اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

تصور کنید چه اتفاقی می افتاد اگر معاملات ارزهای دیجیتال هیچ کارمزدی نداشت و هیچ صرافی هک نمی شد! غیر واقعی و سورئال به نظر می آید؟ پس جالب توجه است بدانید که به زودی این اتفاق با استفاده از مبادلات اتمی در دنیای کریپتو رخ خواهد داد و دیگر هیچ هک یا کارمزدی وجود نخواهد داشت!

در حوزه کریپتو، داستان هک شدن صرافی موضوع جدیدی نیست. چنین اتفاقاتی به این دلیل رخ می دهد که صرافی های متمرکز، خدمات معاملات را ارائه می دهند. این صرافی های متمرکز همچنین می خواهند با استفاده از کاهش کارمزدهای معاملات خود سود و سرمایه بیشتری به دست آورند و این درحالی است که صرافی غیرمتمرکز هنوز وجود ندارد.

اگر هیچ کارمزدی برای معاملات وجود نداشته باشد، سپس هیچ انگیزه ای برای داشتن صرافی های متمرکز وجود نخواهد داشت و در این صورت هیچ صرافی و هیچ حمله هک مرتبط با آن وجود نخواهد داشت. برای به تحقق پیوستن موارد ذکر شده، فناوری جدیدی به نام مبادلات اتمی یا (atomic swaps) به وجود آمده است که به وسیله آن حوزه کریپتو امن تر و کامل تر خواهد شد.

مبادله اتمی چیست؟
مبادله اتمی یک فناوری قرارداد هوشمند و کریپتوگرافیک است که به طرفین قرارداد اجازه می دهد تا بدون خطرات پیش فرض یا عدم پرداخت یکی از طرفین در قرارداد، توکن یا ارزهای دیجیتال مختلف را مبادله کنند. قسمت جالب توجه زمانی است که مبادله یا معامله بین طرفین قرارداد می تواند به روش قابل اعتمادی صورت گیرد و دیگر نیازی به شخص ثالث یا مدیریت حساب اسکرو نمی باشد و همچنین هیچ خطر پیش فرض یا عدم پرداختی دو طرف را تهدید نمی کند. در این نوع مبادله، هیچ کدام از طرفین نمی توانند بدون اینکه معامله کامل شود به پول پرداختی دسترسی داشته باشند و این امر توسط قراردادهای هوشمند قدرتمند و کریپتوگرافیک مبادله اتمی تضمین شده می باشد. در علم رایانه، به آن اتمی می گویند زیرا معامله به صورت کلی/فردی رخ می دهد و برخلاف چیزی است که ما در صرافی های متمرکز داریم و یا حساب های اسکرویی صرافی ها (مانند لوکال بیت کوین) می باشد.

بنابراین، در صورت شرکت در یک مبادله اتمی، آن معامله یا اتفاق می افتد و هر دو طرفین کوین های خود را دریافت خواهند کرد و یا معامله اصلا صورت نمی گیرد. به عبارت دیگر هیچ حد وسطی در مبادله اتمی وجود ندارد. مبادلات اتمی همچنین مبادلات اتمی میان زنجیره نیز نامیده می شوند و بدان معناست که دو ارز دیجیتال متفاوت که در زنجیره های مختلف وجود دارند می توانند به طور اتمی بدون حضور شخص سوم قابل اعتماد مبادله کنند و هیچ کارمزد معامله یا مبادله وجود ندارد.

توجه: کسب و کارهای مختلف که این فناوری را اجرا می کنند، می توانند ساختار کارمزدی را برای ارئه چنین خدماتی اضافه کنند زیرا این مبادلات تنها می توانند توسط خط فرمان انجام شوند و آنطور که انتظار می رود کاربر پسند نمی باشند. حتی اگر در این صورت شرکت ها کارمزدهای کمی هم از شما بگیرند، این روش امن تر از معامله یا مبادله در صرافی های متمرکز می باشد.

