اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان


فلز روبیدیوم


اطلاعات اولیه

روبیدیوم، یکی از عناصر شیمیایی جدول تناوبی است که نماد آن، Rb و عدد اتمی آن 37 می باشد. روبیدیوم یکی از عناصر فلزی نرم به رنگ سفید مایل به نقره ای است که از گروه فلزات قلیایی می باشد. ایزوتوپ Rb-87 که به صورت طبیعی به وجود می آید، کمی رادیواکتیو است. روبیدیوم مانند دیگر عناصر گروه اول بسیار واکنش پذیر است؛ مثلا در هوا فورا آتش می گیرد.

تاریخچه

Rubidium در سال 1861، توسط "Robert Bunsen" و "Gustav kirchhoff" در معدن Lepidolite توسط Spectroscope کشف شد. با این وجود، این عنصر تا دهه 1920 مصرف صنعتی زیادی نداشت. قبلا مهم ترین کاربرد روبیدیوم استفاده آن در مطالعات و تحقیقات بود و امروزه بیشترین کاربرد آن در شیمی و الکترونیک می باشد.

پیدایش

این عنصر، شانزدهمین عنصر از نظر فراوانی در سطح پوسته زمین می باشد که به صورت طبیعی در معادن Leucite، pollucite و Zinnwaldite به وجود می آید که حدوداً یک در صد آن اکسید می باشد. Lepidolite، حدودا 1.5 درصد روبیدیوم دارد و منبع تجاری این عنصر به شمار می رود.

برخی از کانی های پتاسیم و کلریدهای پتاسیم نیز حاوی مقدار زیادی از این عنصر می باشند.یکی از منابع قابل توجه این عنصر ذخایر Pollucite در Bernic Lake است. فلز روبیدیوم از طریق کم کردن کلرید روبیدیوم با کلسیم به دست می آید. روبیدوم حداقل شش اکسید به وجود می آورد. در سال 1997 هزینه این فلز در مقیاس کم هر گرم، 25 دلار بود.

خصوصیات قابل توجه

روبیدیوم، دومین عنصر از عناصر قلیایی است که الکترون مثبت دارد و در دمای اطاق به صورت مایع می باشد. مانند دیگر عناصر گروه اول به سرعت در هوا آتش می گیرد و با شدت بسیار زیاد در آب واکنش نشان داده، هیدروژنهای آتشین از خود آزاد می کند.

مانند دیگر فلزات قلیایی با مس ترکیب شده، Amalgam به وجود می آورد. همچنین با طلا و سزیم و سدیم و پتاسیم، آلیاژ می شود. این عنصر در هنگام مجاورت با آتش، شعله بنفش رنگی به وجود می آورد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>