اپلیکیشن زینگ | باربری آنلاین
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل

تماس تلفنی

دانلود زینگ
خانه اپلیکیشن زینگ سامانه صادرات و واردات فروشگاه خدمات اطلاعاتی
خدمات جانبی
تماس با ما
زینگ - سامانه جامع حمل و نقل کشوری

تماس تلفنی

دانلود زینگ

جستجو
عضویت در سامانه صادرات، واردات، تجارت
گروه بازرگانی هومان پویان

واردات

واردات از گرجستان:
گرجستان یکی از کشورهایی است که با ایران روابط اقتصادی و تجاری دارد. میزان واردات از گرجستان به ایران از کالاهای صادراتی ایران به گرجستان کمتر است. سیستم اقتصادی گرجستان با ایران تفاوت دارد به همین دلیل، کسانی که با این سیستم آشنایی ندارند و وارد چرخه اقتصادی آن می شوند معمولا با مشکل مواجهه می شوند.

سیستم اقتصادی گرجستان یک سیستم اقتصادی آزاد است. در گرجستان، هزینه تبلیغات برای یک فرد ممکن است از بسیاری از هزینه های صدور یا ورود و تولید کالا بیشتر باشد. در نظام اقتصاد آزاد، داشتن هیچ کالایی امتیاز محسوب نمی شود. بنابراین چنانچه کالایی مصرف کننده داشته باشد تولید می شود.

باید دانست که در گرجستان بیشترین هزینه صرف تبلیغات کالا برای فروش می شود و گاهی ممکن است هزینه تبلیغات از هزینه تولید کالا هم بیشتر باشد. واردات از گرجستان به ایران در سال های اخیر، کمی بیشتر بوده است. وجود تحریم های بین المللی اخیر سبب شده است که واردات و صادرات به این کشور با مشکلاتی مواجه شود.

شرایط واردات گوشت از گرجستان:
واردات از گرجستان به ایران به محصولات خاصی محدود می شود که یکی از مهم ترین آن ها واردات گوشت از گرجستان است. ایران در حدود 40میلیون دلار کالا از گرجستان وارد می کند. این کالاها شامل چوب گرجستان به ویژه چوب راش این کشور، فرو منگنز، گردوی تازه خشک شده، تراکتور و ماشین آلات، تراش فلزات و آهن آلات برای کارهای مربوط به ساخت و ساز است.

واردات از گرجستان به ایران می تواند در سطح وسیع تری دنبال شده و کالاهای متعددی را شامل شود. این کشور نیز همانند ایران پتانسیل بیشتری برای صدور کالاهای خود دارد اما به دلیل این که هر دو کشور در این زمینه شرایط مساعدی را برای مبادلات اقتصادی ایجاد نمی کنند و هیئت‌های اقتصادی هر دو کشور نسبت به سرمایه های یکدیگر آگاهی کامل و جدی ندارند این موارد به طور جدی دنبال نشده است.

در سال‌های اخیر، بین تهران و تفلیس، توافق هایی در زمینه حذف مالیات و تشویق سرمایه گذاری حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی انجام شده است. ایران برای تنوع بخشی به مسیرهای ترانزیت برای حمل بار خود به این کشور و واردات از این کشور به ایران، تلاش می کند و این کشور را یک مسیر جایگزین مناسب برای حمل کردن بار به اروپا می داند.

واردات خودرو از گرجستان:
اکنون واردات از گرجستان به ایران، محصولاتی مثل چوب راش گرجستان، فرومنگنز، گردو، تراکتور، ماشین آلات مخصوص برای تراش فلزات، واردات خودرو از گرجستان، ضایعات آهن، تیرآهن جهت ساخت مسکن و … را شامل می شود.

بیشتر کالاهای صادراتی ایران به گرجستان مواردی مثل قیر، مازوت، کک و انواع محصولات برگرفته از نفت و پتروشیمی، محصولات کشاورزی مثل انواع صیفی جات، سیر، پیاز، سیب زمینی، انواع سبزی ها و لوازم خانگی بوده است.

واردات از گرجستان به ایران شامل محصولاتی می شود که در قسمت های بالای متن به آنها اشاره شد. اما به طور کلی باید دانست که واردات از این کشور شامل کالاهای مجاز می شود که ورود یا صدور آنها به رعایت ضوابط نیازمند است و مجوز نیاز ندارد.

نوع دیگر از واردات کالا، کالاهای مشروط هستند که صدور و ورود آنها با کسب مجوز امکان پذیر است. این نوع از کالا مثل گندم و یا فیلم هایی است که شرط ورود آنها داشتن مجوز است. نوع دیگر از محصولات، کالاهای ممنوع هستند که صدور و ورود آنها طبق شرع اسلام، به اعتبار خرید و فروش آنها و به موجب قانون ممنوع است. برای این نوع از اجناس، می توان مشروبات الکلی را مثال زد.

