اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واردات دارو

واردات دارو از آمریکا:
صنعت دارو، صنعتی دانش محور است و کسب موفقیت در زمینه هایی همچون طراحی تجهیزات، فرآیندهای تولید و بهبود در کیفیت دارو و ساخت داروهای جدید با سرمایه گذاری در حوزه تحقیق و توسعه رابطه مستقیم دارد.

کشور ایران در زمینه استفاده از فرآیندهای نوین و داروسازی جایگاه قابل قبولی ندارد که همین امر موجب شده است نیازمند واردات دارو از سایر کشورها باشد.

بنابراین در این مقاله سعی شده است به بررسی موضوع واردات دارو از آمریکا پرداخته شود. قبل از بررسی موضوع واردات دارو از آمریکا بر خود لازم می دانیم اطلاعاتی در خصوص شرایطی که برای ورود دارو وجود دارد، ضوابطی که برای ثبت دارو توسط شرکت های دارویی و شرایطی که برای وارد کننده دارو وجود دارد در اختیار خوانندگان قرار دهیم.

واردات دارو

شرایط ورود دارو از خارج:
ورود هر گونه دارویی از خارج از کشور، توسط بخش ‌های خصوصی و یا دولتی صورت می‌گیرد و ترخیص آن از گمرکات کشور و عرضه و فروش آن‌ها در داخل کشور نیازمند اجازه قبلی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین داشتن مجوزهای لازم می‌باشد.

ورود دارو به داخل کشور مطابق با فهرستی که بعد از انجام مراحل ثبت و گرفتن رأی از کمیسیون قانونی توسط اداره کل نظارت بر امور دارو اعلام شده است مجاز می باشد.

ضوابط ثبت و ورود دارو توسط شرکت های وارد کننده دارو در بخش خصوصی

واردات دارو

از جمله مدارکی که برای ثبت و ورود دارو به زبان انگلیسی و به صورت تایپ شده وجود دارد عبارتند از:

  •  اصل گواهی که از مرجع قانونی داروئی کشور مبدأ و با تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران در آن کشور صادر گردیده است. این گواهی شامل مواردی همچون دوز، نام تجاری دارو، نام و آدرس کارخانه سازنده، فرمولاسیون کامل و … می‌شود.
  •  اصل مدرک نمایندگی که از طرف کشور خارجی صادر گردیده است.
  • مسئول فنی شرکت وارد کننده موظف است که فرمی را مبتنی بر ارزیابی پرونده داروهای وارداتی را کامل نموده و در صورتی که مورد تأیید قرار گرفته است ارائه نماید.
  • فرمی که توسط کارخانه سازنده به منظور تقاضای واردات تکمیل شده است

دارو

شرایط وارد کننده دارو:
از جمله شرایطی که برای وارد کننده دارو وجود دارد عبارتند از:

  1. وارد کننده دارو موظف است که در قالب اساس نامه شرکت و یا روزنامه رسمی آن شرکت، موضوع واردات دارویی که ساخته شده است را ذکر نموده و آن را به اداره کل نظارت بر امور دارو عرضه نماید.
  2. هر شخص حقوقی تنها زمانی مجاز به وارد نمودن دارو است که موافقت سازمان غذا و دارو را کسب نماید.
  3. هر وارد کننده دارو موظف است که یک نفر داروساز را به عنوان مسئول فنی معرفی کند.
  4. شرکت هایی که وارد کننده دارو هستند باید خودشان را به صورت کاملاً رسمی، وارد کننده اعلام نموده و نمایندگی آن دارو را در کشور خود اخذ نمایند.
  5.  شرکت وارد کننده دارو بعد از اخذ موافقت اصول هایی، می تواند مطابق با فهرست داروهای ایران با ذکر مشخصات دارو از قبیل نام تجاری، شکل و دوز دارویی، نام ژنریک، نام شرکت دارنده پروانه ساخت و نام شرکت سازنده، اقدام به معرفی داروی مورد نظر خود نماید.
  6.  شرکت وارد کننده دارو دارای این اختیار است که با یکی از شرکت های پخش سراسری قرارداد پخش را منعقد نموده و یا نسبت به توزیع داروهای خود مطابق ضوابطی که ابلاغ شده است عمل کند.
  7. شرکت وارد کننده دارو موظف است که برای معرفی و تبلیغات داروهای وارداتی خود ضوابطی را که جهت این کار منظور شده است رعایت نماید.

