اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

صادرات تکنولوژی ایران به اروپا:
شاید با خواندن عنوان این مقاله با خود بگویید اروپا که مهد تکنولوژی و فناوری است چگونه می‌توان به آنجا صادرات علم داشت، اما در نظر بگیرید که ایران متخصصین بسیار زیادی دارد که می‌تواند برای صادرات کمک ویژه‌ای نمایند.

ایران و اروپا

صادرات تکنولوژی به اروپا:
در این مقاله قصد داریم امکان صادرات تکنولوژی به اروپا را مورد بررسی قرار دهیم. قاره اروپا یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌ها و واردکنندگان دنیا است. به طوری که رتبه سوم در واردات در دنیا را دارد. به همین علت محصولات زیادی امکان صادرات به اروپا را دارند.

اما چه محصولی در کشور ما برای صادرات به اروپا کمترین میزان دردسر و نگرانی را دارد. پیدا کردن این محصول و فعالیت در آن زمینه باعث می‌شود از انجام بسیاری از کارهای پیچیده بی نیاز شویم. این محصولات خدمات و تکنولوژی هستند.

اروپایی‌ها خود صاحب تکنولوژی هستند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که ما چه تکنولوژی‌هایی می‌توانیم به آن‌ها صادر کنیم؟ پاسخ تکنولوژی‌هایی است که باید نیروی متخصص ما برای تولید آن‌ها استفاده شود. به طور مثال من به یکی از دوستان گفته بودم در زمینه شیرآلات صنعتی مانند شیرآلات صنایع پالایشگاهی، شیمیایی و غیره فعالیت نماید.

تولید این شیرها نیازمند یک سری دانش و تخصص است. وقتی شما قصد دارید این شیر را تولید کنید، نیاز دارید تعدادی مهندس ساعت‌ها فعالیت و نظارت کنند تا این محصول تولید شود. این مهندس که قصد دارد در ایران کار کند حقوقش 3 یا حداکثر 5 میلیون تومان است. 5 میلیون تومان 400 یورو می‌شود.

در اروپا 400 یورو هزینه اجاره خانه یا هزینه بنزین ماهانه خودرو هم نمی شود. با 400 یورو که ما دست بالا نیز در نظر گرفتیم، ما می توانیم در ایران محصولاتی که نیاز به نیروی متخصص دارد را تولید کنیم.

در کشور ما مردم علاقه بسیار زیادی به دانشگاه، درس، تحقیق، تولید و کارآفرینی دارند. آنقدر علاقه مردم ما در اختراع و ابتکار زیاد است که ما نیرو‌های نخبه و صاحب ذهن قوی، که برای تولید محصولات پیچیده و خاص مورد نیاز می‌باشند را در تعداد بالا، در دسترس خود داریم.

صرفه اقتصادی صادرات خدمات دانش بنیان در ایران:
این نیروهای صاحب ذهن خلاق را کشورهای آسیای شرقی مانند چین و غیره ندارند اما ما داریم. این نیروها می‌توانند محصولی را تولید کنند که تکنولوژی تولید آن‌ها نیازمند نیروی انسانی متخصص است. ما می‌توانیم این محصول را با قیمت پایین تر در کشور تولید کنیم.

به طور مثال ما 5 نیرو می‌خواهیم که با احتساب ماهی 400 یورو در مجموع 2000 یورو می‌شود. همین کار اگر بخواهد در اروپا انجام شود 5 نفر نیرو می‌خواهد که حقوق هر کدام در ماه 5000 تا 10000 یورو است و در مجموع می شود 25000 تا 50000 یورو. اختلاف این دو مقدار بسیار فاحش است.

قیمت مواد اولیه بسیار کم است و آن دانش فنی و مهندسی محصول است که ارزش کالا را بالا می‌برد. ما در قطعه سازی در ایران بسیار خوب در حال فعالیت هستیم.

پس ما می توانیم در صادرات تکنولوژی و صادرات محصولات تکنولوژی پایه بسیار خوب در بازار اروپا فعالیت کنیم. اگر قصد ورود به بازار اروپا را داریم باید روی این محصولات بررسی ویژه‌ای انجام دهیم.

