اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

فلز وانادیم


اطلاعات اولیه

وانادیوم، عنصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن V و عدد اتمی آن 23 می باشد. وانادیوم، یک عنصر کمیاب نرم و هادی است که به صورت ترکیبی با کانی های خاصی یافت شده و برای تولید آلیاژهایی بکار گرفته می شود.

تاریخچه

وانادیوم توسط "Andres Manuel del Rio" که یک معدن شناس اسپانیایی بود، در شهر مکزیکو سیتی در سال 1801 کشف شد. او این عنصر را سرب قرمز نام نهاد.

با انجام آزمایشاتی وی ملاحظه کرد که رنگ این عنصر به دلیل وجود کروم می باشد؛ از این رو، این عنصر را Panchromium نام نهاد.وی بعدا این عنصر را به نام Erythronium تغییر داد، چرا که بیشتر نمکها با حرارت دادن قرمز می شدند.

یک شیمیدان فرانسوی اشتباها اعلام کرد که عنصر جدید del rio تنها یک کروم ناخالص است. Del Rio نیز گمان داشت که اشتباه کرده است و نظر شیمیدان فرانسوی را قبول کرد.

در سال 1831، سوئد وانادیوم را در اکسید جدیدی که وی به هنگام کار کردن با معادن آهن یافته بود دوباره کشف کرد. در همان سال "Friedrich W…r" کشف سابق Del Rio را تائید کرد.

وانادیوم فلزی در سال 1867، توسط "Henry Enfield Roscoe" که کلرید وانادیوم را با هیدروژن تقلیل کرد، به صورت جدا گانه به دست آمد.

نام وانادیوم از کلمه وانادیس، الهه زیبایی در اسکاندیناوی گرفته شده است، چرا که این عنصر در ترکیبات گوناگون رنگهای الوانی دارد.

پیدایش

وانادیوم هرگز به صورت آزاد در طبیعت یافت نمی شود. اما در 65 گونه کانی های گوناگون وجود دارد. وانادیوم همچنین در Bauxite و کربن نیز وجود دارد که حاوی ذخایری مانند نفت خام، زغال سنگ Oil Shale وTar می شود. طیف وانادیوم در نور خورشید و دیگر ستارگان نیز شناسایی شده است.

بیشتر وانادیوم تولید شده توسط تقلیل کلسیم از V2o5 در یک لوله فشار می باشد. وانادیوم معمولا به صورت محصولات جنبی به دست می آید. از این رو منابع جهانی از این عنصر حاکی از وجود ذخایر در دسترس نمی باشد.

خصوصیات قابل توجه

وانادیوم، فلز نرم و رسانا به رنگ سفید براق می باشد. این عنصر در برابر فرسودگی توسط مواد قلیایی و اسید سولفوریک و اسید هیدروکلریک مقاوم است. در 933k به سرعت اکسید می شود.

وانادیوم ساختار محکمی داشته، شکاف نوترونی ندارد که این خاصیت آن را برای استفاده در زمینه های هسته ای مناسب می نماید. حالتهای اکسیداسیون معمول این عنصر، +2، +3، +4، +5 می باشد.حالت اکسیداسیون +1 نیز برای این عنصر دیده شده است.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>