اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

بهترین روش صادرات کاشی سرامیک و چینی بهداشتی
با یک سری از کلاسهای صادرات همراه شما هستیم با موضوع صادرات محصولات ایرانی. و این جلسه می­ خواهم در مورد صادرات کاشی سرامیک و چینی­ بهداشتی با شما صحبت کنم و اساساً یک سری گزینه­ ها در مورد اینکه وقتی می­ خواهید یک کالا را برای یک صادرات و یا جنبه­ های صادراتیش در نظر بگیرید چه مزیت­هایی در مورد آن کالا بیشتر توجه داشته باشید تا بتوانید خروجی­ های بهتری از آن به دست بیاورید.
ما کالاهای مختلفی در ایران داریم که ظرفیت­های صادراتی بسیار عالی دارند و ما باید به این ظرفیت­های صادراتی آنها توجه کنیم.

سرامیک

مهم ترین نکته ­ای که درباره ظرفیت صادراتی کالاهای ایرانی وجود دارد این است که سعی کنیم کالاهایی انتخاب کنیم که بیس و متریالش در داخل ایران موجود باشد و نیاز نباشد برای صادرات این کالا مواد اولی ه­ای از خارج از ایران وارد بشود. یکی از این کالاها کاشی سرامیک و چینی بهداشتی است.

مزیت های صادرات کاشی سرامیک
همانطور که می­ دانید صنعت کاشی سرامیک ما در طی سالیانی که گذشته بسیار پیشرفت کرده و بسیار بهبود پیدا کرده است. متریال استفاده شده در کاشی سرامیک و چینی بهداشتی، متریال مواد معدنی مورد نیازش در داخل ایران موجود است و ما حتی این ماده معدنی را به کشورهای دیگر صادر هم می­ کنیم.

یعنی کسانی ممکن است تمایل داشته باشند خاک کاشی سرامیک که برای تولید کاشی سرامیک در ایران استفاده می­ شود، حتی این خاک هم ظرفیت صادراتی خیلی خوبی دارد و بازار داخلیش هم می ­تواند برای صادرات خوب باشد.

اما خود کاشی سرامیک بخاطر اینکه:

  • تمام مواد اولیه ­اش از داخل ایران تامین می ­شود.
  • سوخت داخل ایران ارزان است،
  • حمل و نقل داخل ایران ارزان است،
  • نیروی انسانی بسیار ارزان است.
  • تجهیزات و صنایعی که در این حوزه هستند آمادگی تولید این محصول را با ظرفیت خیلی بالایی دارند.
  • تنوع خوب و تجهیزات و ماشین­ آلات بسیار خوبی در این حوزه موجود هست.

ما می ­توانیم از این ظرفیت­ صادراتیش برای پیدا کردن بازارهای خوبی در این کالا استفاده کنیم.

این کالا به خاطر اینکه با:

  • رنگ و مدل
  • کیفیت
  • بسته بندی

می­ شود در قیمت­هایش تغییراتی ایجاد کرد و همین تغییرات عامل این می­ شود که شما بتوانید با سودهای خیلی بیشتر از معمول این کالا را صادر کنید.

از طرفی هم ما با توجه به اینکه مرزهای خروجی ایران و کشورهای همسایه ایران، ظرفیت این را دارند و درحال توسعه ­اند و نیاز به متریال اولیه برای ساخت و ساز دارند می­ تواند ظرفیت خوبی هم برای این کشورها و بازارهای هدف نزدیکمان باشد.

سرامیک

یکی دیگر از مزیت­های این کالا این است که شما می­ توانید این کالا را که دارید می­ فروشید متریالی دیگری مرتبط با ساخت و ساز هم به مشتری خودتان بدهید.

یعنی کسی که کاشی و سرامیک در حجم زیاد می ­خرد متریال ساخت و ساز از چسب کاشی گرفته تا زیرساخت آن حالا مثل سیمان و امثال آن که زیاد استفاده می­ شود تا ایزوگام مورد استفاده در زیرساختش را حتی به آنها بفروشید. شیرآلات و تجهیزات مرتبطش را می ­توانید به آنها بفروشید و این مشتری مصرف کننده محصولات دیگری هم در حوزه ساختمان و ساخت و ساز هست.

یکی دیگر از گرایشهایی که من به آن خیلی علاقه ­مندم و می­ تواند برای کسب و کار و تجارت جذاب باشد گرایش­هایی است که محصولات همپوشانش زیاد است.

محصولات ساختمان جذابیتش در همین است که محصولات همپوشانش زیاد است و از طرفی هم می­ شود با یک حوزه شروع کرد. یعنی شما اگر درب ساختمان دارید، اگر کاشی و سرامیکش را گرفتید، اگر سیمانش را گرفتید، اگر سنگش را گرفتید کار کنید، اگر کلید و پریز و تجهیزات روشنایی­ اش را گرفتید کار کنید و هر قسمتی از تجهیزات ساختمانی را که گرفتید کار کنید می ­توانید متریال دیگر آن را هم تهیه کنید و مشتری در صورتی که ببیند شما می­ توانید با تأمین قوی در این حوزه با آنها پیش بروید خواه ناخواه تمایل این را دارد که با شما کار کند و محصولش را از شما تأمین کند تا اینکه از کسی دیگر.