به بررسی موضوعاتی از قبیل شرایط ورود دارو، ضوابط ثبت دارو توسط شرکت های دارویی و شرایط وارد کننده دارو پرداختیم در قسمت بعدی به بررسی موضوع واردات دارو از آمریکا می پردازیم.

واردات دارو از آمریکا و شرایط آن:
آمارهای موجود در خصوص واردات ایران نشان می دهد که کشور آمریکا در سال 1396 بیش از 169 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده است که این امر نشان دهنده تراز تجاری منفی ایران در این زمینه است.

نکته ای که در خصوص واردات دارو از آمریکا وجود دارد این است که در برهه زمانی ذکر شده بیشترین کالایی که از کشور آمریکا به ایران صادر شده است دارو می باشد به گونه ای که بر اساس آماری که گمرک ایران در سال 1396 نشان می دهد مهم ترین اقلام صادراتی آمریکا به کشور ایران محصولی با نام سایر داروهایی که تولید داخل ندارند می باشد.

شایان ذکر است که طی سال گذشته بیش از 15 میلیون دلار انواع دارو از قبیل داروهای دارای هورمون، انواع ضد عفونی کننده های دارای گرید دارویی و مکمل های دارویی که در ایران تولید مشابه ندارند، به صورت محصول آماده از کشور آمریکا به ایران وارد شده است.

واردات دارو

تحریم های دارویی آمریکا علیه ایران:
آمریکا تحریم های غیر قانونی و یک جانبه ای را بر ضد مردم ایران طراحی کرده است به گونه ای که این تحریم، واردات دارو و غذا را نیز با مشکلاتی روبه رو نموده است. به گزارش ایسنا پس از خروج دولت آمریکا از برجام و اعمال تحریم ها، مقامات این کشور بارها اعلام نموده اند که اقلامی همچون غذا و دارو مشمول این تحریم ها نخواهند بود و هدف از این تحریم ها مردم ایران نمی باشند البته باید متذکر شد که این ادعا در صورتی مطرح می گردد که تحریم های بانکی موجود فرآیند واردات همه اقلام از قبیل دارو و غذا را نیز شامل می شود بنابراین با برخوردهای سخت گیرانه و وجود چارچوب سخت سبب شده است که واردات دارو از آمریکا به ایران با مشکلاتی روبه رو شود.

واردات دارو متأثر از تحریم های آمریکا:
تحلیل گران اقتصادی بیان می کنند که با تحریم های جدیدی که آمریکا علیه موسسات مالی ایران از جمله بانک که تا همین اواخر نیز بیشتر پرداخت های مربوط به واردات محصولات بشر دوستانه را انجام می داد، نموده است، تأثیری منفی بر شرکت های خارجی که کمک شایانی جهت تأمین نمودن دارو و سایر محصولات پزشکی می کردند، گذاشته است.

طبق راهبردهای وزارت خزانه داری، در زمان تحریم های آمریکا تجارت نمودن کالاهای بشر دوستانه، مانعی نداشته و ایران اجازه واردات دارو، وسایل پزشکی و غذا را بدون هیچ مؤاخذه ای خواهند داشت.

در پایان باید اظهار کرد که کشور ایران در خصوص واردات دارو از آمریکا همواره با مشکلاتی روبه رو است این مسئله به دلیل وجود اختلافات عمیق بین ایران و دولت آمریکا بر سر مسائل سیاسی است.

چنانچه دولت آمریکا کشور ایران را در خصوص واردات دارو تحریم نماید باید با در نظر گرفتن مسائل انسانی و بشر دوستانه تحریم واردات دارو از آمریکا به ایران را لغو نماید.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>