واردات دام زنده از گرجستان:
در سال های اخیر با توجه به تولید دام زنده در این کشور بسیاری از تجار ایرانی اقدام به واردات دام زنده از گرجستان کرده اند که دارای شرایط ویژه ای می باشد. باید دقت کرد که واردات از این کشور، شامل کالاهای غیراستاندارد نشوند.

زیرا ممکن است محصولاتی با قیمت پایین ارائه شوند که کیفیت خوبی نداشته و یا استاندارد لازم را نداشته باشند.

برای وارد کردن اجناس صنعتی باید از خدمات پس از فروش آن مطمئن شد. در این زمینه باید دلایل ایجاد قیمت پایین برای کالای وارداتی بررسی شود و از نمایندگان و تولید کنندگان معتبر که توسط تولید کنندگان اصلی معرفی می شوند محصولات، خریداری شود. ثبات سیاسی گرجستان و امنیت موجود در این کشور یکی از مواردی است که می تواند برای بازرگانانی که در زمینه واردات از این کشور و یا صادرات به این کشور، فعالیت می کنند مفید واقع شود.

مزیت های واردات کالا از گرجستان:
قرار گرفتن گرجستان بر سر راه اروپا و وضعیت سوق الجیشی این کشور و قوانین مالیاتی آن در زمینه سرمایه گذاری خارجی و همچنین اجازه بازگشت سود سرمایه گذار به خارج از این کشور مواردی است که می توان در این زمینه مطرح کرد. بررسی ها، نشان می دهد که تقویت روابط هر دو کشور در زمینه بازرگانی و رفع برخی موانع بین المللی از سر راه صادرات و واردات به این دو کشور می تواند اقتصاد آنها را تقویت کرده و بستری مناسب برای ارسال کالاهای هر دو کشور، فراهم کند.

مهم ترین مشکلات واردات از گرجستان:
با توجه به اینکه واردات از این کشور، برای بازرگانان و تجار ایرانی در زمان تحریم ها مشکلات فراوانی مانند عدم وجود حساب ال سی و عدم انتقال پول از گرجستان به ایران، ایجاد می کرد، با شکل گیری توافق هسته ای ایران با اتحادیه اروپا و جهان، بسترها برای واردات از گرجستان به ایران و صادرات به این کشور، آسان تر شد.

راهنمای قوانین تجارت در زمینه واردات از گرجستان به ایران و صادرات به این کشور در مصوبه 35کابینه وزرای جمهوری گرجستان که در تاریخ 23ژانویه 1995تصویب شده است وجود دارد. در این مصوبه، وزارتخانه ها و سازمان های سیاست گذار و مسئول در زمینه واردات از این کشور و صادرات به گرجستان، لیست کالاهای دارای مجوز و کالاهای غیرقانونی و کالاهای صادراتی و وارداتی که باید مجوز بگیرند، مشخص شده است.

در مقررات گمرک، مالیاتها و عوارض مربوط به ایران و صادرات کالا، ممنوعیتی ایجاد نشده است، اما برای واردات از گرجستان به ایران در زمینه واردات دارو، تجهیزات پزشکی، مواد شیمیایی و تولیدات غذایی، معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده است.

تولید کالاهای صنعتی مثل موتورهای الکتریکی با جریان برق، تجهیزات مربوط به کشت و کار، بافت های مصنوعی، محصولات چینی، صنایع و ماشین آلات در سال 1993 افزایش یافت. اما به دلیل عدم به روز شدن در عرصه تولید این نوع از صنایع، رکود در زمینه آنها در اقتصاد هر روز بیشتر شد.

واردات کالا از گرجستان به ایران موارد محدودی که در بالا به آنها اشاره شد را در بر می گیرد. این در حالی است که زمینه اقتصادی روابط این دو کشور ظرفیت بسیار بالاتری دارد که باید در زمینه آن برنامه ریزی کرد. شناخت زمینه های اقتصادی این نوع ارتباط، می تواند به تقویت صادرات ایران به گرجستان بینجامد.

کشتیرانی
حمل زمینی
وانت
حمل هوایی
نظر شما
پ.فدوی:
بسیار عالی
سیامک قلی‌پور :
سلام راننده ترانزیت هستم میخواستم ببینم میتونم همکاری کنم باهاتون.... بار بگیرم از شما واسه بردن به گرجستان ؟
نام و نام خانوادگی:

شماره تماس (نمایش داده نمی شود):

کد امنیتی: captcha

متن پیام: (نظر شما پس از بررسی منتشر خواهد شد)


مطالب مرتبط:
مخفی کردن >>