اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

در دنیای معاملات کریپتو که رابطه پویایی بین خریداران و فروشندگان در جایی به نام دفتر سفارش به نمایش در می آید، یک دست صدا ندارد و با تعاملات هر دو این معاملات صورت می گیرد. دفتر سفارش ابزاری است که فهرست همزمان سفارش های یک دارایی خاص را به تصویر می کشد و نشان دهنده علاقه خریداران و فروشندگان و همچنین نمایی از عرضه و تقاضای آن دارایی می باشد. اما در حالی که تمامی دفاتر سفارش یک هدف را دنبال می کنند، حضور آن ها در هر اکسچنج می تواند کمی متفاوت باشد. البته تمام دفاتر سفارش با ویژگی ها و عملکردهای یکسان ایجاد شده اند.

در زیر نمونه ای از دفتر سفارش کوین بیس پرو، بایننس، بیتفینکس و کراکن قابل مشاهده است:

نمونه ای از دفتر سفارش

برای خواندن راحت تر دفاتر سفارش، درک چهار مفهوم اصلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است:

  • قیمت پیشنهادی خرید(bid)
  • قیمت پیشنهادی فروش(ask)
  • مقدار یا حجم(amount)
  • قیمت(price)

این اطلاعات در دو سمت دفتر سفارش که به آن قسمت خرید (buy-side) و قسمت فروش (sell-side) می گویند، نشان داده شده است. به منظور توضیح بیشتر و درک بهتر، از جفت ارز BTC/USD دفتر سفارش یکی از بزرگ ترین اکسچنج های ارز دیجیتال دنیا به نام بیتفینکس برای مثال استفاده خواهیم کرد.

قیمت و مقدار
اگرچه دو سمت دفتر سفارش، اطلاعات مختلفی را نشان می دهند، با این وجود مفهوم مقدار (که به آن اندازه و حجم نیز می گویند) و همچنین قیمت به هر دو سمت اطلاعات مرتبط است. مقدار و قیمت در هر سفارش، مجموع واحدهای ارز دیجیتال مورد معامله و ارزش هر واحد را نشان می دهد.

در مثال زیر، یک سفارش خرید باز به مقدار 20.24 با قیمت 8218.50 دلار وجود دارد.

سفارش خرید باز

این ارقام به این معناست؛ فردی که این سفارش را باز کرده است تمایل به خرید 20.24 واحد بیت کوین با قیمت 8218.50 دلار به ازای هر واحد دارد.

در دفتر سفارش بیتفینکس هم چنین کلماتی نظیر شمارش(count) و مجموع(total) را خواهید دید. شمارش اشاره به این دارد که چند سفارش در این سطح قیمت ترکیب شده اند تا مقدار را تشکیل دهند، و به کل مقادیر ترکیب شده، مجموع می گویند.

قسمت خرید
قسمت خرید معرف تمام سفارشات خرید باز با قیمتی کمتر از قیمت معامله شده قبلی می باشد. به این پیشنهاد از جانب خریدار، bid یا قیمت پیشنهادی خرید می گویند. قیمت پیشنهادی خرید بیانگر علاقه معامله کننده است و چنین چیزی را بیان می کند: من پیشنهاد خرید X واحد شما را با قیمت مشخص می دهم.

پس از اینکه قیمت پیشنهادی خرید با یک سفارش خرید مناسب هماهنگ شد، معامله انجام می شود. هنگامی که سفارشات خرید (تقاضا) زیادی با قیمت مشخص وجود داشته باشد، چیزی به اسم دیوار خرید(buy wall) شکل می گیرد.

دیوار خرید بر قیمت یک دارایی تأثیر می گذارد زیرا اگر سفارش بزرگی صورت نگیرد، سفارشات خرید با قیمت پیشنهادی خرید کمتر نیز انجام نمی شود. از آنجایی که سفارشات زیر دیوار، قبل از تکمیل و انجام شدن سفارشات بزرگ تر نمی توانند انجام شوند، در این صورت قیمت نمی تواند کاهش یابد. در عوض، دیوار همچون سطح حمایت کوتاه مدت عمل می کند.

سفارش خرید باز

در مثال فوق می توانیم سفارش بزرگ 500.2 واحد بیت کوین (BTC) را با قیمت پیشنهادی خرید 6263 دلار مشاهده کنیم. از آنجایی که سفارش (تقاضا بالا) نسبت به چیزی که ارائه شده است(عرضه کم) تقریبا بزرگ تر می باشد، تا زمانی که این سفارش تکمیل نشود و دیوار خرید ایجاد نکند، سفارشات با قیمت پیشنهادی خرید کمتر صورت نمی پذیرد. در این مورد، دیوار خرید کمک می کند که سطح قیمت 6263 دلاری بیت کوین به عنوان حمایت کوتاه مدت عمل کند.

قسمت فروش
قسمت فروش شامل تمام سفارشات فروش باز با قیمت بالاتر از قیمت معامله شده قبلی می باشد. به این قیمت، قیمت پیشنهادی فروش می گویند. به این صورت است که، من به کسی پیشنهاد فروش X واحد خودم را با قیمت مشخص می دهم.

هنگامی که سفارشات فروش بسیار زیاد (عرضه) با سطح قیمت مشخص وجود داشته باشد، دیوار فروش (sell wall) شکل می گیرد. اگر به دلیل نبود تقاضا با سطح قیمت مشخص، سفارش فروش بسیار بزرگی صورت نگیرد، سفارشات فروش با قیمت بالاتر نمی توانند انجام شوند. بنابراین باعث می شود سطح قیمت دیوار به مقاومت کوتاه مدت تبدیل شود.

نتیجه گیری
دفتر سفارش به معامله کننده، فرصت تصمیم گیری آگاهانه تری در خصوص علاقه به خرید و فروش ارز دیجیتال مشخص می دهد. هم چنین دید پشت صحنه ای به جریانات عرضه و تقاضا ارائه می دهد که ممکن است نامتوازنی سفارش، دستکاری بازار و مناطق حمایت یا مقاومت را مشخص کند که تمام این موارد می تواند به نفع معامله کننده باشد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>