اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

باتری لیتیومی

باتری لیتیوم یون یک خانواده از باتری های قابل شارژ با تراکم انرژی بالا است و معمولا در لوازم الکترونیکی مصرفی استفاده می شود. بر خلاف باتری اولیه لیتیوم یکبار مصرف، LIB از ترکیب لیتیوم متصل شده به جای لیتیوم فلزی به عنوان الکترود استفاده می کند.

معمولا LIB ها به طور قابل توجهی سبک تر از سایر انواع باتری های قابل شارژ مشابه اندازه هستند. LIB ها به شدت در الکترونیک قابل حمل استفاده می شود. این باتری ها معمولا در PDA ها، آی پاد، تلفن های همراه، لپ تاپ ها و غیره یافت می شود.

باتری لیتیومی یونی چیست ؟

باتری لیتیوم یون یک سلول الکتروشیمیایی است که در اتوموبیل ها، دوربین های دیجیتال، کامپیوترها، ساعت ها استفاده می شود. پایین را بخوانید تا بدانید که این باتری ها از داخل چگونه کار می کنند.
باتری های لیتیوم -یون به دلیل وزن سبکشان در بسیاری از دستگاه های الکتریکی مانند گوشی ها، پخش کننده های MP3، لپ تاپ ها  مورد استفاده قرار می گیرند.

این باتری ها قابل شارژ هستند و در مقایسه با سایر باتری ها دارای چگالی انرژی بالایی هستند. مقدار انرژی ذخیره شده در باتری ها در واحد حجم مقدار بالایی است و نوع انرژی ذخیره شده در آن ها از نوع انرژی الکتروشیمیایی است. این نوعی انرژی الکتریکی است، که از مواد شیمیایی از طریق واکنش های شیمیایی ناشی می شود. از دست دادن انرژی نیز به آرامی رخ می دهد.

عملکرد یک سلول الکتروشیمیایی

عملکرد اولیه هر نوع سلول الکتروشیمیایی متشکل از دو عنصر مهم الکترودها و الکترولیت ها است. آنود و کاتود دو الکترودی هستند که انرژی الکتریکی یون ها را هدایت می کنند. آنود به انتهای منفی باتری وصل است در حالی که کاتود به انتهای مثبت باتری وصل است.

الکترودها در الکترولیت ها واقع هستند، که به عنوان محیط مایع برای حرکت یون ها عمل می کند. الکترولیت به عنوان یک بافر عمل می کند و به واکنش های شیمیایی در باتری کمک می کند. حرکت الکترون ها در داخل الکترولیت و در بین الکترودها باعث ایجاد جریان الکتریکی می شود.

یک باتری لیتیومی یونی چگونه کار می کند؟

آنود و کاتود چنین باتری هایی به ترتیب از کربن و اکسید لیتیم ساخته شده اند. الکترولیت از نمک های لیتیم ساخته شده است که در حلال های آلی محلول ساخته شده اند. مواد آنود بیشتر گرافیت هستند و مواد کاتود می تواند هر کدام از این مواد باشد:

اکسید کبالت لیتیم، فسفات لیتیم آهن یا اکسید منگنز لیتیم. الکترولیت هایی که معمولا استفاده می شوند از نمک لیتیم مانند لیتیم هگزافلوروفسفات، لیتیم تترافلوئوروبات، لیتیم پرکلرات هستند، که در حلال های عالی مانند اتیلن کربنات، کربنات دی متیل، دی اتیل و محلول کربنات حل شده اند.

الکترولیت مورد استفاده در آن ها یک محلول غیر آبی است، زیرا در محلول آبی، لیتیم  با آب به فرم هیدروکسید لیتیم و گاز هیدروژن به شدت واکنش نشان می دهد، که این امر اصلا مدنظر نیست.در طول شارژ، یون لیتیم از کاتود به سوی آنود حرکت کرده و در لایه آنود ساکن می شود.

جریان یون لیتیم از طریق الکترولیت است. وقتی این فرایند انجام می گیرد، باتری شارژ می شود و انرژی الکتریکی در آن ذخیره می گردد. در طی فرایند تخلیه، لیتیوم یون از طرف آنود به طرف کاتود بر می گردد. وقتی که باتری پر می شود، حرکت جریان های الکترونی مخالف به طرف لیتیم یون ها، در مدار بیرونی انجام می گیرد.

با توجه به حرکت این الکترون ها، جریان الکتریکی تولید می شود. در واقع، اختلاف پتانسیل و مقاومت که بین الکترودها ایجاد می شود، باعث می شود که جریان الکتریکی به حرکت در آید. وقتی که باتری از طریق یک منبع خارجی شارژ می شود، حرکت یونی اتفاق می افتد.

مدارهای مختلفی که در داخل باتری حضور دارند:

  • کنترل کننده IC: این مدار بر ولتاژ و سطح جریان در باتری نظارت می کند.
  • کنترل کلید: این کلیدها از ترانزیستورهای اثر میدانی ساخته شده اند، که پس از دریافت سیگنال از کنترلر IC فرایند شارژ یا تخلیه را قطع می کند.
  • فیوز: هنگامی که دمای سوئیچ کنترل از میزان معینی بالاتر می رود، فیوز جریان جاری را قطع می کند. این عمل باتری را از جریان بیش از حد حفظ می کند.
  • ترمیستور: جریان جاری در باتری به کمک ترمیستور کنترل می شود، که مقاومت آن با توجه به جریانی که از آن میگذرد می تواند متفاوت باشد.
  • سوئیچ مثبت ضریب دما: سوئیچ همچنین در برخی باتری های لیتیم -یون به جای ترمیستور، برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد مدار استفاده می شود.


ظرفیت باتری به عنوان مثال، میزان شارژی که می تواند ذخیره کند، بستگی به سطح الکترود استفاده شده دارد. تعداد چرخه های شارژ و تخلیه زیاد است و همچنین سرعت شارژ زیاد است. اما مشکل انفجار بر اثر دمای بیش از حد وجود دارد. توصیه می شود که هرچند وقت باتری را جایگزین کنید، تا از انفجار آن جلوگیری شود.

کاربرد باتری های لیتیومی یونی در دوربین مینی دی وی چیست ؟

خوب کاربرد این باتری ها در بعضی از این دوربین ها می باشد مثل مدل های QQ6 و QQ5 که از باتری لیتیومی یونی در آنها استفاده شده است، و خوب بدیهی است که زمان طولانی تری فیلمبرداری می کنند، و از طرفی عمر مفید این باتری ها بسیار زیاد می باشد، که این موضوع برای این دوربین ها ویژگی خیلی خوبی می باشد.

در برخی از مدل های قدیمی تر نیز از این باتری استفاده شده است، که به خاطر اینکه در بازار ایران موجود نمی باشند، تیم فنی مینی دی وی پرو به آنها نمیپردازد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>