در ایران نزدیک به 373 میلیون متر مربع، طبق آماری که اینجا زده، ما ظرفیت تولید کاشی سرامیک داریم و تولید شده در واقع و 104 هزار تن هم چینی آلات بهداشتی تولید شده که این محصول هم ظرفیت­های خیلی مهمی داشته است.

بیشتر استانهای یزد، قزوین و اصفهان تولید کننده ­های خیلی معروف این محصول بوده ­اند. اگرچه در استانهای دیگر هم هست. من خودم در استان خراسان چندتا تأمین کننده خیلی قَدَر می­ شناسم، در چند استان دیگر هم هستند تولیدکننده­ های خیلی خوبی که دارند کار می­ کنند و ظرفیتهای خودشان را استفاده می­ کنند.

ارزش این کالاها براساس میزان صادراتی که بوده است در کل 25 میلیارد دلار است، 25 هزار میلیون دلار است و شما می­ توانید از این 25 هزار میلیون دلاری که در واقع دارد یک درصد از سهمش را بگیرید. این کل بازار جهانی است که حالا ایران چیزی که دارد اینجا نشان می­ دهد 40 میلیون دلار صادراتش است بین این 25 هزار میلیون دلار، یعنی 4 صدم میلیارد دلار در واقع سهم صادراتش بوده است.

کشورهای عمده صادر کننده، کشوری مثل چین با 9000 میلیون دلار، ایتالیا با 4800 میلیون دلار.

ارزش صادراتی کاشی و سرامیک 25 میلیارد دلار است که ایران فقط 0٫04 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.
حالا جالبش این است که من این مسئله را بررسی کرده بودم که کشورهای دنیا اگر نگاه کنید می­ بینید که چین و ایتالیا سهم­شان را در بازار دنیای در حال توسعه گذاشته­ اند، اسپانیا سهمش را در حال توسعه گذاشته و این حجم را افزایش داده است. و بازار دنیا چون می­ گویم کشورهای دنیا درحال توسعه هستند، ساخت و سازهایشان در حال بهینه شدن است، نیاز دارند به این متریال و این ماده اولیه برای ساخت و سازشان.

و می­ گویم ما مزیت­های خیلی خوبی داریم در زمینه تولید این محصول. این کشورها را اگر شما نگاه کنید می ­بینید مثلاً چین آمده 9 میلیارد دلار صادرات داشته، من آمدم چین را نگاه کردم ارزش میزان هر مترمربعی که در سایت Trade map زده بود متر مربعش را دیدم و از آن طرف ایتالیا هم مترمربع شده است.

ایتالیا مثلاً اگر بگوییم 1000 مترمربع صادر کرده، چین 5000 مترمربع صادر کرده است اما ایتالیا همان محصول را با کیفیت خیلی بالا با قیمت 5 برابری فروخته، اما چین با یک پنجم قیمت فروخته است. اما هردوتا سهم بازار خیلی مهمی دارند.

یعنی شما سهم بازار 4800 میلیون دلاری ایتالیا را هم در نظر بگیرید، سهم بازار 9000میلیون دلاری چین را هم درنظر بگیرید.

پس بازار دنیا الان هم جنس ارزان می­ خواهد هم جنس گران. و این عددش هم عدد بزرگی است که حالا بعد می توانید متوجه بشوید بازارهای ارزان کجا هست، بازارهای گران کجا هست؟ و با توجه به همان بازارها می ­توانید این را بررسی کنید.

سرامیک

مزیت های صادرات کاشی سرامیک
برای اینکه بتوانید در Trade map ببینید می ­توانید آنجا HS Code­ اش را بزنید و بتوانید براساس HS Code­ به شما نشان می­ دهد که این کالا براساس حجم، حالا واحدهای مختلف دارد، متر دارد، بعضیها تن است، بعضیها مترمکعب است، شکل­های مختلف، بعضیها مثلاً دانه­ ای است و یا هرچیز دیگری که هست آنجا می ­زند واحد و بعد اینکه این محصول براساس این واحد چقدر صادرات شده از همان کشور و ارزش میانگین هر کالایی که داشته می فرستاده چقدر بوده و شما می توانید بر همان اساس بفهمید که این کالا در بازار جهانی چه وضعیتی دارد؟

آلمان، اسپانیا اینها جزو کشورهایی هستند که حجم خیلی زیادی صادرات داشته­ اند. آلمان 800 میلیون دلار حجم صادراتش بوده در مقابل ما که مثلاً 40 میلیون دلار حجم صادرات داشتیم. یعنی مقدار عددش را مقایسه کنید، این ظرفیت را برای ما کاهش داده و متأسفانه ما با وجود اینکه بازار کشورهای همسایه به این محصول نیاز دارند و استفاده از این محصول برای ساخت و ساز لازم است، چون اکثر کشورهای همسایه ما به لطف آمریکا در حال حاضر خرابیهایی بیشتر ندارند که در خرابیها باید ساخت و سازش انجام بشود که این ساخت و سازها نیازمند این است که در توسعه از متریال جدیدی استفاده کنند و خب خودشان هم کارخانه­ ای برای خودشان نمانده که بخواهند خودشان بسازند یا از تجهیزات و ساخت و ساز خودشان استفاده بکنند.

و در نمودار در سال 2016 و 2017 شما می ­بینید که به ترتیب:

  • چین
  • ایتالیا
  • اسپانیا
  • آلمان
  • ترکیه
  • و ایران

صادرات داشته اند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>