این کار یک سری ایرادهایی هم دارد که باید این ایرادها را هم در نظر داشته باشیم. به طور کلی اگر می‌خواهیم محصولی را به اروپا صادر کنیم باید این موارد را نظر داشته باشیم.

نحوه صادارت نیروی انسانی متخصص به اروپا:
در کشور ما نیرو انسانی بسیار ارزان است. یکی از روش‌هایی که می‌توانیم فعالیت کنیم صادرات نیرو انسانی است.

نیرو انسانی در کشور ما، برای صادرات محصولات فنی و مهندسی به اروپا، خیلی راحت می‌تواند کار کند. در شغلی مانند کاریابی، فرد باید مقیم آن کشور شود و درآمد و دست آوردش برای آن کشور است، و عملا از دسترسی ما خارج می‌شود.

کشور ما در زمینه خدمات در حوزه‌های فنی و مهندسی و پزشکی می‌تواند بسیار عالی عمل کند. به طور مثال در جذب توریست سلامت و در جذب خدمات پزشکی. در این دست فعالیت‌ها اگر در خود ایران هم فعالیت کنید عملا در حال صادرات هستید.

اما فرق آن این است که شما به جای اینکه نیروی انسانی را به آن کشور ببرید، مصرف کننده خود به ایران می‌آید. این کار باعث ارز آوری می‌شود. مگر صاردات غیر از این است که برای شما یک ارز آوری و درآمد ایجاد کند. در اروپا هزینه ی این خدمات بسیار بالاست و ما می‌توانیم از این مزیت رقابتی استفاده نماییم.

دانش سد سازی مثالی برای صادرات تکنولوژی به اروپا:
در سال 97 یکی از بزرگ ترین صادر‌کنندگان نمونه ما، مدیر یک شرکت بود که زمینه فعالیت آن، ارائه خدمات فنی و مهندسی در زمینه سد سازی است.

تعداد سد‌هایی که در ایران ساخته شده است از تعداد کل سدهایی که در اروپا ساخته شده بیشتر است. تجربه ما در سدسازی به قدری بالاست که اروپایی‌ها تمایل دارند پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی برای آن‌ها سد بسازند.

بله ما شرکت سد سازی نیستیم و نمی‌توانیم جزو مجموعه‌های خاص و بزرگ در این زمینه شویم، اما بسیاری از افراد هم هستند که مجموعه‌های آن‌ها، خدمات ضمنی در زمینه همان سد سازی ارائه می‌دهند.

به طور مثال آبگیرها و مسیرهای مختلف آب، حفاری و سایر خدمات را تامین می‌کنند. در اصطلاح به این شرکت‌ها پیمانکارهای دست دوم بازار می‌گویند.

این‌ها نیز بسیاری از خدمات خود را به اروپا ارائه می‌کنند. برای انجام یک پروژه، یک قسمت نیرو انسانی مطرح است و در قسمت دیگر دانش فنی مطرح است. اگر کار ساده مانند انداختن یک آجر به بالا باشد، بله قیمتی پیدا نمی‌کند.

ما در بعضی از خدمات فنی مهندسی خیلی خوب می‌توانیم پیش برویم و خیلی خوب می توانیم در بازارهای جهانی برای خودمان مشتری پیدا کنیم.

هدف این نیست که یک فرد برود، در آن کشورها اقامت بگیرد و شغل به دست بیاورد، و تمام آن مشغله‌ها را بپذیرد. بعضی از این شرکت‌ها خود در ایران کارخانه تأسیس کردند.

به طور مثال شرکت رنو در ایران کارخانه تأسیس کرد و نیروها را آموزش داد. اما درگیر این بحث شد که به علت تحریم‌ها باید از ایران برود. وقتی مجبور به رفتن شد تمام نیروهایی که آموزش داده بود همه را به فرانسه برد.

این‌ها یک مدت با یک دست مزد بسیار بالا فرانسه هستند و سپس به ایران برمی‌گردند. این خدمات را ما می‌توانیم صادر کنیم، به شرطی که نیروهایمان را به سطح بالا برسانیم و خودمان را در بازار جهانی معرفی کنیم که ما این نیروها را با این تخصص داریم، و می‌توانیم خدمات و سرویس های مورد نیازشان را ارائه دهیم.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>