اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

ترکیبات کلسیم و کاربرد آنها

ترکیبات کلسیم و کاربرد آنها

عموما می بایست که از ترکیبات سدیم نسبت به ترکیبات کلسیم، بیشتر استفاده شود، لکن با مقایسه قیمت این دو ترکیب با یکدیگر، در بسیاری از موارد از ترکیبات کلسیم استفاده می شود. در هر صورت باید توجه داشت که آهک قلیایی ارزان تری، نسبت به هیدروکسیدسدیم محسوب می شود. از ترکیبات مهم کلسیم می توان به موارد زیر اشاره نمود:

هیدرید کلسیم

این ترکیب در اثر واکنش مستقیم با هیدروژن در C400˚ حاصل می گردد و با آن می توان بسیاری از اکسیدهای معدنی مانند رویتل و بدلیت را تا حد فلز مربوطه احیا کرد همچنین می توان با استفاده از این ترکیب، کلریدکلسیم را به سدیم احیا و مونوکسید کربن را به فرم آلدهید تبدیل نمود هر به عنوان یک عامل متراکم کننده درتبدیل استون به اکسید مزیتلین و به عنوان کاتالیزور هیدروژناسیون در تبدیل اتیلن به اتان نفش دارد.

اکسید و هیدروکسید کلسیم

اکسید کلسیم  را می توان به وسیله تجزیه حرارتی کربنات معدنی این عنصر در کوره های بلند در فرآیندی مداوم تولید نمود.

برای تهیه هیدروکسید کلسیم نیز می توان از هیدرولیز اکسید آن استفاده نمود. از هیدروکسید کلسیم، به عنوان قلیا در مواردی که نیاز باشد استفاده می گردد.

سیلید کلسیم

برای تهیه سیلید کلسیم می توان در یک کوره الکتریکی از اثر آهک برسیلیکا و یک زغال احیا کننده استفاده نمود. این ماده به عنوان عامل اکسیژن زدایی از فولاد، بسیار مفید می باشد.

کربید کلسیم

برای تهیه این ترکیب می توان مخلوطی از آهک و کربن را در یک کوره الکتریکی تحت درجه حرارت C˚3000 قرار داد. کریبد کلسیم در اثر هیدرولیز استیلن تبدیل می گردد که استیلن یک ماده آغاز برای تهیه تعداد کثیری از مواد شیمیایی مهم در صنعت مواد شیمیایی آلی است.

کربنات کلسیم

در طبیعت، کربنات کلسیم تحت عناوین مختلف و به وفور یافت می شود. سنگ آهک ایسلند و کلسیت اساسا کربنات خالص هستند، در حالی که ماربل تا اندازه ای دارای ناخالصی می باشد.

اگر چه کربنات کلسیم کاملا در آب نامحلول می باشد، لکن در آبهای حاوی دی اکسید کربن، در حد قابل ملاحظه ای محلول است زیرا در اثر ترکیب با دی اکسید کربن به صورت بیکربنات درمی آید.

هالیدهای کلسیم

از جمله هالیدهای کلسیم، فلوئورید فسفر سانس، یکی از ترکیبات گسترده کلسیم می باشد، که با توجه به میزان شفافیت آن، نسبت به اشعه ماورای بنفش و مادون قرمز از کاربردهای با اهمیتی، در اسپکتروسکوپی برخوردار است.

از دیگر هالیدهای کلسیم، کلرید کلسیم است که به عنوان عامل خشک کننده و همچنین به دلیل قابلیت انحلال فوق العاده آن در آب سرد، در سیستمهای خنک کننده استفاده می شود. مضافا از کلرید کلسیم و هیپوکلریت کلسیم به عنوان عامل سفید کننده نیز استفاده می کنند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>