اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

اگر با فضای IT و تکنولوژی های مربوط با آن آشنا باشید، حتما نام دارک وب (Dark web) را شنیده اید. اما دارک وب یا وب تاریک چیست؟ شاید بسیاری از کاربران از وجود چنین شبکه مخفی اطلاع نداشته باشند؛ وبسایت هایی با فعالیت های مخفی و ناشناخته. پیش از هرچیزی بگوییم که دارک وب نام یک سایت نیست، بلکه مجموعه وبسایت ها و شبکه هایی است که رمزگذاری شده اند و کاربران معمولی اینترنت نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند. بنابراین دارک وب یک مفهوم است. قبل از اینکه بخواهیم در دارک وب یا وب تاریک عمیق شویم، ابتدا لازم است در رابطه با دیپ وب (Deep Web) توضیحاتی را ارائه دهیم.

دیپ وب (Deep Web) یا وب عمیق چیست؟
دیپ وب (Deep Web) را می توان زیرمجموعه ای از اینترنت دانست اما هیچ موتور جستجوگری نمی تواند آنها را پیدا کنند؛ حتی موتور جستجوگر قدرتمند گوگل! زیرا دیپ وب توسط موتورهای جستجو ایندکس و فهرست بندی نمی شود. بنابراین نمی توان از طریق موتورهای جستجو به آن ها دسترسی پیدا کرد. در نتیجه برای دسترسی به وبسایت های دیپ وب باید آدرس IP سایت مورد نظر را به طور مستقیم وارد مرورگر خود کنید. بنابراین دیپ وب قابل دسترسی است اما در دسترس کاربران معمولی نیست. می توان از نمونه دیپ وب ها به شبکه های داخلی سازمان ها، اداره ها، دانشگاه ها و دولت ها اشاره کرد.

تفاوت دارک وب و دیپ وب در چیست؟
بسیاری از افراد دارک وب را با دیپ وب اشتباه می گیرند و برخی نیز فکر می کنند این دو یکی هستند. دارک وب بخش کوچکی از دیپ وب است که اکثرا برای فعالیت های غیرقانونی مورد استفاده قرار می گیرد. اما نکته جالب اینجاست که ردیابی این فعالیت ها و حتی شناسایی افراد در دارک وب امری بسیار دشوار و تا حدودی غیرممکن است. در دارک وب اطلاعات بسیار زیاد و غیرقانونی وجود دارد اما هیچکس نمی داند چه کسانی آنها را مدیریت می کنند. فروشندگان مواد مخدر و اسلحه، تروریست ها، هکرها و حتی افرادی که شغلشان قتل است و… مجموعه فعالیت های دارک وب را تشکیل می دهند. البته تمامی فعالیت های دارک وب غیرقانونی نیست؛ اما می توان گفت اکثرشان غیرقانونی هستند.

در دارک وب تمامی اطلاعات آنلاین و از طریق رمزهایی محافظت شده اند و برای دسترسی به آنها می بایست از چندین paywall بگذرید و یا از نرم افزارهای به خصوصی استفاده کنید.اکثر این وبسایت ها برای پنهان ماندن هویتشان از ابزار TOR استفاده می کنند و پسوند این سایت ها بر خلاف سایت های رایج که.com و.org و… است، پسوند.onion دارند.

چگونه وارد دارک وب شویم؟ با استفاده از TOR
از راه های مختلفی می توان به سایت های دارک وب دسترسی داشت که TOR یکی از آنها است. TOR یک نرم افزار رایگان و منبع باز است که کوتاه شده عبارت The Onion Router است. این مفهوم برای اولین بار در سال 2002 توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی آمریکا ارائه شد. هدف از ایجاد آن، فراهم کردن بستری امن برای مکالمات دولتی بود. TOR در فضاهایی که آزادی بیان و حریم خصوصی کمتر رعایت می شود و همچنین جاهایی که مردم با سانسورهای دولت کواجه هستند، بسیار مورد استقبال قرار گرفت زیرا علاوه بر اینکه TOR جهت ناشناس ماندن افراد و جلوگیری از شنود و ردیابی اطلاعات افراد ایجاد شد، راهی برای عبور از فیلترینگ به حساب می آید. اگر بخواهیم خیلی خلاصه نحوه کارکرد TOR را بیان کنیم، به این صورت است که پیام ها رمزنگاری می شوند و از داخل شبکه ای که از تعداد بسیار زیادی از کاربران داوطلب تشکیل شده است عبور داده می شود. هر کاربر بخشی از پیام را رمزگشایی می کند و به کاربر بعدی می فرستد تا اینکه پیام (پیام ابتدایی و بدون رمزنگاری) به دست گیرنده برسد. نکته بسیار جالب اینجاست که آدرس مبدا و مقصد به طور همزمان برای هیچ یک از کاربران شبکه که پیام را دریافت و بخشی از آن را رمزگشایی می کنند مشخص نیست و هر کاربری که پیام مورد نظر را دریافت و رمزگشایی می کند، فقط آدرس دستگاه قبلی خود را می داند.

بنابراین برای دسترسی به دارک وب می توان از TOR استفاده کرد و یا همچنین می توان از موتورهای جستجوگر مخفی که در دارک وب فعالیت می کنند مانند Grams استفاده کرد. در نتیجه از طریق Grams می توان اسلحه، حساب های کاربران به سرقت رفته، پاسپورت های جعلی و به طور کلی هر چیز غیرقانونی را در دارک وب جستجو کرد.

ارتباط دارک وب و ارزهای دیجیتالی
از آنجا که ارزهای دیجیتالی آدرس های منحصر به فرد و بسیار سختی دارند و همچنین مشخصات فرستنده و گیرنده آنها را به سختی می توان پیگیری کرد، برای کاربران دارک وب از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شدند و بسیاری از خرید و فروش های غیرقانونی توسط بیت کوین انجام شد که بسیاری از آنها توسط FBI شناسایی و مصادره شد. (به عنوان مثال بیت کوین های موجود در سایت سیلک رود که سایتی در دارک وب است) اما پس از بیت کوین، بیت کوین کش و مونرو به دلیل امنیت بیشترشان مورد استقبال بیشتری قرار گرفتند. برخی از تحلیلگران نیز می گویند یکی از دلایل افزایش قیمت بیت کوین و کاربردی شدن آن، استفاده از آن در دارک وب است. برخی دیگر نیز عقیده دارند که بیت کوین و ارزهای دیجیتال به گسترش دارک وب و اقدامات غیرقانونی کمک کرده است.

دارک وب به مردم عادی این قدرت را می دهد که از سد سانسورها عبور کنند؛ ولی بعضی افراد از این قدرت در راستای اهداف منفی استفاده می کنند. درواقع چنین اتفاقی و چنین استفاده هایی در تمامی عرصه ها اجتناب ناپذیر هستند و از تمام تکنولوژی ها می توان استفاده مثبت و یا منفی کرد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>