چرا مبادله اتمی برای رشد صنعت ارز دیجیتال اهمیت دارد
مبادلات اتمی روش جدیدی را برای معامله کریپتو فراهم می کنند. این فناوری می تواند هنگامی استفاده شود که دو طرف قرارداد باید معامله OTC خیلی بزرگ یا خیلی کوچک ایجاد کنند. تصور کنید که می خواهید 1000 بیت کوین (BTC) با 50 هزار لایت کوین (LTC) مبادله کنید. مطمئنا شما یا از صرافی متمرکز که مستعد به هک می باشند استفاده خواهید کرد و یا به یک مدیر حساب اسکرو اعتماد می کنید. در این مورد با استفاده از فناوری مبادله اتمی، می توانید بدون اعتماد به صرافی یا خدمات حساب اسکرو 1000 بیت کوین (BTC) را با 50 هزار لایت کوین (LTC) مبادله کنید. همچنین می توانید 100 درصد مطمئن باشید که حتی اگر معامله موفقیت آمیز نبود، شما به دلیل فناوری مبادله اتمی 1000 بیت کوین (BTC) خود را از دست نخواهید داد. اگر این تراکنش های اتمی صورت گیرد، درون زنجیره اتفاق می افتد و از این رو به تمام محدودیت هایی که درحال حاضر دو زنجیره دخیل با آن مواجه هستند غلبه می کند. به عنوان مثال در مبادله اتمی بیت کوین/ لایت کوین (LTC/BTC) هزینه ماینر بلاک چین مربوطه کم خواهد شد و در هنگام معامله اتمی، زمان تکمیل معامله به حافظه بیت کوین (Bitcoin’s mempool) مربوط می باشد.

مبادلات اتمی معروف
در حال حاضر تعداد کمی مبادلات اتمی انجام شده اند که برخی از آنها عبارتند از:

  • مبادله اتمی لایت کوین و دکرد (Decred) که در سپتامبر 2017 رخ داد.
  • مبادله اتمی لایت کوین و ورت کوین که آن هم در ماه سپتامبر انجام شد و هنوز بر روی آن کار می کنند.

مبادلات اتمی در چه جایگاهی قرار دارند

مبادلات اتمی هنوز یک توسعه جدید می باشد. به همین دلیل است که آنها همچنان مورد بحث ها، تصحیح و آزمایش می باشند. به طور واضح آنها هنوز وارد مسیر اصلی نشده اند. چندین محدودیت در مبادلات اتمی درون زنجیره موجود می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

  • هر دو ارز دیجیتالی که مبادله می شوند باید الگوریتم هش یکسانی داشته باشند.
  • هر دو ارز دیجیتال باید از قرارداد هوشمند مبتنی بر زمان (time lock) پشتیبانی کنند.

شما به مهارت های برنامه نویسی ویژه ای نیاز دارید تا در حال حاضر بتوانید از مبادلات اتمی استفاده کنید. این محدودیت ها مانع بزرگی برای همه گیر شدن و اتخاذ این فناوری است اما نیازی نیست که نگران آنها باشید زیرا صنعت کریپتو به خوبی از تمام آنها آگاه می باشد. به همین دلیل است که راه حل مبادلات اتمی خارج زنجیره توسط شبکه لایتنینگ، همچنان برای پذیرش و همه گیر شدن تصحیح و آزمایش می شود. مبادلات اتمی خارج زنجیره بر روی تمام چالش ها و محدودیت هایی که توسط مبادلات اتمی درون زنجیره ایجاد شده، غلبه خواهد کرد.

آینده مبادلات اتمی
می توان گفت آینده مبادلات اتمی بسیار روشن است. امیدواریم شاهد حضور خدمات یا صرافی های غیرمتمرکزی باشیم که هر دو مبادلات اتمی درون زنجیره و خارج زنجیره را با توجه به شایستگی آنها پر نفوذ تر و کل اکوسیستم را ایمن تر کنند. مورد دیگری که این خدمات مبادله اتمی بر روی آن تمرکز خواهد داشت تجربه کاربر خواهد بود، که درحال حاضر استفاده از آن برای افرادی که دانش فناوری را ندارند مشکل می باشد. برخی خدمات مانند مبادلات اتمی کومودو که به صورت متفاوت کار می کند و آلتکوین آی او (Altcoin.io) که مبادلات اتمی بیت کوین/اتر (ETH/BTC) را آزمایش می کند، در مراحل ابتدایی و رو به رشد قرار دارند. با این حال پیش نمای رابط کاربری آلت کوین بسیار مرتب می باشد:

مبادله اتمی آلت کوین
در آخر اینکه جالب توجه خواهد بود که چگونه این فناوری همه گیر خواهد شد، زیرا این فناوری پتانسیل ایجاد خدمات چالش برانگیزی را دارد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>