اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واردات خودرو

واردات خودرو:
امروزه ماشین یکی از کالاهای اساسی و مورد نیاز محسوب می شود. واردات ماشین یکی از مقوله هایی است که مورد توجه بسیاری از ایرانیان است. در هنگام سفر به خارج از ایران و یا گشت و گذار در دنیای مجازی می توان ماشین های خارجی و تفاوت قیمت آنها با ماشین های ایرانی را به وضوح مشاهده کرد.

واردات ماشین به ایران تابع قوانین خاصی است. برای اینکه بدانیم واردات ماشین چگونه است و چه ضوابطی دارد می توان نوشتار زیر را دنبال کرد.

واردات خودرو

چگونگی واردات خودرو:
واردات ماشین از طریق کشورهای مختلف با برندهای گوناگون انجام می شود. برای وارد کردن ماشین، ابتدا ماشین مورد نظر باید در لیست ماشین های مجاز برای ورود به کشور باشد و حجم موتور آن از 2500 سی سی پایین تر باشد.

برای خرید و وارد کردن خودروی مورد نظر باید ابتدا آن را انتخاب کنیم. وقتی ماشین مورد نظر را انتخاب کردیم باید به نمایندگی آن مراجعه کنیم. در برخی موارد ممکن است بعضی از نمایندگی ها، ماشین مورد نظر را نداشته باشند و ماشین توسط واسطه ها و دلال ها از قبل خریداری شده باشد.

در چنین شرایطی باید ماشین را سفارش داد و آن را پیش خرید کرد و یا ماشین را با قیمت بیشتری از واسطه خریداری کنند.

بعد از خرید ماشین و انجام دادن کارهای مربوط به صدور آن از کشور مورد نظر به ایران، برای واردات ماشین آن را به بندر مورد نظر حمل می کنیم تا آماده بارگیری شود. در این مرحله تمامی امور حمل و نقل از گمرک کشور مبدا تا گمرک کشور مقصد، به وسیله شرکت های حمل کننده انجام شده و در حدود 5الی 15روز زمان می برد. هزینه حمل ماشین از کشورهای مختلف به ایران متفاوت است. این هزینه از کشورهای منطقه و همسایه ایران تا حدود 2میلیون متغیر است.

خودرو گذر موقت

واردات خودرو گذر موقت:
به این شکل پس از وارد شدن ماشین به گمرک ایران، بار تخلیه شده و قبض انبار صادر و برای ترخیص از گمرک ماشین اقدام خواهد شد. برای ترخیص کردن ماشین، اسناد مربوط به ثبت سفارش ماشین، قبض انبار و فاکتور خرید، برگه مربوط به پلیس و کارت بازرگانی نیاز است.

زمانی که کار واردات ماشین در گمرک به اتمام رسید و ترخیص شد نوبت به شماره گذاری ماشین است. برای شماره گذاری ماشین باید وجه درخواستی را به بانک صادرات واریز کرد و شماره شاسی و نوع ماشین و مشخصات أن را که بر روی پروانه سبز و برگ سبز گمرک ثبت کرد و منتظر تایید آن شد.

بعد از آن به مراکز شماره گذاری مراجعه و خودرو پلاک خواهد شد. در این مرحله فرد باید پروانه سبز گمرکی، اصل کارتکس، بیمه شخص ثالث و مدارک شناسایی هویتی فرد، اساسنامه شرکت و روزنامه رسمی وکالتنامه ارائه شود.

تعرفه گمرکی خودرو های وارداتی:
هزینه ای باید برای امور گمرکی در نظر گرفته شود که به حساب بانک ملی واریز شود. با در نظر گرفتن این قیمت، تفاوت قیمت خودرو در داخل و خارج از کشور مشخص می شود. تمامی موارد فوق سبب می شود که ماشین های وارداتی با قیمت جهانی تفاوت زیادی داشته و سبب رو به رشد شدن هزینه ها شوند، همین امر سبب می شود واردات ماشین با قیمت جهانی تفاوت زیادی داشته باشد. چنین مواردی سبب شده است که واردات ماشین در دراز مدت افزایش یافته و ارزش خود را حفظ کند و به عنوان یک کالای سرمایه ای به شمار رود.

