهای چین، مالزی، برزیل و تایلند به ترتیب دارای بیشترین ذخیره قلع در دنیا هستند. البته نا گفته نماند که علاوه بر چین و اندونزی یک سوم کل قلعی که در دنیا استخراج می شود از بانکا، جزیره بلیتونگ در شرق اندونزی و بستر این جزایر در دریا به دست می آید.

به دلیل وجود مشکلات معدنی موثر بر کشورهای مختلف که منجر به کاهش 9/2 درصدی تولید قلع تصفیه شده در جهان در نیمه اول سال گذشته شد و میزان تولید شش ماهه را به 117 هزار و 100 تن رساند، تا حدی تقاضا برای این کالا نیز برای مدتی راکد مانده بود. تولید معدنی قلع به دلایل گوناگونی توسط اکثر تولیدکنندگان به مشکلاتی برخورده که در نتیجه مانع شده که بازار آن با عرضه مازاد مواجه شود و در نهایت این موضوع تا حدی موجب تقویت قیمت قلع شد.

البته بخش دیگری از این بهبود قیمت به خصوص در نیمه دوم 2012 به دلیل رونق و تقاضای بالا برای این محصول بود. علاوه بر این، چندین پروژه جدید قلع نیز در جهان در دست اجراست، ولی به طور کلی حجم سالانه تولید این محصول از محل پروژه های مذکور چندان بالا نیست ولی این امیدواری وجود دارد که در آینده با افزایش میزان تولید و بهره برداری از این محصول، سطح تولید افزایش یابد.

مصرف قلع تصفیه شده در سال گذشته 383 هزار و 600 تن بود که 16 هزار و 900 تن کمبود را نشان می داد، اما پیش بینی می شود در سال جدید تولید به 353 هزار تن و تقاضا 363 هزار تن برسد که موید 10 هزار تن کمبود این محصول است. اما موسسه Barclays Capital ارقام دیگری را منتشر کرده است که به ترتیب 351 هزار و 359 تن تولید و تقاضا را نشان می دهد و 8 هزار تن کمبود را نشان می دهد.

البته در سال 2012 تقاضا در مقایسه با سال قبل از آن در اکثر نقاط جهان مانند آمریکا، اروپا و بخش اعظم آسیا از جمله ژاپن کاهش داشته است. چین در این میان یک استثنا است، درحالی که رشد آن شاید رو به کاهش باشد، ولی تقاضای قلع در آن کشور با 1/6 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به 55 هزار و 300 تن رسیده است.

شاید محدودیت هایی که در مصرف قلع وجود دارد، نرخ رشد مصرف این محصول را تا حدی کاهش داده باشد، اما از آنجا که نیمی از قلع دنیا برای ساخت لحیم مورد نیاز برای استفاده در محصولات الکترونیکی مصرف می شود، در بازار قدرت انحصاریتقاضاکننده این ماده معدنی، تولیدکنندگان تبلت ها و تلفن های هوشمندی هستند که مردم در سراسر دنیا در دست می گیرند.

بزرگ ترین تولید کنندگان

اندونزی تقریبا تمام قلع تولیدی خود را صادر می کند که بنا به گزارش های دولتی بیش از 90 درصد آن از بانکا و بلیتونگ می آید. این به آن معنا است که حجم زیادی از صادرات قلع از بانکا یا پیرامون آن سرچشمه می گیرد.

تولیدکنندگان قلع در اندونزی در ماه اوت اعلام کردند که صادرات را تحریم خواهند کرد تا قیمت ها را افزایش دهند که در نهایت با 20 درصد افزایش قیمت تقریبا به 21 هزار دلار در هر تن بالغ شد. بزرگ ترین تولیدکننده قلع در جهان چین است که 7 درصد از تولید قلع تصفیه شده آن در هفت ماهه اول سال 2012 کاسته شده است.

تولید جهانی قلع تصفیه شده در هفت ماهه نخست 2012 با 2/4 درصد کاهش به 203400 تن رسید. با وجود بازار آرام چین به دلایل کاهش تولیدات داخلی و تفاوت قیمت بورس های مختلف واردات چین بالا رفته است. این کشور 16707 تن در هفت ماهه اول سال 2012 وارد کرده است.

اکنون تحلیلگران معتقدند کاهش ظرفیت تولید قلع و رشد مصرف طی ماه های آینده باعث خواهد شد قیمت این فلز در پایان سال جاری یا اوایل سال آینده به بالاترین میزان برسد. اگر این پیش بینی تحقق یابد، قلع نخستین فلز پایه است که بار دیگر به اوج قیمت در اواسط سال 2013 خواهد رسید.تحلیلگران با توجه به اینکه همبستگی بالایی بین نوسان قیمت مس و این فلز وجود دارد این احتمال را می دهند که قلع بالاتر از هر فلزی رشد کند، زیرا عوامل بنیادین بازار برای رشد قیمت قلع بسیار مساعد است.

از ابتدای سال جاری تا کنون، نوسان قیمت قلع از دیگر فلزات اساسی بهتر بوده و سرمایه گذاران شاهد ثبات تقریبی قیمت آن بوده اند. قیمت قلع بیشترین تأثیر را از محدودیت ظرفیت تولید می پذیرد و اگر وضعیت کنونی تولید این فلز همچنان ادامه پیدا کند، عملکرد قیمتی آن بهتر از دیگر فلزات اساسی خواهد بود. پیش بینی می شود تولید قلع در سال 2013، حدود 6 درصد افزایش یابد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>