اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

پتاسیم هیدروکسید

پتاسیم هیدروکسید ترکیبی معدنی با فرمول KOH است که بیشتر با نام پتاس شناخته می شود. پتاس در کنار سدیم هیدروکسید یا سود سوزآور از قوی ترین بازها به شمار می روند.

پتاسیم هیدروکسید استفاده های صنعتی بسیاری دارد که بیشتر این کاربردها بر پایه ی خاصیت سوزآوری و واکنش با اسیدها است. برآورد تولید جهانی پتاسیم هیدروکسید در سال 2005 حدود 700 تا 800 هزار تن بود. به طور کلی در سطح جهانی، تولیدات سدیم هیدروکسید حدوداً 100 برابر بیشتر از تولیدات پتاسیم هیدروکسید است.

از دیگر مصارف شایان ذکر پتاس می توان به این موضوع اشاره کرد که از آن در تولید اکثر صابون های مایع و همچنین برای تولید بسیاری از مواد شیمیایی حاوی پتاسیم استفاده می شود. پتاسیم هیدروکسید جامد و سفید رنگ بوده و به شکل خطرناکی خاصیت خورندگی دارد. بیشتر نمونه های تجاری این ماده ی شیمیایی در حدود 90 درصد خلوص دارند و 10 درصد دیگر حاوی آب و کربنات ها است.

ویژگی ها و ساختار

پتاسیم هیدروکسید معمولاً به شکل پلت های شفاف رنگی به فروش می رسد که سطح شان در تماس با هوا حالت چسبناک پیدا می کند؛ چرا که پتاس خاصیت هیگروسکوپی یا نم بینی دارد.یعنی از فضای پیرامون خود مولکول های آب را جذب می کند.

به علاوه نمونه های تجاری پتاسیم هیدروکسید معمولاً دارای مقادیر متفاوتی ناخالصی متشکل از آب و کربنات ها هستند.حل شدن پتاسیم هیدروکسید در آب بسیار گرما زا است. محلول های آبی غلیظ این ماده گاهی قلیاب پتاسیم نامیده می شوند. حتی در دماهای بالا، پتاس جامد به سادگی دهیدراته نمی شود.

ساختار پتاسیم هیدروکسید

فرمول شیمیایی پتاسیم هیدروکسید KOH بوده و وزن مولی آن 56.11 گرم بر مول است. ساختار پتاسیم هیدروکسید متشکل از یک پیوند یونی میان پتاسیم و آنیون هیدروکسیل بوده و ساختار کریستالی پتاس جامد مشابه با سدیم کلرید است.

پایداری دمایی

برخلاف سدیم نیترات، پتاسیم هیدروکسید پایداری دمایی بالایی را از خودش نشان می دهد. گونه ی گازی پتاس حالت دیمری دارد. به دلیل پایداری بالا و نقطه ی ذوب نسبتاً پایین، معمولاً به شکل پلت یا میله ای تولید می شود که هم سطح تماس کمتر و هم نگهداری و حمل ونقل آسان تری دارد.

ویژگی های فیزیکی

محلول پتاسیم هیدروکسید شفاف بوده و خورنده ی فلزات و سطوح است. پتاس جامد به صورت پلت، میله ای یا تکه ای است که رنگی سفید داشته و بی بو است. دمای ذوب این ماده بین 360 تا 380 درجه ی سانتی گراد است. در آب، اتانول، گلیسیرین و کمی در اتر حل می شود. همانطور که پیشتر هم اشاره شد، خورنده است و خاصیت نم بینی دارد.

حل شدن پتاسیم هیدروکسید در آب و الکل و همچنین واکنش با اسیدهای دیگر گرمای زیادی تولید می کند.کربن دی اکسید و رطوبت هوا را جذب می کند و قابلیت اشتعال زایی نیز ندارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>