آمار واردات خودرو در ایران:
بر اساس اعلام آمار گمرک ایران، امسال واردات ماشین در فصل بهار به 7000 دستگاه رسیده است. بر این اساس گمرک ایران واردات ایران را در این مدت، 7043 دستگاه ماشین با ارزش 199کیلیون دلار به ایران وارد شد. مقایسه واردات ماشین در سال جاری نسبت به سال گذشته واردات آن را از نظر تعداد 67درصد کاهش داشته است.

طبق آمار ارائه شده توسط گمرک ایران، واردات ماشین در سه ماه اول سال گذشته در حدود 21هزار دستگاه و ارزش 600هزار دلار رسیده است.

طبق اعلام سازمان تجارت، واردات ماشین در امسال و سال گذشته مجوز ثبت سفارش معتبر دارند که از طرف سازمان توسعه تجارت به شکل الکترونیکی صادر شده و در سامانه آن بارگذاری شده است. اطلاعات مربوط به مجوز ثبت سفارش این خودروها در سامانه جامع گمرک و پنجره واحد تجارت در دسترس است.

مطابق ادعای گمرک ایران، تشریفات گمرکی در این کشور در سال 1396و در سه ماه اول سال جاری در چارچوب مقررات و ضوابط واردات ماشین به طور کامل انجام شده است. در زمان واردات ماشین به گمرک، مسئول تایید و عدم تایید مجوزهای ثبت سفارش، گمرک نیست. بلکه این مورد بر عهده سازمان توسعه تجارت است.

واردات خودرو

تعرفه و قوانین گمرکی واردات خودرو:
واردات ماشین به طور کلی بر اساس قوانین مربوط به این وسیله صادر و وارد می شود. واردات ماشین در ایران مشمول 55درصد حقوق و عوارض گمرکی است. واردات ماشین سواری مشمول 75درصد حقوق و عوارض گمرکی می شود. خودروهای سواری که از 2هزار تا 2هزار و پانصد سی سی در ردیف تعرفه 87032319جدول مقررات واردات و صادرات طبقه بندی شده اند با عوارض گمرکی 95درصد ارائه می شوند.

  • حقوق ورودی خودروهای هیبریدی بدون پایه برق با ارزش گمرکی در زیر مشخص شده اند.
  • ماشین های تا 1500 سی سی حقوق ورودی با 5 درصد ارزش گمرکی.
  • ماشین های از 1501 تا 2000 سی سی حقوق ورودی با 25 درصد ارزش گمرکی.
  • ماشین های از 2001 تا 2500 سی سی حقوق ورودی با 25 درصد ارزش گمرکی.

خودرو هیبریدی

تعرفه خودرو هیبریدی:
خودروهای متناسب با نوع و حجم و پایه بنزین، هیبرید و دیزل هیبرید که قابلیت شارژ از طریق اتصال به منبع خارجی را دارند با ارزش پنج تا 45 درصد را شامل می شوند.

واردات ماشین 9درصد مالیات بر ارزش افزوده و چهار درصد مالیات علی الحساب، عوارض هلال احمر معادل یک درصد حقوق ورودی و 5درصد از ارزش به عنوان عوارض واردات ماشین، هزینه استاندارد آن که معادل 8در هزار ارزش سیف است.

واردات خودرو

واردات خودرو خارجی:
گمرک ایران اعلام کرده قصد از سواری معمولی، سواری استیشن و سواری کار مطابق ماده یک آیین نامه راهنمایی و رانندگی و اصلاحات بعد از آن را شامل می شود. 10درصد از ارزش گمرکی واردات ماشین طبق سند ترخیص برای شماره گذاری هزینه انتقال دارایی باید پرداخت شود.

به این صورت مشخص می شود که مقوله واردات ماشین دارای پروسه خاص خود است. این پروسه باید بر اساس قوانین و مقررات گمرکی هر کشور انجام شده و در نظر گرفته شود. بازرگانانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید به قوانین مربوط به تجارت و واردات ماشین مسلط باشند.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>