اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

خطرات گاز رادون

گاز رادون بیشتر در پرتو درمانی کاربرد دارد، بنابراین طبیعی است که میزان آن در بیمارستان ها بالا باشد اما مقادیری از این گاز در منازل نیز وجود دارد و با توجه به سمی و سرطان زا بودن این گاز باید نسبت به اندازه گیری مقادیر آن و کاهش و کنترل اش اقدام کرد.

رادون از سنگین ترین گازها به شمار می رود که برای سلامتی انسان زیانبار است. این گاز، بی رنگ است، مگر در دمای زیر انجماد که به رنگ فسفری درمی آید و همچنین در دمای ذوب که رنگ اش نارنجی پررنگ می شود.رادون علاوه بر اینکه در حالت عادی، بی رنگ است، بو و مزه هم ندارد بنابراین تشخیص آن مگر به وسیله دستگاه مخصوص امکان پذیر نیست.

گاز رادون بیشتر در پرتو درمانی کاربرد دارد، بنابراین طبیعی است که میزان آن در بیمارستان ها بالا باشد اما مقادیری از این گاز در منازل نیز وجود دارد و با توجه به سمی و سرطانی بودن این گاز باید نسبت به اندازه گیری مقادیر آن و کاهش و کنترل اش اقدام کرد.

اسم سرطان، گوش ها را تیز می کند. هر روز آمار و اخبار جدیدی از مبتلایان به این بیماری شنیده می شود و تعداد بالای مبتلایان و قربانیان، توجه ها را به سمت و سوی آن بیشتر جلب می کند.

سرطان ریه را کشنده ترین نوع سرطان می دانند و سیگار را مهم ترین عامل ابتلا به آن. طبق تحقیقاتی که در ایالت متحده امریکا انجام گرفت، گاز رادون دومین عامل ابتلابه سرطان ریه بعد از سیگار عنوان شد و همین مسأله هم سبب شد تا این کشور نسبت به اندازه گیری گاز رادون در منازل اقدام کند.

استنشاق این گاز موجب ورود آن به درون ریه می شود و با پرتوزایی در این ارگان، در نهایت ریه را سرطانی می کند. سرطان ریه در واقع رشد کنترل نشده سلول در بافت های ریه است که اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی می تواند در یک فرایند به نام متاستاز به بیرون از ریه گسترش پیدا کند و به بافت های اطراف یا سایر اعضای بدن برسد.

در امریکا هر سال حدود21 هزار نفر بر اثر سرطان ریه ناشی از قرار گرفتن در معرض این گاز جان خود را از دست می دهند و همین مسأله هم این کشور را بر آن داشته تا به اندازه گیری گاز رادون در منازل شهروندان خود اقدام کند تا در نهایت نقشه رادون شهرهای این کشور تهیه شود. البته تهیه نقشه رادون امری مختص به کشور امریکا نیست بلکه کشورهای پیشرفته عموماً نقشه ملی مناطق پرخطر به جهت انتشار گاز رادون را تهیه کرده اند.

در مناطقی که در معرض انتشار رادون هستند، رادون در جریان هوا وجود دارد و زمانی که هوا از این فیلم پلی کربناته عبور می کند، روی آن تأثیر می گذارد و با هر بار عبور گاز رادون یک نقطه روی این فیلم ثبت می شود. برای این که شدت گاز رادون را در فضا یا منطقه ای اندازه گیری کنند، تعداد این نقاط را با دستگاه های مخصوصی شمارش و پس از آن غلظت گاز رادون را در آن منطقه یا محل اعلام می کنند.

مهاجمی که از کف خانه وارد می شود

گاز رادون در منازل وجود دارد اما این گاز از کجا وارد خانه هایمان می شود؛ این مهاجم سرطانزا که میهمان ناخوانده و ناخوشایند منازل می شود و درد را به جان اهل خانه می اندازد.

در بحث ساختمان سازی، آیین نامه ای وجود دارد که مربوط به جلوگیری از ورود گازهای سمی به داخل منزل و همچنین اندازه گیری میزان این گازهاست؛ گازهایی مثل دی اکسید کربن و همچنین رادون که در صورت عمل به آیین نامه تا حد بسیار زیادی می توان جلوی انتشار این گازهای سمی و متعاقباً اثرات منفی آنها بر سلامت افراد را گرفت.

از آنجایی که گاز رادون از کف و معمولاً از خاک به داخل منزل انتشار می یابد، استفاده از غشاهای پلاستیکی در زیر فونداسیون در هنگام ساخت بنا، تا حد زیادی می تواند مانع انتشار این گاز به داخل منزل شود.

همچنین اصلاح و بهبود سیستم تهویه محیط های بسته به خصوص در سطوح پایین و کف ساختمان ها، عایق بندی و پرکردن شکاف دیوار ها و کف ساختمان و استفاده از چاهک رادون در زیر کف ساختمان جهت هدایت مستقیم گاز رادون به بیرون نیز از راهکارهای ارائه شده برای جلوگیری از انتشار این گاز سرطانزاست. اما با تمام این احوال بهتر است از دستگاه سنجش رادون در منازل خصوصاً در طبقات پایین استفاده شود و حتی شهروندان، خودشان برای نصب این دستگاه در منازل شان با مسئولان مربوط تماس بگیرند.

بر اساس اعلام مسئولان و دست اندرکاران طرح اندازه گیری رادون، تاکنون بیشترین میزان گاز رادون در شهر رامسر اندازه گیری شده البته در شرایطی که میزان این گاز در تمامی شهرها مورد سنجش قرار نگرفته است، نمی توان با اطمینان در این مورد ابراز عقیده کرد و تا اتمام اندازه گیری این گاز در تمام شهرها و تهیه نقشه جامع رادون در کشور، بدون شک نام شهرهای رادونی در فهرست جابه جا خواهد شد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>