اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

نساجی

صادرات و واردات در صنعت نساجی:
نساجی یکی از قدیمی‌ترین صنایع ایران است که ضمن پاسخ گویی به نیازهای داخلی، با صادرات منسوجات مختلف موجب افزایش ذخایر ارزی نیز می‌گردد.

صنعت نساجی تمامی مراحل مربوط به ایجاد الیاف، تبدیل الیاف به نخ و تبدیل نخ به پارچه را دربرداد. درگذشته صنعت نساجی تنها در تولید نخ خلاصه می‌شد اما امروزه تولید انواع پوشاک را نیز شامل می‌شود.

باید به این نکته توجه داشت که انقلاب صنعتی، نقش قابل توجهی در رشد صنعت نساجی داشته است و صادرات و واردات در صنعت نساجی در بازارهای بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد.

نساجی

تاریخچه صنعت نساجی در ایران:
همان طور ک گفته شد نساجی یکی از قدیمی‌ترین صنایع ایران است و پیشینه آن به شش هزار سال قبل باز می‌گردد.

پارچه‌های مخمل، ترمه، زری و جاجیم در گذشته نشان می‌دهند که مردم ایران از همان ابتدا از فن ریسندگی آگاه بوده‌اند. یکی از عجیب‌ترین پارچه‌های تولیدی، به زمان صفویه باز می‌گردد.

مخمل‌های تولیدی در زمان صفویه از شهرت غیر قابل وصفی برخوردار بوده اند و تاکنون کسی قادر نبوده است محصولی به آن زیبایی تولید کند.

در حال حاضر شهرهای یزد، خراسان، مازندران، خوزستان و گلستان، مراکز تولید پارچه‌های دستباف در کشور می‌باشند و پارچه‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین کالاهای صادرات و واردات در صنعت نساجی محسوب می‌شوند.

نساجی

مواد اولیه نساجی:
الیاف نساجی دارای انواع گوناگونی است و به دو صورت طبیعی و مصنوعی قابل دسترس می‌باشد. الیاف طبیعی با ریشه حیوانی مانند پشم و ابریشم و الیاف طبیعی با ریشه گیاهی مانند پنبه و کتان موجود است.

الیاف مصنوعی نیز مانند نایلون و پلی استر، به عنوان مواد اولیه در صنعت نساجی مورد استفاده قرار می‌گیرند. نکته مهم در این صنعت، توجه به قیمت مواد اولیه است، هر چه قیمت مواد و هزینه‌های اولیه افزایش یابد، قیمت تمام شده انواع منسوجات نیز افزایش خواهد یافت. کیفیت مواد اولیه، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارکنان صنعت نساجی محسوب می‌شود.

نساجی

دلایل وجود بحران در صنعت نساجی ایران:

  • فرسودگی و خرابی ماشین آلات و تجهیزات کارخانه ها.
  • واردات انواع گوناگونی از منسوجات به صورت قانونی و غیر قانونی.
  • محدودیت و اختیارات کم مدیران دولتی در تصمیم گیری.
  • عدم شناخت نیاز مشتری و توجه به آن.
  • هزینه های گزاف تولید نظیر مواد اولیه، قطعات ماشین آلات و پرداخت عوارض.
  • نیاز به سرمایه و عدم سرمایه گذاری سرمایه داران در این صنعت.
  • محدودیت های مربوط به حاشیه سود.
  • منسوجات سازگار با محیط زیست.

صنایع نساجی، یکی از خطرناک‌ترین صنایع از لحاظ اکولوژی در جهان شناخته می‌شوند به همین دلیل استفاده از منسوجات سازگار با محیط زیست از اهمیت بسیار زیادی در این صنعت برخوردار می‌باشد. در مراحل تولیدی نظیر رنگ بری و رنگ رزی، پارچه یک ترکیب سمی تولید می‌کند که این سم تأثیرات بسیار مخربی بر روی اکو سیستم دارد. بنابراین بهترین راه حل برای از بین بردن این خطرات، استفاده از منسوجات سازگار با محیط زیست است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>