در ماه های اخیر عرضه اولیه پول یا ICO، در رسانه ها و کانال های همه جا ظاهر شده است و به شدت مورد بحث و انتقاد قرار گرفته است. در ادامه پس از تعریف ICO مواردی که باید برای راه اندازی یک ICO موفق در نظر گرفته شود، توضیح داده خواهد شد.
آی سی او (ICO) چیست؟
ICO یک روش جمع آوری پول است که در آن شرکت ها با هدف افزایش سرمایه برای پروژه هایشان، توکن های خود را ارائه می کنند. در یک ICO، یک شرکت تعداد مشخصی توکن را منتشر می کند. این توکن ها به سرمایه گذاران فروخته می شود و معادل ارزش آن، ارز رمزنگاری شده دیگر و یا فیات دریافت می شود. شرکت مذکور از بودجه به دست آمده برای توسعه محصول یا خدمات خود استفاده می کند و سرمایه گذاران با در اختیار داشتن توکن های این شرکت به نوعی سهام این شرکت را در اختیار دارند.
تنظیم دقیق اهداف
هر کمپین ICO اهداف خود را دارد و ضروری است که به وضوح اهداف پروژه خود را در وایت پیپر و نقشه راه (roadmap) خود توضیح دهد. این مستندات می تواند یک ICO را بسازد و یا آن را نابود کند. زیرا مستندات می توانند سرمایه گذاران بالقوه را متقاعد کنند که پروژه شما جدی و ارزشمند است.
وایت پیپر: این سند چشم انداز، محصول، ویژگی، معماری سیستم های آن، توسعه دهندگان و دیگر اطلاعات مربوط به ICO را توضیح می دهد. این سند باید حاوی اطلاعات تجاری و نظارتی پروژه شما و اینکه چه فناوری هایی در این پروژه پیاده سازی می شود، باشد. وایت پیپر به طور عمده به سرمایه گذاران بالقوه شما کمک می کند. بنابراین باید مطمئن باشید که تمامی اطلاعات مورد نیاز را به اختصار توضیح می دهید.
نقشه راه: این گزارش، جدول زمانی فعالیت های ICO شما را مشخص می کند و نشان می دهد که در هر زمان ICO باید در چه مرحله ای باشد.
یک تیم قوی تشکیل دهید
پروژه های موفق ICO همیشه توسط یک تیم حرفه ای که با دانش و تجربه بالا حمایت می شود. وجود گروهی از افراد با مهارت زیاد در پروژه شما، شانس شما را برای ایجاد یک محصول با کیفیت افزایش داده و به سرمایه گذاران شما این اطمینان را می دهد که محصول شما قابل اعتماد است. پروفایل و رزومه های اعضای تیم و لیست پروژه های قبلی را در وب سایت شرکت یا پروژه، قرار دهید. ICOهایی که لیستی از اطلاعات مربوط به توسعه دهندگان و پرسنل خود را ارائه نمی دهند، برای سرمایه گذاران غیر قابل اعتماد به نظر می رسند. به یاد داشته باشید که شهرت در کسب و کار بسیار مهم است.
ابزارهای ICO داشته باشید
شما برای پشتیبانی از کمپین ICO به ابزارهای دیجیتالی قابل اعتماد نیاز دارید. صدها تسهیل کننده وجود دارد که راهکارهای فنی جدیدی را به شرکت های تازه تأسیس ارائه می دهند. این راه کارها در حوزه مشاوره حقوقی، بازاریابی و مشاوره کسب و کار قرار دارند. BlockStarter پلتفرمی است که به شما این امکان را می دهد تا ایده های ICO را با سایر فعالان در حوزه بلاک چین در سراسر جهان به اشتراک بگذارید.
یک سایت با طراحی خوب داشته باشید
برای مشتریان بالقوه و سرمایه گذاران، وب سایت یک شرکت معرف آن شرکت است. برای اطمینان از کیفیت وب سایت زمان بگذارید تا مطمئن شوید که وبسایت شما به درستی کار می کند، تصاویر با کیفیت دارد و جا به جایی بین صفحات مختلف آسان است. یک وب سایت با طراحی ضعیف نشان می دهد که شرکت زمان و پول خود را صرف بازاریابی هوشمند و توسعه صفحات وبسایت نکرده است.
توکن مناسب داشته باشید
تصمیم بگیرید که توکن هایتان را روی کدام پلتفرم اجرا می کنید. ویوز و اتریوم از محبوب ترین تکنولوژی هایی هستند که در حال حاضر برای ICOها استفاده می شوند. علاوه بر این شما می توانید پلت فرم مبتنی بر بلاک چین خودتان را راه اندازی کنید. به این ترتیب شما می توانید تکنولوژی هایی را پیاده سازی کنید که به ویوز و اتریوم محدود نیستند. اطمینان حاصل کنید که ارزشی که برای توکن خود در نظر می گیرید معقول باشد تا با ایجاد انگیزه در سرمایه گذاران، آنها را برای سرمایه گذاری دراز مدت در پروژه خود تشویق کنند.
استراتژی قیمت گذاری داشته باشید
اهداف و انتظارات شما استراتژی قیمت گذاری شما را تعیین می کند. چهار روش قیمت گذاری اصلی وجود دارد:
قیمت نامعلوم: قیمت تعیین نمی شود، سرمایه گذاران با توجه به میزان مشارکتشان، کوین دریافت می کنند.
قیمت ثابت: توکن ها با قیمت ثابت خریداری می شوند، اما تنها پس از دوره انجماد قابل ترید شدن و خرید و فروش هستند.
حراج هلندی: اولین کوین هایی که صادر می شوند، گران تر هستند، اما ارزش آن ها به تدریج طی دوره سرمایه گذاری کاهش می یابد.
افزایش قیمت ICO: سریع ترین سرمایه گذاران توکن ها را با بهترین قیمت را خریداری می کنند.
از سرمایه گذاران خود حمایت کنید
افرادی هستند که دوست دارند شانس خود را در هر چیز جدیدی امتحان کنند، اما اکثر سرمایه گذاران نمی خواهند بیش از حد ریسک کنند. سرمایه گذاران خود را با استفاده از موارد زیر حمایت کنید:
تخفیف: همکاران اولیه همیشه باید نوعی تخفیف یا سود دریافت کنند
کیف پول Escrow: یک کیف پول دیجیتالی چند امضا است که نام تمام صاحبان کلیدی را نشان می دهد. برخی از این صاحبان اصلی خارج از این پروژه هستند و به عنوان ضمانت کننده عمل می کنند.
بازگشت سرمایه: تضمینی وجود ندارد که یک ICO همیشه موفق شود، بنابراین شما باید راه هایی را فراهم کنید که از طریق آنها سرمایه به حامیان کمپین شما بازگردد.
ایجاد کمپین PR
با توجه به روند رو به رشد ICO ها، قبل از شروع پروژه و در طی راه اندازی آن، به یک کمپین خوب PR نیاز دارید. یعنی استفاده از وبلاگ ها، رسانه های اجتماعی و انجمن های ارزهای رمزنگاری برای ارسال پست ها و نظرات با کیفیت بالا.
برای پشتیبانی از پروژه و و هدایت تمام ترافیک به سایت ICO، باید از کانال های بازاریابی مانند توییتر، فیس بوک، یوتیوب و لینکدین استفاده شود. می توانید از کانال های آنلاین مبتنی بر ارزهای دیجیتالی مانند Reddit و Bitcointalk استفاده کنید و توضیح دهید که چگونه ICO شما کار می کند. رسیدن به شهرت آنلاین بر پایه یک کمپین جامع PR است.